شناسهٔ خبر: 8755 - سرویس وزارتی

جزئیات دیدار وزیر راه و شهرسازی با رئیس جمهور عراق در گفتگو با پایگاه خبری تشریح شد:

تقدیم پیام رئیس جمهور به فؤاد معصوم برای شرکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز / آخوندی: جهان نیازمند اجماع بین‌المللی علیه جریان افراطی داعش است

سفر عراق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سفر به عراق حامل پیام دکتر روحانی به رئیس جمهور این کشور برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بودم، از استقبال وی برای شرکت در این اجلاس خبر داد و گفت: محور دوم ملاقات من با آقای فؤاد معصوم در ارتباط با حضور تروریست‌های داعش در عراق بود که در این زمینه باید یک اجماع جهانی بر علیه این جریان افراطی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی چهارشنبه سوم تیرماه برای دیدار با رئیس جمهور عراق و تحویل پیام دکتر روحانی به او و همچنین مذاکره با وزیر آبادانی و مسکن و وزیر حمل و نقل این کشور وارد بغداد شد.

دعوت از رئیس جمهور عراق به نمایندگی از رئیس جمهور ایران برای شرکت در سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و همچنین گفتگو با رئیس جمهور این کشور پیرامون موضوعات منطقه یکی از محورهای این سفر بود.

عباس آخوندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح سفر یک‌روزه خود به کشور عراق گفت: در این سفر نخستین ملاقات من با آقای فؤاد معصوم رئیس جمهور این کشور بود. او از چهره‌های برجسته، استاد فلسفه و انسان متفکری در جهان عرب است.

وی افزود: من در این ملاقات پیام دکتر روحانی برای حضور در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در ماه نوامبر را تقدیم رئیس جمهور عراق کردم که او از این دعوت استقبال کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجلاس کشورهای صادرکننده نفت، یک اجلاس بسیار مهم است که سومین نشست آن در ایران برگزارش می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این اجلاس سیاستگذاری موضوعات مختلف مرتبط با مجمع و همچنین وضعیت بازار جهانی گاز و انرژی است.

آخوندی تاکید کرد: به جای اینکه گاز را به صورت خام از کشور صادر کنیم باید در بین کشورهای صادر کننده گاز بتوانیم از ارزش افزوده این انرژی و فرآورده‌های گازی بهره بیشتری ببریم.

وی یادآور شد: سازمان کشورهای صادرکننده گاز، سازمانی تقریبا شبیه اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) است که هدف آن هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان است، این بحث نخستی بود که در دیدار با رئیس جمهور عراق مطرح شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: محور دوم ملاقات من با آقای فؤاد معصوم در ارتباط با حضور تروریست‌های داعش در عراق بود. داعش یک تفکر افراطی است که از دین سوء‌‌استفاده می‌کند و با بهره‌گیری از ابزار دین هر گونه جنایت و اقدامات غیرانسانی و شرم‌آور را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه داعش در حال حاضر در عراق و سوریه لانه کرده و می‌تواند تهدیدی برای سایر کشورهای منطقه باشد یادآور شد: لذا بحث این بود که قاعدتا باید یک اجماع جهانی بر علیه این جریان افراطی ایجاد شود.

لازم به ذکر است؛ فواد معصوم در این دیدار به سفر اخیرش به تهران و دیدار خود با رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری ایران و سایر مقامات کشور اشاره کرد و از اینکه جمهوری اسلامی ایران در کمک و حمایت دولت و ملت عراق مصمم است، ابراز خشنودی کرد.