شناسهٔ خبر: 88004 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی به مناسبت هفته حمل‌و نقل ‌مطرح کرد

راه‌آهن ایران در مسیر خودکفایی در تولید واگن‌های مسافری و لوکوموتیو/ عزم راه‌آهن در زیباسازی ناوگان ریلی و ایستگاه‌های قطار

وزیر وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خودکفایی راه‌آهن ایران در زمینه تولید واگن‌های باری اظهار کرد که به زودی شاهد خودکفایی و تولید واگن مسافری و لوکوموتیو در کشور نیز خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۸۹ پروژه‌ راه‌آهن به ارزش ۲۷۷ میلیارد تومان که به مناسبت هفته حمل‌ونقل در مورخ یکم دی در ساختمان شهدای راه‌‌آهن برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: این روز را به جامعه پزشکی و پرستاری کشور که در دوران کرونا از جان گذشتند تا آرامش را به خانواده‌ها و جامعه هدیه دهند، تبریک می‌گویم.

وی با یادآوری و گرامیداشت هفته حمل‌و‌نقل در کشور گفت: همچنین این ایام را به تمامی دست‌اندرکاران این عرصه از جمله فعالان حوزه‌های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای نیز تبریک می‌گویم.

اسلامی عنوان کرد: خانواده بزرگ حمل‌و‌نقل در وزارت راه و شهرسازی، یک خانواده حداقل ۵ میلیون نفری را به خود تخصیص می‌دهند و سهم بزرگی را در کیفیت زندگی مردم و فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و وسائل آن ایفا می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این تلاش‌ها و کوشش‌ها به جامعه امید را منتقل می‌کنند که با تحرک بیشتر و افزایش کارآمدی حوزه‌های حمل‌ونقل، با رعایت الزامات استاندارد و ایمنی آن‌ها، مردم ما روز به روز از این برکات و اقدامات بهره‌مند خواهند شد.

وی با یادآوری از‌ اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شعاری را با عنوان "مسیر ایران روی ریل به سوی آینده" انتخاب کرده است، افزود: اکنون این شعار به یک فرهنگ سازمانی در راه آهن تبدیل شده است و تمامی کارکنان راه‌آهن در سراسر کشور از درجا زدن خداحافظی کرده و همگی این اراده را دارند که به صورت یکپارچه و متحد بتوانند مسیر رشد راه‌آهن را در کشور فراهم کنند و به اهداف تعریف شده دست یابند.

اسلامی تصریح کرد: ما نیازمند توسعه شبکه ریلی و بهره مند کردن کشور از قطارهای پرسرعت هستیم. امروز در دنیا همه کشورها به سمت قطارهای پرسرعت حرکت کرده‌اند و ما نیز نباید کوتاهی و غفلت داشته باشیم و ضرورت دارد تا به تکنولوژی روز و برتر دنیا برسیم. این یک نیاز برای کشور است و ضرورت دارد تا تلاش ما به این سمت معطوف شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: گامی که برداشتیم؛ توجه کردن به ظرفیت‌های داخل و دانش بومی و صنعت‌های سازنده است. اکنون صنعتگرانی در کشور حضور دارند که قادر هستند محصولات مورد نیاز ما را در صنعت حمل‌ونقل ریلی هم برای زیرساخت و هم سامانه‌ها تولید داخل کنند.

وی افزود: سال ۹۸ تبدیل به نقطه عطف تاریخ در صنعت حمل‌ونقل ریلی شد که طی آن استفاده از راه‌آهن بومی را در شبکه ریلی کشور محقق کردیم و امروزه سازنده پروژه‌های ریلی در صف نوبت هستند تا ریل را از سازنده داخلی تحویل بگیرند. در حال حاضر تولید سوزن به خودکفایی رسیده و استفاده از آن شروع شده است و تولید آن در حال سرعت گرفتن است.

اسلامی اظهار کرد: تاکنون در بحث ساخت سامانه‌ها و لوکوموتیو و واگن باری و مسافری نیز تلاش گسترده‌ای انجام شده است. در همین ماه آذر، مراسم خودکفایی صددرصدی واگن‌های باری را که تولید چرخ و ترمز آن نیز بومی شد، برگزار کردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به همت تمامی دست اندرکاران صنعت حمل‌ونقل ریلی و نقش بیشتر و گسترده‌ای که مدیرعامل راه آهن ایفا کرده است، به زودی شاهد خودکفایی تولید واگن‌های مسافری و بعد از آن لوکوموتیو در کشور خواهیم بود.

وی افزود: به این ترتیب کشورمان در زمره سازندگان کامل و خودکفای تولید سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی قلمداد خواهد شد تا بتواند ضمن سیراب کردن بازارهای داخلی و کمک کردن به افزایش ناوگان مورد نیاز داخل، همچنین سهمی از بازار سایر کشورها را نیز به خود اختصاص داده و به این طریق در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد شد.

اسلامی گفت: امروز ۸۹ پروژه راه‌آهن به مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان افتتاح شد که صرف‌نظر از بحث عدد و مالی آن، در بحث تاثیر و کیفیت آن در حمل‌و‌نقل ریلی و تاثیرات مستقیمی که برای زندگی مردم دارد، بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وقتی یک خط ریلی قدیمی یا ایستگاهی بازسازی و احیا می‌شود و خطوط ریلی در بخشی از ایستگاه‌های گلوگاهی افزایش پیدا کرده و باعث کاهش توقف قطارها می‌شوند، این‌ها باعث افزایش راندمان و سرعت قطارها شده و در نهایت گسترش ظرفیت بار و بهره‌وری راه آهن را به همراه خواهند داشت. این ها از زمره اقداماتی هستند که پیوسته باید در راه آهن وجود داشته باشد.

اسلامی گفت: آراستگی محیط و زیبایی محوطه‌ها و کارآمدسازی و روزآمدسازی ناوگان ریلی از موارد اصلی راه‌آهن هستند که همواره باید مورد توجه باشند تا به این طریق، شاهد یک راه آهن پیشرفته و زیبا و کارآمد در کشورمان باشیم و مردم عزیزمان نیز همان‌طور که به راه‌آهن به شکل یک وسیله نقلیه ایمن نگاه می‌کنند، همچنین از هر لحظه سفر با قطار در راه‌های ریلی برای خودشان قاب خاطره بسازند و به یادگار نگه دارند.