شناسهٔ خبر: 88239 - سرویس جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی در نشست ۱۱۲ کمیسیون ایمنی راه‌ها عنوان کرد

ایجاد کمپ‌های قرارگاهی در جاده‌های کشور در دستور کار/ راهداری، پلیس و اورژانس در کنار یکدیگر مستقر می‌شوند

نشست کمیسیون ایمنی راهها با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها بر ضرورت ایجاد کمپ‌های قرارگاهی در طول جاده‌ها تاکید کرد و گفت: استقرار نهادهای ذی‌ربط در کنار یکدیگر در طول جاده‌ها، سرعت خدمت‌رسانی را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز سه‌شنبه، نهم دی‌ماه در یک‌صد و دوازدهمین نشست کمسیون ایمنی راه‌ها با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه، از تلاش‌های شبانه‌روزی اعضای این کمیسیون در سطوح ملی و استانی، برای افزایش ایمنی راه‌ها قدردانی و ابراز امیدواری کرد، این نشست‌ها، مطالعات، ارزیابی‌ها و فرایند پایش وضعیت حمل و نقل و ایمنی راه‌ها، همواره در جهت کاهش تلفات هدایت شود.

او با اشاره به پیامدها و ضایعات سنگین حوادث جاده‌ای برای حادثه‌دیدگان، خانواده‌ها و جامعه، وقوع حتی یک حادثه را در کشور زیاد دانست و افزود، ما باید ضریب حساسیت خود را نسبت‌به وضعیت ایمنی حمل‌و‌نقل و ایمنی راه‌ها افزایش دهیم و این افزایش حساسیت، مستلزم این است که حضورمان را گسترده‌تر و نقشمان را پررنگ‌تر کنیم و نقشمان را به‌صورت شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر ایفا کنیم تا بتوانیم ضمن دستیابی به نتایج مطلوب‌تر، جان و مال مردم را از این حوادث مصون نگاه داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی معدل تلفات جاده‌ای از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، عنوان کرد: کاهش تلفات، متاثر از کاهش ترددها و کرونا است؛ اما اساس و ارزش کار ما در این است که بتوانیم فرهنگ رفتاری را اصلاح کنیم تا یک انضباط فکری و رفتاری در کل فرایند اتفاق افتد.

او نکته مهم دیگر را استقرار نهادهای ذی‌ربط نظیر راهداری، اورژانس و پلیس‌راه در یک چیدمان جدید به‌صورت کمپ‌های قرارگاهی در طول جاده‌ها دانست و با تاکید بر اینکه باید این نحوه استقرار را برای همه نهادهای ذی‌ربط در محیطی یکپارچه پیش‌بینی کنیم، افزود: به این منظور باید از ظرفیت خود این نهادها، خیرین و سایر امکانات موجود بهره ببریم و زمان رسیدگی به حوادث احتمالی و مصدومان را کاهش دهیم. بنابراین این مراکز قرارگاهی باید از امکاناتی نظیر پد فرود  هلیکوپتر و سایر امکانات برخوردار باشند تا در زمان کوتاه‌‌تری به حادثه‌دیدگان رسیدگی کنند و جان انسان‌های بیشتری را نجات دهند.

اسلامی برپایی کمپ‌های قرارگاهی و افزایش سرعت خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان جاده‌ای را تکلیفی اسلامی، اخلاقی، اجتماعی و قانونی خواند و گفت: دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها و سازمان راهداری باید این موضوع را به شکل پیوسته در دستور کار قرار دهند و از نهادهای مختلف بخواهند در این چیدمان جدید، مشارکت لازم را داشته باشند که این آرایش جدید را دنبال کنیم.

او با تاکید بر تجهیز ایستگاه‌های اورژانس و سایر زیرساخت‌ها، تکمیل آن‌ها را در کاستن از تلفات انسانی ضروری دانست و مراقبت حداکثری از زیرساخت‌های راه را موضوعی بااهمیت خواند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم انجام‌شده با نیروی انتظامی برای جلوگیری از سرقت‌های مکرر ادوات و تجهیزات جاده‌ای گفت: بر اساس این تفاهم، پاسگاه‌های پلیس‌راه‌، از این پس به موضوعات انتظامی محورها نیز ورود می‌کنند که بتوان انضباط قدرتمندی را به لحاظ ایمنی و امنیتی به‌وجود آوردیم و از زیرساخت‌ها و علائم و ادوات جاده‌ای که متاسفانه مکرر مورد سرقت قرار می‌گیرند محافظت کنیم. همچنین با توافقی که با فرمانده نیروی انتظامی داشته‌ایم، زمینه را برای استقرار قرارگاهی نیروی انتظامی به‌عنوان یگان حفاظت راه‌ها فراهم می‌کنیم و به‌طور مشترک تمهیداتی در این زمینه خواهیم داشت.