شناسهٔ خبر: 87030 - سرویس استان‌ها

میراث تاریخی (خانه بروجردی‌های کاشان) چشم انتظار توجه شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی است/ حفظ آثار تاریخی و صیانت از سیما و منظر شهری ضروری است

خانه بروجردی ها کاشان اصفهان  احداث "مجتمع تجاری- فرهنگی -پارکینگ" جنب خانه بروجردی‌ها واقع در شهر کاشان، می‌بایست متوقف شود.  کاربری ساختمان مذکور با کاربری‌های مصوب طرح جامع وتفصیلی پیشنهادی مغایرت دارد.  

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به دغدغه دوست‌داران میراث فرهنگی برای حفظ حریم منظر خانه بروجردی‌ها، اظهار کرد: چندی پیش گزارشی از احداث و عملیات اجرایی مجتمع تجاری- فرهنگی -پارکینگ، جنب خانه بروجردی‌ها واقع در شهر کاشان دریافت شد که بلافاصله مورد بررسی و بازدید میدانی قرار گرفت.  

وی افزود: با بررسی مدارک و مستندات این ساختمان مشخص شده کاربری این مجتمع در دست احداث، مغایر با کاربری‌های مصوب طرح جامع و تفصیلی پیشنهادی بوده است.    

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: این اداره کل در راستای اجرای مواد ۳۷ و ۳۸ "آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" از طریق مکاتبه دستور توقف عملیات ساختمانی این پروژه را به شهرداری کاشان ابلاغ کرد.  

وی ادامه داد: شهرداری کاشان موظف است اقدامات اصلاحی و صدور پروانه ساختمانی منطبق با کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی انجام دهد همچنین نسبت به رعایت آخرین مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و یا اخذ مصوبه از کمیسیون یاد شده اقدام نماید.   

زاغیان با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی، سیما و منظر شهری از الزامات ساخت و ساز در شهرهای تاریخی است عنوان کرد: امیدورایم صیانت از آثار باستانی و رعایت حریم آنها در نحوه و چگونگی صدور پروانه های ساختمانی  بیش از پیش مورد توجه شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی قرار گیرد.   

وی  با توجه به اهمیت حفظ بناها و حریم آثار تاریخی در ادامه افزود با توجه به بافت تاریخی بسیار ارزشمند، در برخی از شهرهای استان،  مطمئناً رعایت ضوابط شهرسازی با حساسیت بیشتری مطرح خواهند شد چرا که ضوابط و معیارهای ویژه‌ای توسط وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در خصوص این قبیل بافت‌ها تدوین و لازم الرعایه بوده.  


معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: خوشبختانه پس از فعالیت چندین ساله کارگروه نظارت عالیه، بازخوردی مطلوب از نحوه ساخت و سازهای استان مشاهده و دقت نظر بیشتری از سوی کلیه نهادها، کارفرمایان و شهروندان در رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی اعمال می‌شود.   

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه نظارت عالیه بر ساخت و سازها، ارزیابی میزان رعایت مقررات ملی و ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی به وزارت راه و شهرسازی تفویض شده است.  

زاغیان گفت: این اداره کل در راستای اجرای وظایف کنترلی و نظارتی خود، در صورتی که گزارش تخلفی را از سوی شهروندان اخذ نماید و یا در طی بازدیدهای مدون برنامه ریزی شده از عملیات اجرایی ساختمان های مسکونی در حال احداث در سطح استان تخلفاتی را مشاهده کند، تا رفع تخلف و اصلاح آن از مراجع مربوطه پیگیری و اقدام می‌نماید.  

وی در پایان اذعان داشت: آنچه بدیهی است این است که ضوابط معماری و شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی می‌بایست رعایت شود همچنین ضوابط مذکور در عملیات اجرایی ساختمان توسط مالکین و کارفرمایان باید مورد توجه قرار گیرد.