شناسهٔ خبر: 87354 - سرویس ریلی

فرماندار خواف عنوان کرد

هزینه ۲۰ هزار میلیارد ریالی به نرخ روز برای ساخت راه آهن خواف - هرات/ ظرفیت جابه‌جایی ۱۲ میلیون تن کالا در سال از مسیر ریلی ایران - افغانستان

ورود وزیر راه و شهرسازی به خاک افغانستان و آغاز ریل‌گذاری ادامه خط‌آهن خواف - هرات فرماندار خواف گفت: ۴۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سه قطعه خط ریلی خواف تا هرات افغانستان طی سنوات گذشته هزینه شده است که با افزایش هزینه ها و نرخ امروزی این میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نقل از ایرنا، حسین سنجرانی، فرماندار خواف گفت: راه آهن خواف - هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنگ افغانستان یه طول ۶۶ کیلومتر ادامه یافته و هم اکنون آماده بهره برداری است و در چند روز آینده با حضور مسوولان دو کشور به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات نقش مهمی در افزایش صادرات و واردات و رونق اقتصادی افغانستان و توسعه مبادلات بین ایران و این کشور دارد و با بهره گیری از ظرفیت این خط ریلی سالانه ۱۲ میلیون تن کالا در این مسیر جابه‌جا می شود.

فرماندار خواف گفت: خط ریلی خواف به هرات یکی از طرحهای بسیار مهم ملی و بین المللی است که موجب افزایش ارز آوری اقتصادی و انتقال ارزان و به صرفه کالا و خدمات برای دو کشور ایران و افغانستان می شود و علاوه بر ثبات امنیت و معیشت در منطقه در افزایش اشتغال نقش بسزایی دارد.

وی افزود: با راه اندازی خط ریلی خواف به هرات زنجیره حمل و نقل کالا و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کامل می شود و امکان اتصال و ترانزیت کالا از افغانستان از طریق حمل نقل ریلی تا آبهای آزاد و در آینده نزدیک با تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان و مشهد تا دریای عمان فراهم می شود.

سنجرانی ادامه داد: ایران با اجرای سه قطعه از طرح مهم ریلی خواف به هرات ثابت کرد که همچنان مدافع مردم افغانستان است و متعهدانه در بازسازی این کشور مشارکت فعال دارد و منافع این کشور با منافع کشور ما گره خورده است.

وی گفت: عزم و اراده نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله دولت دکتر روحانی سرعت بخشی در بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات است و این طرح مهم با تلاش متخصصان ایرانی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

فرماندار خواف افزود: ایران حتی بعد از بهره برداری از خط ریلی خواف به هرات متعهد شده که مدت ۶ ماه آموزش متخصصان کشور افغانستان را برای بهره برداری مناسب از ظرفیتهای این بخش انجام دهد.

شایان ذکر است که عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن پیش از این اظهار کرده بود که  از طریق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت امور خارجه افغانستان و راه آهن این کشور پروژه ریلی و مهم خواف - هرات ۲۰ تا ۲۲ آذر ماه افتتاح می‌شود که با بهره برداری از این طرح کشور افغانستان با اتصال به شبکه ریلی ایران علاوه بر اروپا به بنادر جنوبی کشور، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی کشور عراق متصل خواهد شد.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.