شناسهٔ خبر: 87210 - سرویس مسکن و شهرسازی

بانک مسکن برگزار می‌کند؛

فراخوان ایده‌پردازی برای توانمندسازی در تامین مسکن

مسعود ایزدی مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن جزئیات مسابقه آزاد ملی برای شناسایی ایده های مرتبط با توانمندسازی در تامین مسکن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پایگاه خبری بانک مسکن، مسعود ایزدی از برگزاری یک مسابقه آزاد ملی به منظور شناسایی ایدهها و طرحهای قابل اجرا برای تامین مسکن قابل دستیابی خبر داد و اعلام کرد: این مسابقه توسط بانک مسکن به عنوان کارفرما و شرکت هنر و معماری ایوان مهر ایرانیان به عنوان برگزارکننده، اجرا میشود ضمن آنکه ترکیبی از اساتید حوزه های شهرسازی، معماری، جامعه شناس، اقتصاد شهری و امور مالی و بانکداری به عنوان هیات داوران این مسابقه بر روند برگزاری نظارت های لازم را خواهند داشت.

مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در این حوزه رسالت و ماموریت خود را حمایت از هر نوع ایده یا طرح در جهت تسهیل خانه‌دار شدن اقشار نیازمند می داند گفت: کلیه حرفه مندان، متخصصین، دانشگاهیان و سایر علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه ملی می‌توانند ایده‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های مدنظرشان درباره توانمندسازی در تامین مسکن را متناسب با شریط بازار مسکن ایران و همچنین براساس مطالعات جهانی، در این مسابقه ارایه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ایزدی تصریح کرد: مناسب‌ترین ایده‌ها در مرحله اول مسابقه، ‌شناسایی می‌شود و به مرحله دوم راه پیدا می‌کند. دکتر گیتی اعتماد، شهرساز، دکتر پرویز پیران جامعه‌شناس شهری، دکتر عبده‌تبریزی متخصص امور مالی و بانکداری، دکتر محمود گلابچی متخصص حوزه تکنولوژی معماری و فردین یزدانی پژوهشگر اقتصاد شهری و اقتصاد مسکن، هیات داوران این مسابقه را تشکیل می‌دهند.

مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن درباره جزئیات این مسابقه، افزود: این مسابقه در دو مرحله انجام می‌پذیرد که هر یک جداگانه برگزار شده و داوری می‌شوند. مسابقه دو مرحله‌ای مسابقه‌ای است که داوری آن در دو مرحله انجام می‌شود. درمرحله اول تعدادی از ایده‌ها و برنامه‌های برتر که بتوانند راهکارهای تامین مسکن قابل دسترس در کشور را بر اساس تجارب گذشته، امکانات موجود، درس‌های جهانی و سایر عوامل پیشنهاد دهند، انتخاب می‌شوند. در مرحله دوم، صاحبان این ایده‌ها و یا شرکت‌کنندگان دیگر به ارائه الگوها و پیشنهادات طراحی براساس ایده برترمنتخب در مرحله اول به رقابت می‌پردازند، و انتخاب برنده اول و رده‌بندی سایر شرکت‌کنندگان در هرمرحله جداگانه انجام می‌گیرد.

ایزدی توضیح داد: وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای شده که ضرورت ایجاد مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. معمولا بی‌توجهی به این ضرورت درون شهرهای بزرگ در سراسر دنیا منجر به گسترش حاشیه‌نشینی و معضلات همراه آن می‌شود. از طرفی ایجاد مسکن اجتماعی به صورت محلات مجزا یا حاشیه شهرها نیز خود شکل دیگری از حاشیه‌نشینی است. بنابراین اهمیت دارد که مسکن اجتماعی در داخل شهرهای بزرگ و به صورت پراکنده در میان انواع شکل‌های دیگر مسکن ایجاد شود تا شهرها ساختار طبقاتی پیدا نکند و همه اقشار جامعه در هر سطح طبقاتی و درآمدی بتواند در کنار یکدیگر از امکانات شهری به یک میزان استفاده کند.

هدف بانک مسکن از برگزاری این مسابقه در سه موضوع مهم خلاصه می شود. نحوه تعیین ملاک های تشخیص بهترین نقاط هر شهر برای ایجاد مسکن حمایتی اولین موضوعی است که بانک مسکن قصد دارد ایده های متنوع در این ارتباط را جذب کند و به برنامه و طرح عملیاتی تبدیل کند.

موضوع دوم چگونگی تامین زمین با حداقل بهای ممکن برای ساخت مسکن حمایتی است و موضوع سوم نیز یافتن راهی برای ارایه مشوق های کاربردی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در برنامه های تامین مسکن ارزان است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند آثار خود را به نشانی contest@bank-maskan.ir ارسال کنند. متقاضیان شرکت در مسابقه از ۸ آذر لغایت ۲۲ آذر ماه برای ارسال سوابق خود و همچنین اعلام آمادگی حضور در مسابقه، ‌فرصت دارند.