شناسهٔ خبر: 8898 - سرویس مسکن و شهرسازی

اوراق تسهیلات مسکن به ۶۸ هزار تومان رسید/ دلیل واقعی شدن قیمت‌ها

بورس یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است روند کاهشی اوراق تسهیلات مسکن به دلیل خروج بورس‌بازان و دلالان از معاملات صوری این اوراق اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قیمت اوراق تسهیلات مسکن همانطور که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند روند نزولی خود در کانال ۶۰ هزار تومانی را پیگیری کرده است.

حمیدرضا چراغی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص احتمال کاهش مجدد قیمت اوراق تسهیلات اظهار کرد: اوراق تسهیلات مسکن پس از آنکه دلالان و سفته‌بازان در سال ۹۲ تعداد زیادی برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (با نماد «تسه» برای عرضه در فرابورس) خریداری کرده و سپس با افزایش جهشی قیمت هر برگه را تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش رساندند، سازمان بورس و اوراق بهادار ورود کرد و با اجرای برخی دستورالعمل‌ها، روند کاهشی قیمت اوراق آغاز شد اما با توجه به این‌که این دلالان همچنان تعداد زیادی برگه تسهیلات مسکن در دست خود داشتند، اجازه کاهش جهشی قیمت اوراق تسهیلات در فرابورس را نمی‌دادند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به این معنا که با توجه به دو ساله بودن تاریخ انقضای اوراق آنها توانستند با حفظ قیمت در کانال ۹۰ و ۸۰ هزار تومانی، به تدریج برگه‌های تسهیلات مسکنی که در دست داشتند را به فروش برسانند و با توجه به سودده نبودن فعالیت در خرید و فروش این اوراق از یک سو و تمام شدن اوراقی که در دست دلالان بود از سویی دیگر، در هفته‌های اخیر شاهد رشد نزولی قیمت‌ها و ورود به کانال ۶۰ هزار تومانی هستیم که پیش‌بینی می‌شود این واقعی شدن قیمت اوراق تا مرز ۵۹ هزار تومان نیز ادامه یابد.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات را ارائه انواع وام مسکن در بانک‌ها عنوان کرد و گفت: وام‌های ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی مرتبط با صندوق پس‌انداز مسکن یکم، وام ۶۰ میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن بانک‌های تجاری و مؤسسات مالی و اعتباری، وام‌های ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده، صدور مجوز ورود لیزینگ‌ها به بخش مسکن و ... دست متقاضیان واقعی خرید مسکن و مصرف‌کنندگان حقیقی آن را برای استفاده از انواع تسهیلات باز می‌گذارد و به همین دلیل استفاده از وام ۴۵ میلیون تومانی خرید مسکن جذابیت کمتری نسبت به دیگر تسهیلات دارد. مجموعه این عوامل رسیدن قیمت اوراق تسهیلات به نرخ واقعی را تضمین می‌کند./