شناسهٔ خبر: 87403 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد

ظرفیت ترانزیت ۱/۷ میلیون تن کالا از مسیر ریلی خواف-هرات/ دستیابی ترانزیت ریلی ایران به رشد ۲۲۰ درصد

سعید رسولی  مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: سهم راه‌آهن از ترانزیت زمینی از ۱۰ درصد در سال ۹۸ به ۳۰ درصد در ۶ ماهه اول امسال رسیده است و نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد سهم رشد در این حوزه را تجربه کردیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به افزایش ترافیک ترانزیتی از مسیر ایران با افتتاح راه آهن خواف –هرات و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از مسیر ریلی اظهار داشت: ایران، افغانستان را به آب های آزاد متصل می کند و بخشی از این بار ترانزیتی محصولات معدنی این کشور از مسیر ایران است و بخش مهم پتانسیل راه آهن خواف- هرات ترانزیت بین ترکیه و کشورهای حوزه CIS به افغانستان است.

وی درباره میزان بار ترانزیتی پیش بینی شده در این مسیر گفت: مجموعا در این محور پتانسیل ۱.۷ میلیون تن ترانزیت به افغانستان وجود دارد که چیزی حدود ۵۰۰ هزار تن آن متعلق به ترکیه است.

مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وقتی این اخبار منتشر می شود عده ای انتظار دارند به سرعت این محور به ترانزیت ۱.۷ میلیون تن برسد اما واقعیت این است که احداث کریدورهای جدید یا تاسیس محورهای ریلی و جاده ای جدید یک تاثیر القایی ایجاد کرده و  به تدریج بار و بسته به فراهم شدن سایر عوامل موثر با این مساله بار بیشتر به این محور جذب می‌شود.

رسولی با بیان اینکه در حال حاضر کالاهای متنوعی در حال صادرات و واردات بین دو کشور ایران و افغانستان در حال انجام است که با فعال شدن این محور ریلی بخش زیادی از این بارها می تواند جذب این مسیر جدید می شود، گفت: برآورد ما این است که علاوه بر ۱.۷ میلیون تن بار ترانزیتی، حدود ۳ میلیون هم بار صادراتی و وارداتی به محور خواف- هرات جذب شود چراکه در حال حاضر محصولات فولادی، سیمان، غلات و... به افغانستان صادرات و واردات می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان ترانزیت ریلی در سال جاری اظهار داشت: در مدت زمان ۸ ماهه امسال در حالی که به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سه ماه مرزهای ریلی اینچه برون، سرخس و میرجاوه مسدود بوده، بیش از ۴۱۰ هزار تن ترانزیت از مسیر ریلی کشورمان انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سهم مسیر جاده‌ای در ترانزیت به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسیار کاهش داشت،سهم راه‌آهن از ترانزیت زمینی از ۱۰ درصد در سال ۹۸ به ۳۰ درصد در ۶ ماهه اول امسال رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد سهم رشد در این حوزه را تجربه کردیم.