شناسهٔ خبر: 88137 - سرویس وزارتی

در گفت‌وگو با سفیر سوئد مطرح شد

آمادگی سوئد جهت همکاری در صنعت حمل‌ونقل ایران/ مشارکت سرمایه‌گذاران سوئدی در صنعت حمل‌ونقل منوط به موافقت ایران

سفیر سفیر سوئد در ایران از آمادگی این سفارت جهت دعوت از سرمایه‌گذاران سوئدی به منظور همکاری در صنعت حمل‌ونقل ایران خبر داد و تأکید کرد که این موضوع بستگی به تمایل و موافقت ایران دارد.

ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه شرکت‌های سوئدی از دیرباز در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ایران حضور جدی داشته‌اند، افزود: ایران بازار مهمی برای شرکت‌های اسکانیا و ولو به شمار می‌رود و این شرکت‌های بزرگ نقش مهمی در نوسازی ناوگان تجاری و حمل‌ونقل مسافری ایران ایفا می‌کنند.

وی گفت: این شرکت‌ها تمایل بسیار زیادی برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در ایران دارند؛ اما باید توجه داشت که حضور در پروژه‌های راهسازی یا احداث راه‌آهن به دلیل عظیم بودن این پروژه‌ها نیازمند تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های مختلف است و شرکت‌های سوئدی نیز می‌توانند به‌عنوان بخشی از این کنسرسیوم‌ فعالیت کنند.

لنتز تصریح کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌های سوئدی در کنسرسیومی به این منظور حضور داشتند؛ اما به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری قرارداد مذکور لغو شد و آن‌ها مجبور به ترک ایران شدند.

آمادگی سوئد جهت همکاری در صنعت حمل‌ونقل ایران

سفیر سوئد در ایران تأکید کرد: آنچه سفارت سوئد در این زمینه قادر به انجام آن است تا اندازه زیادی تابع سیاست‌های دولت ایران است. در صورت تمایل ایران به بهینه‌سازی و افزایش ایمنی جاده‌ها، برنامه‌ریزی در راستای تولید و جایگزینی سوخت‌های سبز، سوئد آمادگی و توان لازم برای فعالیت و همکاری در این بخش‌ها را دارا است.

لنتز یادآور شد: به‌عنوان ‌مثال اخیراً سمیناری در زمینه ایمنی جاده‌ای برگزار کردیم که ایران نیز در آن حضور داشت و درصورتی‌که سیاست دولت ایران در این زمینه مبتنی بر همکاری با سوئد و شرکت‌های سوئدی باشد، ما به عنوان سفارت، آماده فراهم کردن زمینه همکاری فی‌مابین هستیم.

وی با بیان اینکه با برگزاری سمینار یا کنفرانس و حضور در آن اقدام خاصی صورت نخواهد گرفت، افزود: اگر این اجلاس‌ها یا سمینارها به صورت واقع‌گرایانه و با توجه به شرایط واقعی تشکیل شود و امکان فعالیت و همکاری میان شرکت‌های سوئدی و ایرانی در آن فراهم شود می‌توان با حضور در این رویدادها زمینه را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک فراهم ساخت.

سفیر سوئد گفت: در مورد تمایل شرکت‌های سوئدی به فعالیت در ایران باید تأکید کرد که این شرکت‌ها به خوبی از زیرساخت‌ها و توانایی‌های صنعتی ایران آگاهی دارند و علاقه زیادی نیز برای فعالیت در این کشور را دارند.

مشارکت سرمایه‌گذاران سوئدی در صنعت حمل‌ونقل منوط به موافقت ایران

لنتز در پاسخ به این سؤال که «با توجه به پیشتازی سوئد در انرژی‌های سبز و پایدار به ویژه در انرژی‌های نو در حوزه حمل‌ونقل، چرا ارتباط چندانی بین دوکشور در این زمینه وجود ندارد؟»، اظهار کرد: همکاری در این زمینه‌ها مستلزم درخواست و تمایل طرف ایرانی است و در صورت ابراز موافقت، تمایل و درخواست ایران، سفارت سوئد از آمادگی کامل برای فراهم کردن حضور هیات‌های تخصصی سوئدی در این حوزه‌ها برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد اقتصاد سوئد یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد است و دولت سوئد نمی‌تواند شرکت‌های سوئدی را مجبور به حضور و فعالیت در ایران کند؛ اما با توجه به آشنایی شرکت‌های سوئدی با زیرساخت‌ها و فضای مناسب فعالیت صنعتی در بخش‌های مختلف ایران و علاقه زیاد آن‌ها برای حضور در ایران، در صورت تمایل، سفارت می‌تواند زمینه و شرایط آشنایی، دیدار و همکاری طرفین را فراهم کند.