شناسهٔ خبر: 89035 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان خبر داد:

بهسازی راه‌های شریانی استان همدان گامی بزرگ برای «جهش تولید»/ نوسازی و بازسازی ۱۱ دستگاه ماشین آلات فرسوده راهداری/ اصلاح ۱۲ نقطه حادثه‌خیز در سال ۹۹

صادقی راد همدان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان برنامه‌های مهم این اداره در سال جهش تولید را تشریح كرد.

صفر صادقی‌راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم برنامه‌های این اداره در سال جهش تولید را شامل نوسازی و بازسازی ماشین آلات، اصلاح و ایمن‌سازی راه‌های شریانی کشور(اصلاح نقاط حادثه خیز)، ایمن‌سازی و نگهداری و بهسازی "الف، ب و ج" راه‌های شریانی کشور، مطالعه و اجرای تعمیرات اساسی و نگهداری پل‌های بزرگ و ابنیه فنی راه‌های کشور و توسعه راه‌های روستایی دانست.

وی با تشریح برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر در این استان افزود: با توجه به فرسودگی در ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی جاده‌ای از جمله کامیون و مینی‌بوس و در راستای تامین نقدینگی كارخانجات تولیدی با توجه به شرایط تحریم و درخواست كارخانجات تولیدی، ‌پیشنهاد طرح نوسازی ناوگان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد به شکل تسهیلات كم بهره بانكی از محل منابع عمومی به عنوان یارانه تسهیلات بانكی به مالكان ناوگان فرسوده پرداخت شود.

وی به نوسازی و بازسازی ماشین آلات این اداره اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر ماشین آلات راهداری فرسوده هستند و متوسط عمر این ماشین‌ها بیش از ۲۵ سال است و در این زمینه در مجموع ۱۱ دستگاه نوسازی و بازسازی شدند.

صادقی راد با بیان اینکه ۲ دستگاه نیز خریداری شده است، یادآور شد: پیشرفت فیزیکی در این زمینه نداشته‌ایم.

مدیرکل راهداری استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه ایمن‌سازی جاده‌های استان و تداوم حذف نقاط حادثه خیز در جاده‌های اصلی و فرعی در کاهش تصادفات و آمار فوتی ضروری و نقش موثری دارد، ابراز داشت: رفع نقاط پر تصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات نقش بسزایی داشته باشد.

صفر صادقی‌راد ادامه داد: در همین زمینه اصلاح و ایمن‌سازی راه‌های شریانی کشور (اصلاح نقاط حادثه خیز) در ۱۲ نقطه دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی این طرح، اضافه کرد: تاکنون ۱۰ نقطه مستعد حوادث جاده‌ای رفع و اصلاح شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در ادامه به ایمن‌سازی و نگهداری و بهسازی نوع الف، ب و ج راه‌های شریانی کشور اشاره کرد و بیان داشت: نگهداری و بهسازی راه‌های موجود در دو بخش راه‌های شریانی و راه‌های فرعی و روستایی در این اداره دسته‌بندی می‌شود که در حوزه بهسازی راه‌های شریانی در مجموع ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول با ابراز خرسندی از اینکه از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان همدان بهسازی شده است، افزود: این بهسازی شامل لکه‌گیری، روکش، درزگیری و پخش آسفالت رگلاژی بوده که به شکل امانی و پیمانی انجام شده است.

اینفوگرافیک|پروژه‌های جهش تولید سال ۱۳۹۹ در حوزه راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای استان همدان

صادقی‌راد با اشاره به اینکه این بهسازی در راستای ارتقای کیفی سطح رویه آسفالت و ارتقای ایمنی محور‌های استان انجام شده است، گفت: بدون تردید مرمت، تعمیر، روکش و لکه‌گیری بهموقع در جادهها و محور‌های مواصلاتی تا حدود زیادی میتواند به کاهش تصادفات جادهای کمک کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، مطالعه و اجرای تعمیرات اساسی و نگهداری پل‌های بزرگ و ابنیه فنی راه‌ها را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جهش تولید برشمرد و اظهار داشت: پل‌ها و ابنیه فنی راه‌ها از حساسیت زیادی برخوردار هستند و عدم توجه به این موضوع خسارات زیادی را به همراه دارد، به همین سبب بهسازی و نگهداری ایمنی پل‌ها و ابنیه فنی راه‌ها از اولویت‌های حمل ‌و نقل جاده‌ای است.

صفر صادقی‌راد افزود: آسیب‌پذیرترین ابنیه پل‌ها هستند و حفظ ایمنی پل‌ها اهمیت زیادی دارد، از این رو بازدید مستمر از پل‌ها و ابنیه فنی راه‌ها در دستور کار این اداره بوده و در همین زمینه از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۴ دستگاه با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی انجام شده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه آبادانی و توسعه روستاها نقش بسیار مهمی در توسعه و شکوفایی تولید ملی دارد، اظهار داشت: توسعه راه‌های روستایی از دیگر پروژه‌های جهش تولید در سال ۹۹ بوده که در مجموع ۱۹ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل راهداری استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان آسفالت شده‌اند، افزود: در طرح ابرار نیز تعدادی از راه‌های روستا‌های زیر ۲۰ خانوار استان آسفالت می‌شوند.