شناسهٔ خبر: 86847 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

مقاوم‌سازی بیمارستان اسلام‌آباد غرب با همکاری سازمان مجری/ ۸۰ درصد هزینه‌های ساخت با مقاوم‌سازی کاهش می‌یابد

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مقاوم‌سازی بیمارستان اسلام‌آباد غرب با همکاری سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی خبر داد و این اقدام را الگوسازی برای سایر ساختمان‌های پراهمیت و ضرورت مقاوم‌سازی آنها عنوان کرد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن یادآوری سالگرد زلزله سرپل‌ذهاب کرمانشاه که سال ۹۶ با بزرگی ۷.۳ رخ داد و موجب آسیب‌دیدگی به اقشار فراوان و خسارات به واحدهای مسکونی شد و همچنین ضرورت توجه به درس‌آموزه‌های زلزله‌های مختلف و تاب‌آوری شهرها و ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی، گفت: معمولا هر ۱۰ سال یکبار زلزله‌های پرخطری با بزرگی ۷ و بیشتر از آن در کشور رخ می‌دهد که این رخدادها حاکی از وضعیت تکتونیکی کشور و لرزه خیز بودن آن است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را بازنگری و تدوین برخی دستورالعمل‌های ساخت‌و‌ساز به ویژه ساختمان‌های مهم از جمله بیمارستان‌ها برشمرد و افزود: از آموزه‌های زلزله‌های سرپل‌ذهاب، رفتار نامناسب بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مهم در خدمات‌رسانی و آسیب به آنها بود. همچنین، وارد آمدن خسارت به اجزای غیرسازه‌ای از جمله دیوارها نشان از بی‌توجهی به برخی ضوابط بود که در بخشی از آنها مرکز تحقیقات با همکاری سایر نهادها اقدام به اصلاح ضوابط و دستورالعمل‌ها کرد.

شکرچی‌زاده توضیح داد: با توجه به اینکه در زلزله سرپل‌ذهاب عمده خسارت‌ها به اجزای غیرسازه‌ای وارد آمد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اقدام به ویرایش پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ کرد که اینکار انجام، آیین نامه منتشر و ابلاغ شد. پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ به ویژه برای وال‌پست ها و اجزای غیرسازه ای بسیار  موثر است و به آرامی جامعه مهندسی کشور به سمت توجه به این پیوست و رعایت الزامات آن در ساخت و ساز می شود.

وی همچنین بر ضرورت تاب‌آوری بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مهم در زمان بحران، تاکید کرد و گفت: شاهد بودیم که بیمارستان‌های جدید الاحداث در هنگام بحران رفتار نامناسبی از خود بروز دادند و نتوانستند در زمان بحران، امدادرسانی مناسبی به آسیب‌دیدگان انجام دهند و خود نیز به کانونی برای امدادرسانی مضاعف تبدیل شدند. به همین دلیل نیز مرکز تحقیقات بعد از وقوع زلزله نسبت به اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها اقدام کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مرکز تحقیقات در خصوص تاب آوری بیمارستان‌ها در مواقع زلزله و بحران‌ها همکاری تحقیقاتی را با دفتر اسکان بشر ملل متحد انجام داد که با بهتاب معرفی و نتایج آن نیز منتشر شد. علاوه بر آن سال گذشته، پروژه‌ای با سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی‌و دولتی آغاز شد و هم‌اکنون نیز دستورالعمل‌هایی تدوین شده است که بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مهم در مواقع بحران ها بتوانند بدون وقفه خدمت رسانی کنند و خود آسیب نبینند.

وی تصریح کرد: با کاربست آیین‌نامه‌های جدید پیش‌بینی می شود تا دیگر شاهد مشکلاتی در خصوص خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها و پایداری آنها در مواقع زلزله و سایر بحران ها نداشته باشیم.  .

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بیمارستان اسلام آباد غرب که فروردین ۹۶ بهره برداری و در ابان ۹۶ در زلزله دچار آسیب شد و فاقد خدمات رسانی در زمان رخداد زلزله شد، با همکاری و نظارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مقاوم‌سازی شد.

به گفته شکرچی‌زاده، روش‌های مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها، روش‌های استاندارد و پیشرفته‌ای است که با استفاده از اصول و قواعد فنی و مهندسی انجام شده است و هزینه مقاوم سازی آن حداکثر ۲۰ درصد است که نسبت به تخریب و نوسازی به صرفه تر، اقتصادی تر، ایمن تر و مناسب تر است. به دلیل اهمیت بیمارستان، اینکار به شکل ویژه و اختصاصی انجام شده است که با همکاری شایسته سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی کار انجام و به اتمام رسید.

وی تصریح کرد: بیمارستان اسلام آباد غرب به عنوان الگوی مقاوم‌سازی، می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین یادآور شد: قانون جدید مدیریت بحران تکالیف مهم دیگری را برعهده مرکز تحقیقات نهاده است. امیدواریم با اجرایی شدن آنها و پشتیبانی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بتوانیم اقدامات موثری را پیش ببریم.