شناسهٔ خبر: 87298 - سرویس ریلی

رخدادهایی که می‌توانند فرصت‌های جدید اقتصادی برای کشورمان رقم بزنند

آغاز پروژه نوسازی خطوط ریلی مناطق غرب عراق، پس از امضای توافقنامه با سوریه/ گشایش در اتصال ریلی ایران به مدیترانه

عراق پس از توافق صورت گرفته بین راه‌آهن عراق و سوریه در ۲۹ آبان سال جاری برای رونق دادن به حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، خبرها از آغاز بازسازی‌ خطوط ریلی آسیب‌دیده بین دو کشور حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از میدل ایست نیوز، طالب جواد کاظم، مدیر کل شرکت راه آهن عراق از آغاز پروژه بزرگ نوسازی خط آهن مناطق غربی عراق که از جنگ با داعش آسیب دیده‌اند خبر داد.

وی تأکید کرد که کمیته‌ای تخصصی از این شرکت با حضور نماینده اداره حقوقی شرکت راه آهن در حال پیگیری پروژه بررسی وضعیت راه آهن مناطق غربی و شناسایی حجم خسارت‌ها در این بخش و تعرض به حریم خط آهن در منطقه رمادی و ایستگاه های کرمه، فلوجه، رمادی شرقی، رمادی غربی تا فرودگاه هیت است.

مدیر کل شرکت راه آهن عراق تأکید کرد که باید با اعمال قانون و دادن اخطارهای لازم و اقدامات قضایی و تعیین جریمه برای کسانی که حریم خط آهن را رعایت نکرده‌اند، تلاش ها برای نوسازی این مسیر ریلی را آغاز کرد.

روز پنج شنبه ۲۹ آبان (۱۹ نوامبر) عراق و سوریه توافق نامه ای برای همکاری در عرصه ریلی امضا کردند.

این توافق نامه که با حضور مدیر کل شرکت راه آهن عراق و مدیر کل سازمان راه آهن سوریه امضا شد شامل همکاری در عرصه نوسازی خطوط ریلی و تبادل تجارب و آموزش کادرهای فنی و انتقال فناوری ریلی و افزایش سرمایه گذاری در این عرصه و کاهش هزینه ها با هدف تسهیل حرکت ریلی میان عراق و سوریه می‌شود.

گفتنی است که احتمالا رونق گرفتن خطوط ریلی بین عراق و سوریه بتواند گشایشی در اتصال ریلی ایران به سوریه نیز ایجاد کند. حلقه مفقوده این اتصال سه‌گانه، خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه- بصره است که با تکمیل آن امکان اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه و اروپا از طریق بندر لاذقیه سوریه فراهم می‌شود؛ اتصالی که می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر ایجاد کند.