شناسهٔ خبر: 88728 - سرویس مسکن و شهرسازی

از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استاندار اصفهان ابلاغ شد؛

طرح و ضوابط اراضی کشاورزی و باغات ناژوان/ سند جامع اقتصادی-اجتماعی محدوده ناژوان تهیه می‌شود

برگزاری سیزدهمین جلسه شورایعالی شهر سازی ومعماری ایران دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار، مصوبه شورا را پیرامون طرح و ضوابط اراضی کشاورزی و باغات ناژوان، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رضایی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان، مصوبه شورا را در خصوص طرح و ضوابط اراضی کشاورزی و باغات ناژوان، ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۳۰ تیرماه ۹۹ خود «طرح و ضوابط کشاورزی و باغات ناژوان» (واقع در حریم شهر اصفهان با پهنه حفاظت)، مصوب جلسه ۲۷ بهمن ۹۷ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد تا اسناد طرح با اعمال اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورای‌عالی، ابلاغ شود.

۱- کلیه مستحدثات موجود در بستر و حریم کمی رودخانه زاینده‌رود (لایه اول) در صورتیکه در حین احداث، موافقت آب منطقه‌ای را اخذ کرده‌اند و یا بر اساس استعلام جدید استقرار آن ها در حریم رودخانه بلامانع اعلام شود با کاربری متناسب تثبیت شوند. سایر عرصه‌های واقع در حریم کمی رودخانه با هاشور تحت‌عنوان حریم کمی و بستر زاینده‌رود و سایر آبراه‌های موجود در سند پهنه‌بندی طرح، مشخص و تثبیت شوند.

۲- نظر به ویژگی‌های کم‌نظیر منظر طبیعی و تاریخی ناژوان و نیز تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن، موضوع ثبت ملی اراضی ناژوان به عنوان اثر طبیعی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری شود.

۳- ضمن تاکید بر ممنوعیت هرگونه احداث بنای جدید در محدوده ناژوان در مغایرت با ضوابط طرح حاضر، مقرر شد، سند جامع اقتصادی- اجتماعی نحوه انتفاع مالکین مستحدثات موجود واقع در محدوده ناژوان (حدود ۸۰۰ پلاک) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی استانداری و شهرداری تهیه شود. سند مذکور معطوف به مکانیزم‌های توافق و تعامل با مالکین مذکور و نحوه بهره‌گیری از حقوق مالکانه در چارچوب ضوابط این طرح برای پلاک‌های دارای مستحدثات در وضع موجود بوده و پس از تایید توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، قابلیت اجرایی خواهند داشت.

۴- بنا به تاکید رییس سازمان امور اراضی کشور، ضوابط احداث اتاق کارگری و نگهبانی در باغات واقع در محدوده ناژوان با تاکید بر استفاده از مصالح غیربنایی به شرح زیر اصلاح شود:

مساحت قطعه (مترمربع)

کمتر از ۵۰۰۰

۵۰۰۰-۷۵۰۰

۵۰۰۰-۱۰۰۰۰

بالاتر از ۱۰۰۰۰

حداکثر مساحت اتاق کارگری و نگهبانی (مترمربع)

ممنوعیت احداث هرگونه بنا

۵۰

۶۰

۱۰۰

 

 

 

 

بدیهی است مطابق ضوابط جاری ملاک‌عمل، هرگونه احداث بنا در اراضی زراعی ممنوع است.

۵- نحوه دیوارکشی و محصور کردن باغات مطابق با ضوابط و نصاب‌های وزارت جهادکشاورزی، با رعایت الگوهای سنتی و بومی منطقه خواهد بود.

تبصره: در هر صورت حداکثر ارتفاع دیوار- حتی در صورت عدم‌مغایرت با ضوابط و نصاب‌های وزارت جهاد کشاورزی-۱۲۰ سانتی‌متر خواهد بود.

۶- سایر اصلاحات مطابق صورتجلسات مورخ ۳۱ اردیبهشت ۹۹، ۲۱ خرداد ۹۹، ۲۵ خرداد ۹۹، کمیته فنی شماره ۱ شورای‌عالی (پیوست) در سند پهنه‌بندی و همچنین مجلد ضوابط و مقررات طرح، اعمال شود.

۷- ترکیب کمیته راهبری اراضی ناژوان، مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موردتایید قرار گرفت. همچنین بنا به پیشنهاد استانداری اصفهان و به جهت تداوم نظارت شهرداری کلانشهر اصفهان بر اراضی، مقرر شد ریاست کمیته مذکور به شهردار اصفهان واگذار شود. بدیهی است این موضوع رافع اختیارات و تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اراضی ناژوان نیست.

لازم به تذکر است که تبدیل عرصه‌های باغی و زراعی موجود در محدوده ناژوان به الگوی رایج ویلاسازی تهدید جدی است که حیات پایدار شهر اصفهان را مورد هجمه قرار خواهد داد. لذا ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت شهری استان در صیانت از این اراضی لازم است با هماهنگی همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان، تخلفات مربوط به احداث بنای مازاد در این اراضی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها همسو با ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مشمول صدور رای قلع بنا شود.

خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و مقررات شهرسازی و معماری، مدارک طرح پس از اصلاح بر اساس این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.