شناسهٔ خبر: 86924 - سرویس هواشناسی

با بهره‌برداری از سامانه‌های هشدار سیل در تهران؛

سیل‌ و یخبندان‌های تهران ۳ روز پیش از وقوع پیش‌بینی می‌شود

مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با اشاره به بهره‌برداری از سامانه‌های هشدار سیل نسل چهار در شهر تهران، گفت: با نصب این سامانه‌ها قادر خواهیم بود، امکان وقوع سیل، یخبندان و بارش برف را سه تا چهار روز پیش از وقوع پیش‌بینی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی، مراسم رونمایی از پروژه‌های مربوط به سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، یخبندان و برف به‌صورت مجازی با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و جمعی از مدیران شهری و خدمات اضطراری برگزار شد.

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در این مراسم، گفت: سامانه‌ نرم‌افزاری پیش‌‌بینی و هشدار سیل از نوع سامانه‌های هشدار سیل نسل چهار است و این نسل از سامانه‌های هشدار قادر است، حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل کلیه‌ مشخصه‌های موردنیاز مدیریت و هشدار سیل است، پیش‌‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق نماید.

او، پیش‌‌‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثرسیل، حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه در حوضه در اختیار قرار می‌گیرد را از مهم‌ترین مشخصات خروجی این سامانه خواند و افزود: سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران که با همکاری، حمایت و پشتیبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی کشور و بر اساس اجرای روش‌های همادی (احتمالی) و شبیه‌‌‌سازی هیدرولوژیکی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته، دارای قابلیت و امکان پیش‌بینی یخبندان و برف است. پیش‌بینی‌های یخبندان و برف با هدف برنامه‌ریزی جهت به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با یخبندان و برف در سطح اتوبان‌‌ها و جاده‌ها و معابر مناطق شمالی تهران از اهمیت به‌سزایی برخودار است.

به گفته این رهنما، با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، یخبندان و برف، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از سیل، یخبندان و برف، تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب‌آوری در برابر مخاطرات مذکور را در سطح شهر تهران افزایش داد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی در این مراسم از تلاش‌های همکاران پژوهشی این پژوهشگاه برای طراحی، مدیریت و راه‌اندازی این سامانه، قدردانی کرد.