شناسهٔ خبر: 87378 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان خبر داد؛

خسارات سیل خوزستان بعد از فروکش کردن سیل برآورد می‌شود/تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان اهواز، شوش، باوی، ماهشهر/ضرورت ایجاد شبکه سراسری فاضلاب و به روزکردن شبکه‌های موجود

تخریب راه های روستایی در منطقه دشت یاری بر اثر سیل مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با تاکید بر اینکه میزان خسارات سیل استان بعد از فروکش کردن سیل برآورد می‌شود از تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان اهواز، شوش، باوی و ماهشهر خبر داد.

مسعود انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وضعیت سیل استان خوزستان و نحوه امدادرسانی نیروهای آن بنیاد را در تعامل با ستاد بحران آن استان، اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان با اشاره به اینکه بارش‌های سنگینی طی روزهای گذشته در استان رخ داده که در شهرهای مختلف استان موجب آبگرفتگی معابر و آسیب به برخی از واحدهای مسکونی و تجاری شده است، گفت: شدیدترین بارش‌ها در شهر چمران یا شهرک جراحی در شهرستان ماهشهر به وقوع پیوست که برخی از واحدهای مسکونی استان با آبگرفتگی شدیدی مواجه شده اند و امدادرسانی به مردم آن منطقه در حال انجام است.

انصاریان ادامه داد: در بافت فرسوده شهر بندری امام‌خمینی (ره)، واحدهای مسکونی دچار آسیب شده اند. همچنین، در بافت فرسوده مسجد سلیمان، نیز تعدادی از واحدهای مسکونی آسیب دیده‌اند که معاون بازسازی بنیاد مسکن خوزستان نیز به آن منطقه گسیل شده است تا از واحدها بازدید به عمل آورد و به آسیب دیدگان جهت جابه جایی کمک و امداد لازم را برساند.

به گفته این مقام مسئول استان، در شهر اهواز رفع آبگرفتگی معابر در حال انجام است.

تقویت سیل‌بندها در شوش، اهواز و باوی

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اعلام اینکه بنیاد مسکن برحسب وظایف، تیم‌های عملیاتی و ماشین‌آلات خود را در شهرهای اهواز، شوش، باوی، ماهشهر، مستقر کرده و مشغول مقابله با سیل و کمک و امدادرسانی به سیل زدگان با هماهنگی و مدیریت ستاد بحران خوزستان است، توضیح داد: در شوش و اهواز و باوی در حال تقویت سیل بندها هستیم.

انصاریان با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن همانند سایر دستگاه‌های اجرایی در هنگام بحران هایی همچون سیل وظیفه امدادرسانی دارد، تصریح کرد: برآورد میزان خسارت‌های ناشی از سیل، هم اکنون، امکانپذیر نیست. باید آب فروکش کند تا بتوانیم بازدیدهای میدانی برای برآورد خسارات،   داشته باشیم. به عنوان نمونه،   هم‌اکنون در شهرک چمران آبگرفتگی برطرف نشده است و ماشین‌آلات و دستگاه‌های مربوط به آنها در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی در پاسخ به اینکه بارندگی‌های جدیدی نیز در راه  است و از جنوب وارد کشور خواهد شد در این خصوص ستاد مدیریت بحران خوزستان چه تمهیداتی را در نظر گرفته است؟، گفت: تمهیدات لازم برای بارندگی‌های پیشرو باید توسط ستاد مدیریت بحران خوزستان اتخاذ شود.

مشکل اصلی در خوزستان نبود شبکه سراسری فاضلاب است

انصاریان مشکل اصلی در خوزستان را نبود شبکه سراسری فاضلاب عنوان کرد و گفت: نبود شبکه سراسری فاضلاب و ضعف و نقص و نبود جمع‌آوری آب‌های سحطی در استان است که مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است. از دو سال گذشته تاکنون که شاهد سیل های عمده ای در استان خوزستان بودیم در اهواز برای ایجاد شبکه سراسری فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی کارهایی انجام شد. اما تمام شهرهای استان این مشکل را دارند و این مشکلی است که از گذشته بوده و هم اکنون که شهرها گسترش پیدا کرده، ساخت و سازها و جمعیت افزون شده است همچنان این مشکلات وجود دارد.

وی افزود: در برخی از شهرهای استان در برخی از نواحی شبکه جمع آوری و دفع آب‌های سطحی و فاضلاب وجود ندارد که باید احداث شود. در برخی از مناطق نیز که وجود دارد نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. زیرا حجم بارش ها طی دو سه سال اخیر، بی سابقه بوده است و اقلیم تغییر کرده است. به همین دلیل مجدد باید شبکه های موجود مورد طراحی مجدد و توسعه قرار بگیرد.

گفتنی است، ایجاد شبکه سراسری فاضلاب و به روز رسانی آنها تحت مسئولیت شرکت آب و وابسته به وزارت نیروست. همچنین شهرداری بر اساس قانون، متولی دفع آب‌های سطحی است.