شناسهٔ خبر: 87860 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

رشد ۵۰ درصدی صنعت حمل‌ونقل در دولت تدبیر و امید/ آمادگی ناوگان هوایی ایران جهت واردات واکسن کرونا/ ارتقای ظرفیت بنادر ایران به ۲۴۰ میلیون تن

برگزاری آیین نکوداشت صنعت حمل و نقل در سازمان راهداری با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید صنعت حمل و نقل در برخی از حوزه ها رشد ۵۰ درصدی داشته است، افزود:  اکنون وزارت راه و شهرسازی توسعه و تجهیز سامانه‌های هوشمند و نصب دوربین‌های پلاک‌خوان را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آئین نکوداشت روز حمل‌ونقل که در مورخ ۲۶ آذر در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد، عنوان کرد: در سال ۱۳۶۲ و در چنین روزی، رانندگان و کامیون داران به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفتند و عاشقانه و متعهدانه برای تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور اقدام کردند تا از دسیسه دشمن مبنی بر بمباران این کشتی‌ها و ایجاد یک بحران غذایی در کشور جلوگیری شود.

وی با یادآوری از اینکه لبیک رانندگان و کامیون داران به فرمان رهبر کبیر انقلاب به یک فرهنگ خدمت عاشقانه در جامعه حمل‌ونقل تبدیل شد، افزود: در آن روز نه تنها رانندگان با کامیون‌های خود در جبهه‌های حق علیه باطل حضور پیدا کردند، بلکه این فرهنگ را ضمیمه زندگی خود کردند و امروز شاهد حماسه‌آفرینی این قشر هستیم.

اسلامی گفت: از اواخر سال گذشته تاکنون، در شرایطی که تردد در جاده‌های کشور ممنوع بود و نیاز کارخانه‌ها به مواد اولیه ضروری و الزام‌آور شد، به منظور جلوگیری از ساقط  شدن اقتصاد کشور، بار دیگر رانندگان و کامیون داران در بخش بار حماسه‌آفرینی کردند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: رانندگان ناوگان حمل‌ونقل کالا با به میان آوردن جان و مال خود تلاش کردند تا کاستی در کشور بوجود نیاید و در جابه‌جایی کالا از بنادر نیز  رشد ۹.۷ درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

اسلامی یاد آور شد: البته در بخش مسافری، هوایی، دریایی و جاده‌ای به دلیل شرایط کرونا شاهد کاهش سفر رخ داد و در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز میزان جابه‌جایی مسافران کاهش چشمگیری پیدا کرد و به همین دلیل بسته‌های حمایتی و تسهیلات برای حوزه حمل‌ونقل کشور در نظر گرفتیم و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار شرکت‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار دادیم تا این شرکت‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

تلاش دولت اعتدال و امید در توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور

وی برخی از فعالیت های انجام شده از سوی دولت طی سال‌های اخیر را برشمرد و اظهار کرد: تاکنون دولت در بخش پروژه‌های ریلی و طول راه‌های ریلی رشد ۵۰ درصدی داشته است و میزان راه‌های ریلی به ۱۴ هزار کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

اسلامی گفت: در حوزه بزرگراه‌ها نیز میزان این پروژه‌ها که در آغاز به کار دولت ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بود، اکنون میزان آن به ۱۹ هزار کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون وزارت راه و شهرسازی توسعه و تجهیز سامانه‌های هوشمند و نصب دوربین‌های پلاک خوان را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: امروز در استودیو مرکز مدیریت راه‌های کشور از برخی از این سامانه‌های هوشمند رونمایی شد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اکنون میزان آزاد راه‌های کشور از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.

اسلامی افزود: همچنین ظرفیت بنادر ما از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۴۰ میلیون تن رسیده است.

وی درباره توسعه فرودگاه‌های کشور نیز گفت: تلاش داریم تا پایان سال، حدود ۱۰ پروژه فرودگاهی را نیز در کشور به بهره‌برداری برسانیم.

آمادگی ایرلاین‌های ایران برای واردات واکسن کرونا

اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه «اخیرا یکی از مسئولان اعلام داشته است که ایرلاین‌های ایرانی امکان حمل واکسن‌های کرونا را به کشور ندارند، آیا این موضوع صحت دارد؟»، گفت:  صحبتی که اخیرا در رابطه با شرایط واردات واکسن کرونا انجام شده از طرف وزارت بهداشت نبوده و تنها مسئولی در معاونت علمی وزارت بهداشت این صحبت را کرده است. تمامی ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی مشکلی برای جابه‌جایی و حمل واکسن کرونا ندارند.
وی تاکید کرد: طی صحبت‌ها و هماهنگی که با وزارت بهداشت و درمان کشور انجام شده است، ما آمادگی حمل و جابه‌جایی این واکسن را داریم.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر رفع مشکل رانندگان و کامیون داران

در ادامه، اسلامی درباره مشکل لاستیک و قطعات یدکی ناوگان سنگین گفت: در رابطه با لاستیک در یک بازه زمانی با مشکل رو به رو شدیم و برخی از افراد و شرکت‌هایی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک دریافت کرده بودند این واردات را انجام ندادند و در این حوزه با کمبود و مشکل مواجه شدیم.
وی افزود: اما با افزایش نظارت و پیگیری‌هایی که در این رابطه صورت گرفت و همچنین دستگاه‌های مربوط نظارت خودشان را افزایش دادند و همچنین با دستور معاون اول رئیس جمهور و تشکیل کارگروه ویژه از دو ماه گذشته، این مشکل رفع شده است.
وزیرراه و شهرسازی تاکید کرد: تاکنون با اتخاذ شیوه‌های مناسب سعی کرده‌ایم، مشکل رانندگان را در این زمینه رفع کنیم و هم اکنون هیچ راننده‌ای برای دریافت لاستیک با مشکل مواجه نیست و توسط سامانه‌های راهداری لاستیک مورد نیاز توزیع می‌شود.
وی افزود: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت، مشکل روغن موتور کامیون داران هم رفع شده و هم اکنون در تمامی پایانه‌های سازمان راهداری روغن موتور مورد نیاز کامیون‌ها با قیمت مناسب توزیع می‌شود.