شناسهٔ خبر: 87400 - سرویس جاده‌ای

پژوهشگر حوزه معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای حفظ "هوای پاک" در کلان‌شهرها/ ترویج وسایل نقلیه  برقی؛ رویکرد جدید کشورهای جهان/ نروژ نمونه‌ای موفق در توسعه خودروهای برقی

اتوبوس برقی پژوهشگر اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه جهت حفظ "هوای پاک" در کلان شهرها و شهرهای صنعتی با ترویج توسعه حمل‌ونقل پایدار در کشور خبر داد.

حامد خرمی، کارشناس و پژوهشگر اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حوزه حمل‌و‌نقل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تلاش این اداره به منظور توسعه حمل‌ونقل پایدارکاهش آلودگی هوای کلان شهرها وشهرهای صنعتی خبر داد و اظهار کرد: آلودگی هوا باعث تغییرات اقلیمی شده و اکنون این معضل انکارناپذیر، مورد توجه معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی گفت: در واقع گازهای گلخانه‌ای عامل انسانی تشدید کننده تغییرات اقلیمی هستند، به طوری که قریب به یک چهارم میزان انتشار ناشی از مصرف انرژی، مربوط به صنعت حمل‌ونقل است.

خرمی خاطرنشان کرد: بدیهی است وسایل نقلیه برای حرکت به انرژی نیاز دارند؛ اما قطعا سوخت‌های فسیلی به تنهایی منبع مناسبی برای تامین این نیاز در آینده نیستند. اکنون برنامه‌های متعددی از سوی کشورها و نهادهای بین المللی برایتوسعه انرژی‌های پاک در جریان است و استفاده از وسایل نقلیه برقی نیز یکی از آن‌ها است.

پژوهشگر گروه حمل‌ونقل پایدار وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون برخی از کشورهای دنیا از جمله کشور نروژ  به عنوان پرچم دار این خیزش جهانی، به جای استفاده از خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از خودروهای برقی در صنعت حمل‌ونقل خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۱۹ در کشور نروژ  سهم خودروهای تمام الکتریکی برابر با ۹.۳ درصد گزارش شده است، افزود: پس از مشاهده پیامدهای منفی زیست محیطی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه یک جانبه اقتصادی که بعد از انقلاب صنعتی رخ داده بود، جامعه جهانی به اتفاق آراء در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا اهداف توسعه پایدار را جایگزین اهداف توسعه هزاره کند و توسعه پایدار را به معنای «تامین نیازهای نسل حاضر بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای تامین نیازهای‌شان» تعریف کرد.

خرمی عنوان کرد: از آن‌جایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب و هوایی، گرمایش جهانی، تخریب  منبع اکولوژیک زمین، کاهش منابع تجدیدناپذیر و آلودگی هوای شهرها به عنوان چالش‌های خطرناک برای زندگی بشر در آینده به حساب می‌آیند، بسیاری از کشورها رویکرد اصلاحی را در امور خود پیش گرفته‌اند تا نقش خویش را در تامین آتیه مردم خود و جهان به درستی ایفا کنند.

این پژوهشگر اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل گفت: به عنوان نمونه، کشور نروژ با وجود در اختیار داشتن ذخیره ۶ میلیارد بشکه نفت، همواره تلاش کرده است با کاهش اتکا به منابع فسیلی، خود را در میان معدود کشورهای نفتی توسعه یافته قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که «بسیاری از افراد نگران ناکارآمد بودن وسایل نقلیه برقی هستند. عمده نگرانی‌ها درباره گرانی باطری و سرعت خودرو است. این معضل در نروژ چگونه بر ‌طرف شده است؟» اظهار کرد: یکی از اولويت‌های کنونی تکنولوژی‌های حاضر، افزایش ظرفیت و کاهش قیمت باتری‌ها است. ضمن اینکه در خصوص سرعت خودروها نیز این نکته قابل ذکر است که برای ناوگان برقی مشکلی جهت افزایش سرعت به میزان سرعت مجاز در جاده‌ها وجود ندارد؛ چون تمام این تمهیدات از سوی کارخانه‌های سازنده لحاظ می‌شود.

خرمی با یادآوری از اینکه بازار آتی وسایل نقلیه، به سمت استفاده از وسایل نقلیه برقی پیش خواهد رفت، تصریح کرد: مدیریت مصرف انرژی و سیاست‌گذاری برای اصلاح روندهای آن همواره موردتوجه کارشناسان بوده است. اکنون که اسنادی همچون «سند تامین انرژی بخش حمل و نقل كشور تا افق ۱۴۲۰» و «طرح جامع انرژی کشور» در دولت تدوين شده است، زمان مناسبی را فراهم آورده تا بخش حمل‌و‌نقل و مصرف انرژی دقیق‌تر بررسی شده و استراتژی‌ها و اسناد این حوزه بر مبنای بهره‌گیری از اطلاعات و ارقام و با در نظر گرفتن حقایق موجود، توان فعلي و قابلیت اجرایی شدن، مطرح شوند.