شناسهٔ خبر: 88454 - سرویس بنادر و دریانوردی

مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی اعلام کرد:

دلایل ۶ گانه کاهش ۴۲ درصدی هزینه تولید در پسکرانه بندر شهیدرجایی/ اولویت صنایع معدنی، فولادی و پتروشیمی در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری/ ارائه گاز ارزان قیمت از خط لوله صلح به تولیدکنندگان و صنعتگران متقاضی/ حضور در محدوده گمرکی، نزدیکی به اسکله و صفر شدن هزینه حمل و نقل؛ مزیت‌های فوق‌العاده پسکرانه بندر شهیدرجایی

بندر شهید رجایی مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح علل ۶ گانه کاهش ۴۲ درصدی هزینه تولید در پسکرانه بندر شهیدرجایی برای فعالان اقتصادی، گفت: حضور در محدوده گمرکی، نزدیکی به اسکله و صفر شدن هزینه حمل و نقل؛ مزیت های فوق العاده فعالیت در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهیدرجایی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید عظیمی درباره تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری‌ بندر‌ شهید رجایی به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیون یورو که چهارم آذرماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی امضاء شد، اظهار کرد: برای رقابت با بنادر منطقه باید به ایجاد شهرک‌های صنعتی در پسکرانه بنادر توجه جدی داشته باشیم و بدانیم که عمده شهرک‌های صنعتی دنیا در پسکرانه بنادر و به ویژه بنادر خلیج فارس احداث شده  است، بدین جهت ضرورت دارد ما نیز نسبت به این روند و منافع حاصل از آن دقت کنیم.

وی ادامه داد: در ساحل غربی و شرقی عربستان سعودی بزرگترین شهرک های صنعتی دنیا احداث شده است و در امارات نیز منطقه بندری صنعتی ایجاد شده که تا کنون حدود ۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شده و احتمالا سرمایه گذاری در این منطقه تا ۳۰ میلیارد دلار پیش خواهد رفت.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه قصد داریم در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهیدرجایی انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار دهیم، عنوان کرد: به دلیل عبور خط لوله صلح از اراضی ۲۴۰۰ هکتاری امکان دسترسی به این خط گازی وجود دارد و تصمیم بر این است که انرژی ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صنعتی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کجای دنیا گاز ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار نمی‌گیرد، گفت: علاوه بر این نزدیکی به اسکله برای فعالان اقتصادی نکته بسیار مهمی است که ضرورت دارد به آن توجه شود چرا که با چنین نگاهی می‌توان در راستای تحقق اقتصاد بدون نفت گام برداشت و تولید را جایگزین نفت کرد.

مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در رابطه با اولویت بندی حضور صنایع در پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهیدرجایی، اعلام کرد: صنایع معدنی، فولادی و پتروشیمی در اولویت قرار دارند چرا که از ماشین‌آلات برای آماده سازی برخوردار هستند و در ادامه سایر صنایع با پیشرانه صنایع مذکور اضافه خواهند شد و از اینرو شرایط برای حضور تمامی صنایع و تولیدات فراهم می‌شود.

وی در مورد اینکه با چه توجيهی سرمایه‌گذاری در پسکرانه شهید رجایی، ۴۲ درصد هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد؟ توضیح داد: وجود انرژی ارزان قیمت، عدم پرداخت مالیات برای بخش صنعت، نیروی کار ارزان قیمت، ماشین آلاتی که مشمول هزینه تعرفه نمی شوند، عدم پرداخت هزینه حمل و نقل به دلیل اینکه از تولید تا صادرات در محدوده مربوطه انجام می شود و در نهایت اینکه صفر تا صد فعالیت‌ها در محدوده گمرکی است و هزینه‌ای در این رابطه پرداخت نخواهد شد از دلایل کاهش هزینه ۴۲ درصدی تولید در پسکرانه بندر شهیدرجایی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، افزود: در راستای تحقق اهداف یاد شده ضرورت دارد، پسکرانه بنادر شمالی و جنوبی کشور راه اندازی شوند و از صنایع برای فعالیت در این پسکرانه‌ها دعوت به عمل آوریم، چرا که بزرگترین شهرک‌های صنعتی دنیا در سواحل خلیج فارس ایجاد شده‌اند و قطعا چنین اتفاقی بدون برنامه نیست و توجیه اقتصادی دارد.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اگر قصد داریم تولیدات صادراتی داشته باشیم کاهش هزینه تولید الزامی است، گفت: به طور حتم اگر نتوانیم پسکرانه بنادر خود را فعال کنیم از کشورهای رقیب عقب خواهیم ماند.