شناسهٔ خبر: 88225 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس حوزه معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

حاشیه‌نشینی مشکل امروز بم است/ ضرورت ممانعت از تخریب نخلستان‌ها، تفکیک، دیوارکشی و خشک‌کردن درختان در بازسازی‌ها

غزال راهب رئیس حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در زمان زلزله بم کانکس‌های زیادی برای اسکان موقت مردم وارد شهر بم شد که تا به امروز هم خارج نشده و به گونه‌ای پیش رفته است که امروز با اجاره دادن این کانکس‌ها، رواج حاشیه‌نشینی را در این شهر شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غزال راهب، رئیس حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در وبینار تخصصی درس‌آموخته‌های زلزله بم و در ارائه تخصصی خود با موضوع "تاب‌آوری شهرها پس از وقوع سوانح"، گفت: ما شهر را یک سیستم پویا می‌بینیم و قابلیت آن در بازگشت به سطح پایدار پس از وقوع حادثه، می‌تواند تعریف تاب‌آوری باشد. نکته مهم در این خصوص این است که شاخص‌های پایداری و ارتباط آن با مدیریت منابع طبیعی در هماهنگی با هم در نظر گرفته شود. در موضوع بم نیز باید به این نکته توجه شود که ببینیم عدم هماهنگی این شاخص‌ها با هم چه مسائل و معضلاتی را به وجود می آورد.

وی در تشریح موضوع بازخوانی تجربه بم گفت: باید تلاش‌های لازم انجام شود تا زنجیره اقتصادی که در آن شهر از بین رفت، بازسازی و حفظ شود. چیزی که ما در واقعیت در این شهر می‌بینیم، تخریب گسترده نخلستان‌ها، تفکیک باغات، دیوارکشی در باغات، خشک کردن عمدی نخل‌ها و... است که بر خلاف طرح‌ها و نقشه‌هایی که پس از وقوع زلزله برای آن تعریف شده بود انجام شد. با این وضعیت تا چند سال دیگر با تردید از باغ‌شهر بم می‌توان صحبت کرد. بم سرمایه ملی ماست. بنابراین یک موضوع مهم برای ما این است که در شهرسازی، تدوین قوانین، سیستم اقتصادی، مدیریت زیرساخت‌ها و... به نحوی عمل شود که شاهد این تفکیک اراضی در بم نباشیم.

رئیس حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاثیر اسکان موقت بر چهره بم را به‌عنوان دیگر محور مهم و قابل توجه برشمرد و گفت: در زمان زلزله بم کانکس‌ها و کانتینرهای زیادی برای اسکان موقت مردم وارد شهر بم شد که تا به امروز هم خارج نشده و به گونه‌ای پیش رفته است که امروز  با اجاره دادن این کانکس‌ها، رواج حاشیه‌نشینی را در این شهر شاهد هستیم. متاسفانه این مسئله یکی از تهدیدهایی است که سازمان یونسکو برای منظر تاریخی ارگ بم ذکر کرده است.

بنابراین مسئله مهم این است که فرآیند اسکان موقت و سیاست‌های ما در این خصوص چه تاثیری بر آینده شهرها پس از وقوع زلزله دارد که امروز در بم شاهد هستیم.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وی در پایان، توجه به ماهیت ذاتی توسعه، اقتصاد و الگوی یک منطقه و همچنین سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اسکان موقت و تاثیر آن در فرآیند بازسازی را به‌عنوان دو محور اصلی مورد نظر خود موردتاکید قرار داد.