شناسهٔ خبر: 87052 - سرویس وزارتی

صبح امروز انجام شد؛

بهره‌برداری از ۱۳ پروژه حوزه حمل‌و‌نقل با فرمان رییس‌جمهور

افتتاح طرح های ملی وزارت راه رییس‌جمهور در سی‌وسومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، با صدور فرمانی، ۱۳ پروژه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ادامه پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، روز پنجشنبه، 29 آبان‌ماه، ۱۳ پروژه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل با فرمان رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مراسم، قطعات اول و دوم آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان به‌طول ۶۳ کیلومتر، ۹۷ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در هرمزگان، باند دوم کنارگذر جنوبی کرمان به‌طول ۲۴ کیلومتر و ۱۰ پروژه فرودگاهی در شهرهای، اصفهان، تبریز، مشهد، شاهرود و گرگان را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

برای افتتاح این طرح‌ها سه هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

رئیس‌‌جمهور، حمل‌‌و‌‌نقل را از پایه‌ها و ارکان جهش تولید، توسعه کشور و گسترش گردشگری و روابط با جهان دانست و تاکید کرد که افتتاح پروژه‌‌هایی در این حوزه به ارزش بیش از سه هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان در یک روز، بیانگر توجه ویژه دولت به این بخش با اهمیت است.

او با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، گفت: عبور روزانه هزار و ۴۰۰ پرواز از آسمان ایران نشان می دهد که جایگاه کشورمان نه تنها در بخش هوایی ، بلکه در بخش های ریلی، جاده ای و بندری، بسیار ویژه و ارزشمند است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در ماه‌های اولیه پس از برجام توانستیم، قراردادهای مهمی را ببندیم و ۱۶ هواپیمای نو وارد کشور شد، گفت: همه می‌دانند ما برای خرید هواپیما در چه شرایطی قرار داشتیم و ناچار به استفاده از هواپیماهای دست‌دم بودیم. اما تا همان ماه‌های اولیه پس از برجام ۱۶ فروند هواپیمای نو وارد کشور شد. اگر این دولت خبیث اخیر آمریکا نبود، تاکنون ده‌ها فروند هواپیمای دیگر وارد شده بود و ناوگان هوایی ما کاملا نوسازی شده بود.

روحانی با اشاره به کار بزرگی که در دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه ریل انجام شده است، افزود: اکنون در بسیاری زمینه‌ها نظیر ساخت واگن و حتی بخش بزرگی از لوکومتیوها و ریل، همه به خودکفایی رسیده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم و کار بسیار بزرگی انجام شده است.

او ادامه داد: قصد ما این بود که تمام ناوگان حمل و نقل اعم از ناوگان باری و مسافری مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم؛ برای این هدف در پایان دولت یازدهم طراحی کرده بودیم و بنا بود سال پایانی و اوایل دولت دوازدهم در یک زمانی تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم؛ طرح آن ریخته شده بود؛ خریدارهای خارجی و کارخانه‌های داخلی نیز مشخص شده بود اما بازهم خباثت دولت اخیر آمریکا باعث شد که این طرح با مشکلاتی مواجه و کند شد. البته این نوسازی از طریق دیگری در حال انجام است اما نه به سرعتی که مورد نظر ما بود. 

رییس‌جمهور، حمل و نقل را مساله‌ای مهم برای دولت خواند و خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که مساله حمل و نقل برای ما مهم است؛ دولت در زمینه ترانزیت و  ریل، کارهای بزرگی انجام داده و در زمینه نوسازی ناوگان هوایی، قدم‌های بسیار بزرگی برداشته است و ما همه تلاش خود را برای ۹ پروژه آزادراهی در دست انجام و سایر پروژه‌‌هایی که در زمینه حمل و نقل وجود دارد، انجام خواهیم داد؛ ان‌شاءالله امید داریم که تحول در حمل و نقل باعث توسعه تولید، صادرات و رفاه مردم و صرفه‌‌جویی‌‌های فراوان در زمینه انرژی و سوخت برای کشور شود.