شناسهٔ خبر: 87455 - سرویس بنادر و دریانوردی

دیدگاه

«ضرورت ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ریلی و زمینی بین بنادر جنوبی کشور از بصره تا گوادر»

ریل در بندر حسین شهدادی- معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان

 تدوین استراتژی، ایجاد مراکز صنعتی و سرمایه گذاری های حوزه نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل کشور خواهد بود و تعالی کشور در مسیر  توسعه دریا محور را سبب می  شود. موضوعی که طی سالیان اخیر توسط دولتمردان و صاحبنظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. علیرغم ظرفیت های بی نظیر تجاری _اقتصادی کشور و طراحی اسناد بالادستی خوب و اجماع کلیه صاحب‌نظران در اهمیت توسعه سواحل جنوبی کشور ؛ به دلیل عدم تدوین برنامه‌های میان مدت عملیاتی متأسفانه در بهره گیری از فرصت ها خصوصاً در افزایش سهم تجارت از جابجایی های بین المللی کالا ناکام بوده ایم و شاهد واگذاری فرصت‌های طلایی به رقبا هستیم.

به عنوان مثال سالهاست که بر ظرفیت ترانزیتی ایران و نقش کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب تاکید می گردد ولی سهم ترانزیت کشور در بهترین سالها همچنان از سبد ترانزیتی کشورهای پیرامونی  بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن  در سال بوده است و متاسفانه طی سال‌های گذشته نیز این میزان رو به کاهش می باشد. این در حالی است که جریان عبور کالا و تجارت جهانی منتظر تاخیرات، قوانین دست و پاگیر و رویکردهای بخشی و صنفی ما نخواهد ماند و مطمئنا مسیرهای جایگزین  توسط رقبا طراحی و استفاده خواهد شد. 

نمونه بارز آن طی سال‌های گذشته، بهره برداری از خط سراسری  «TSR» از مبدا بنادر چین به مقصد اروپا و خط ریلی «TCR» ارتباط دهنده کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به چین و امتداد آن از بندر اکتائو در شرق دریای خزر تا آذربایجان و ادامه  آن تا ترکیه در غرب جهت جابجایی کالاهای کشورهای منطقه و فرامنطقه ای  می باشد. نکته قابل تأمل بعدی موضوع تنگه هرمز و عدم برنامه ریزی ساخت آلترناتیوهای جایگزین حمل و نقل دریایی  برای رفع محدودیت های احتمالی این گذرگاه استراتژیک برای آینده تجارت  دریایی  کشور است.

در حالیکه کشورهای جنوبی خلیج فارس با برنامه ساخت پروژه ریلی «شورای همکاری خلیج فارس از کویت تا عمان» و ساخت  «پل سرزمینی» از شمال عربستان تا سواحل دریای سرخ در جنوب این کشور با جدیت به دنبال کاهش وابستگی جابجایی کالا و نفت  به تنگه هرمز هستند. نکته قابل تامل اینجاست که ۹۰ درصد تجارت دریایی کشورمان در خلیج فارس و وابسته به تنگه هرمز  است. 

با در نظر گرفتن اقدامات کشورهای همسایه و تجربه واگذاری فرصت ها طی سنوات گذشته؛ برنامه  توسعه صنعتی، گردشگری و  کشاورزی  در ساحل خلیج فارس و دریای عمان شرط لازم هست اما  توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به عنوان آلترناتیو و مکمل نقش تجاری  بنادر  کشور ضروری است. در این راستا با تشکیل مجلس یازدهم با هماهنگی استانداران استان‌های ساحلی از خرمشهر تا چابهار پیشنهاد می شود در بودجه های سنواتی ملی و استانی مسئولین مربوط پیگیر ایجاد ردیف های ویژه ای برای ساخت بزرگراه، خط لوله و ریل بین بنادر جنوبی کشور از خرمشهر تا چابهار و امتداد آن در بصره در غرب و گوادر در شرق باشند.