شناسهٔ خبر: 88529 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بررسی تحولات قره‌باغ بر وضعیت حمل و نقل و ترانزیت منطقه/ تکمیل پروژه‌های ترانزیتی ملی که کارکرد بین‌المللی دارند در اولویت قرار گرفت

امین ترفع مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اعلام بررسی تحولات قره‌باغ بر وضعیت حمل و نقل و ترانزیت منطقه از در اولویت قرار گرفتن تکمیل پروژه‌های ترانزیتی ملی که کارکرد بین‌المللی دارند، خبر داد.

امین ترفع مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص نشست مشترک وزارت راه و شهرسازی با وزارت امورخارجه با موضوع بررسی تحولات قره‌باغ بر وضعیت حمل و نقل و ترانزیت منطقه جهت بهره‌گیری از فرصت‌های ایجادشده برای کشور و اهداف آن نشست، گفت: فرصت‌های ایجاد شده در کشور به ویژه در حوزه های حمل و نقلی و ترانزیتی و چگونگی استفاده از این فرصت‌ها در نشست مشترک مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. 

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های تاثیرگذار از جمله بخش‌های حمل و نقلی وزارت راه و وزارت امور خارجه و دفتر توسعه تجارت، موضوعات مرتبط را موشکفانه بررسی کردند، افزود: در این نشست، بر تکمیل و فعال کردن کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس- دریای‌سیاه تاکید شد. این موارد از جمله مواردی هستند که در تحولات قره‌باغ می‌توان از آنها استفاده کرد.

ترفع توضیح داد: تصمیم این است که بتوانیم با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه وزارت راه و شهرسازی، شراکت‌های جدید چندجانبه را در منطقه تعریف و کریدورهایی که سابقه چندین ساله دارند را تکمیل کرده و آنها را وارد چرخه تجارت کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به ویژه در دو سال گذشته که موضوع دیپلماسی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرده و نقشه آن را در دست تدوین دارد، آن پروژه‌های اولویت‌داری که جنبه ملی داشته و در عین حال کارکرد بین المللی دارند و اتصال کشور را با کشورهای همسایه برقرار می کنند، در اولویت قرار داده است.

ترفع خاطرنشان کرد: پروژه های حمل و نقلی اولویت دار در سطوح مختلف مطرح و تایید شده است تا در قالب بودجه ای به جریان افتاده و تکمیل شود.

ترفع بر تعامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه در ترانزیت تاکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه از جنبه سیاسی به وزارت راه و شهرسازی، کمک می کند تا بتواند شراکت و ائتلاف‌های چندجانبه حمل و نقلی را شکل داده و  از این فرصت برای ارتقای کشور، استفاده کند.

گفتنی است،نهمین جلسه از سلسله نشست‌های دیپلماسی حمل و نقل به  منظور بررسی تاثیر تحولات قره‌باغ بر وضعیت حمل و نقل بین الملل و ترانزیت منطقه جهت بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده برای کشور، ۱۷دیماه با حضور مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی و نمایندگانی از وزارت امورخارجه، دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تزانزیت و لجستیک و توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، بازرگانی خارجی و بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد.