شناسهٔ خبر: 87006 - سرویس وزارتی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

بهره‌برداری از ۵ پروژه آزادراهی در سال جهش تولید / صرف ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه‌های آزادراهی، ریلی و بزرگراهی تا پایان سال ۱۴۰۰

نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیر عامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پنج پروژه شامل کنارگذر جنوبی تهران و کنارگذر جنوبی البرز، کنارگذر شرقی اصفهان قطعات ۱ و ۲، آزادراه خرم آباد به اراک، پروژه بزرگ آزادراه اصفهان-شیراز و باقی مانده آزادراه منجیل به رودبار به طول هشت کیلومتر از جمله آزادراه‌هایی هستند که امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در نشست خبری بابت افتتاح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان و راه آهن خواف هرات با اشاره به اینکه امروز ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین ۸ پروژه به طول ۱۵۶۰ کیلومتر به عنوان پروژه‌های جهش تولید اولویت‌دار هستند، اظهار داشت: در بخش آزادراهی ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه در قالب ۲۱ پروژه در حال ساخت است.

وی افزود: همچنین ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر به  عنوان اولویت تعیین شده است که در قالب جهش تولید تا سال ۱۴۰۰ تحویل می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل ادامه داد: در بخش پروژه‌های بزرگراهی هم ۱۷۸۰کیلومتر پروژه در نظر گرفته شده است که ۱۷۶۱ کیلومتر از آن به عنوان پروژه‌های جهش تولید و در قالب دو محور و ۷۷ پروژه در کل استان‌های کشور توزیع شده است.

خادمی بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته است باید این پروژه‌ها در طول ۲ سال به بهره‌برداری برسد و مجموعه سرمایه‌گذاری حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان در بخش ریلی و بزرگراهی است که صددرصد توسط دولت تامین می‌شود و در بخش آزادراهی هم با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی به اتمام می‌رسد.

خادمی با بیان اینکه در بخش ریلی برای ۸ پروژه ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو هم منابع ارزی در نظر گرفته شده است، گفت: در بخش آزادراهی هم ۸ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان و ۶۵۱ کیلومتر در قالب ۹۹ پروژه و در بخش بزرگراهی هم  یک هزار و  ۷۸۱ کیلومتر به ارزش ۴ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

خادمی تصریح کرد: در مجموع برای این پروژه‌ها ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش نرخ ارز حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های این پروژه‌ها به گفته خود سازمان برنامه و بودجه افزایش یافته و بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای اتمام این پروژه‌ها نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع ۳ هزار و ۹۵۶ کیلومتر مسیر آزادراهی و بزرگراهی و ریلی در دو سال افزایش خواهد یافت.

خادمی در در رابطه با میزان مطالبات پیمانکاران از شرکت ساخت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: مطالبات پیمانکاران ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است که حدود سه هزار میلیارد تومان در ذی حساب‌ها قرار دارد و چهار هزار میلیارد تومان هم هنوز توسط پیمانکاران اعلام وصول نشده است و زمانی هم که پیمانکاران متوجه شوند که نقدینگی وجود ندارد، بنابراین مطالبات خود را اعلام وصول نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی به شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور ابلاغ شده که بخشی از آن‌ها اسناد خزانه بوده و سایر منابع به صورت نقدی ابلاغ شده است. عدد‌های پروژه‌ها در این بخش بسیار بالا است و موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه داریم که باید بسازیم و برای تکمیل آن ۱۳۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث پرداخت منابع مالی تاکنون اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است، افزود: برای اولین بار است که سازمان برنامه و بودجه حدود یک پنجم از اعتبارات خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کند و سازمان برنامه و بودجه برای پروژه‌های عمرانی که انجام می‌دهیم مبالغ بسیار زیادی را از آن‌ها به صورت نقدی پرداخت کرده است.

خادمی گفت: برای تکمیل شبکه آزادراهی کشور، ۲۲ طرح آزادراهی در برنامه اجرایی شده که با افتتاح آن‌ها طول شبکه آزادراهی کشور ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت ساخت و زیرینا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۳۰ کیلومتر عملیات اجرایی توسعه شبکه آزادراهی در جریان است، عنوان کرد: در این بین، هفت پروژه آزادراهی به طول ۶۳۱ کیلومتر با توجه به پیشرفتی که دارند در اولویت تکمیل قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از این هفت پروژه، پنج پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند و بنابراین تکمیل و بهره‌برداری آن‌ها در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پنج پروژه شامل کنارگذر جنوبی تهران و کنارگذر جنوبی البرز، کنارگذر شرقی اصفهان قطعات ۱ و ۲، آزادراه خرم آباد به اراک، پروژه بزرگ آزادراه اصفهان-شیراز و باقی مانده آزادراه منجیل به رودبار به طول هشت کیلومتر از جمله آزادراه‌هایی هستند که امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی همچنین در مورد آزادراه شیراز به اصفهان گفت: آزادراه شیراز به اصفهان در ۲ بخش طراحی شده که بخش اول مسیر شیراز به منطقه ایزدخواه به طول ۲۲۲ کیلومتر است که در اولویت اجرایی قرار دارد.

خادمی در مورد پروژه کنارگذر شرقی اصفهان نیز گفت: کنارگذر شرقی اصفهان ۹۲ کیلومتر است که ۲ قطعه آن در حد فاصل سه راهی نطنز در شمال اصفهان تا جاده نمین به طول ۶۳ کیلومتر جزو اولویت‌های آزادراهی است که در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه این اعداد با توجه به افزایش نرخ ارز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: برای اتمام این پروژه‌ها در مجموع ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.