شناسهٔ خبر: 89195 - سرویس استان‌ها

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان خبر داد:

رفع نقاط پرتصادف در سطح محورهای جاده‌ای استان قم در یک پروسه‌ ۳ ساله

خبر رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان گفت: طی فرآیند احصا و بررسی ۱۴ هزار کروکی تصادف در سطح راه‌های استان قم، نقاط پرتصادف شناسایی شده طی پروسه ای سه ساله رفع خواهند شد .

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی (استان قم )، به منظور کاهش حداکثری حوادث و تسهیل ترافیک، طرح شناسایی و رفع نقاط پر تصادف درسطح راه‌های استان قم عملیاتی شد.

رییس اداره ایمنی وترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: شناسایی و رفع نقاط پرتصادف درسطح محورهای جاده‌ای، امری مستمر و اصطلاحا روتین است که درحوزه وظایف و ماموریت‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و به تبع آن ادارات کل استانی، همواره درحال  پیگیری و اجرا است.

محمدعلی محمدپور افزود: اما به منظور ساماندهی و برنامه‌ریزی منسجم‌تر جهت رفع نقاط پر تصادف راه‌های استان قم، طی برنامه‌ای سه ساله و در قالب به کارگیری دفاتر مشاوره‌ای با همکاری پلیس راه و راهداری و حمل و نقل استان اقدام شد.

وی ادامه داد: طی این اقدام  ۱۴ هزار کروکی تصادف درسطح راه‌های استان (سال‌های ۹۶ الی ۹۸ ) احصا و در فرایندی کارشناسانه مورد بررسی قرار گرفت که ۳۰ نقطه پر تصادف با تعیین اولویت شناسایی شد.

محمدپور تعیین و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف را بر پایه تعداد تلفات جاده‌ای هر نقطه عنوان و تصریح کرد: ضمن آنکه طرح شناسایی نقاط پرتصادف جاده‌ای استان درقالب پروژه‌ای پیمانی و با به‌کارگیری دفاتر مشاوره‌ای و صرف 900 میلیون ریال هزینه صورت گرفته اما نظارت عالیه و ارائه طریق با نظر کارشناسانی از راهداری و حمل ونقل و پلیس راه اعمال شده است.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم درخصوص بازه زمانی اجرای این طرح اظهار داشت: با توجه به تنوع اقدامات مورد نیاز جهت رفع 30 نقطه پرتصادف جاده‌ای استان، عملیات اجرایی در قالب سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی شده است.

وی اقدامات کوتاه مدت را شامل مواردی  همچون رفع افتادگی شانه راه، اصلاح شیب شیروانی، تنقیه پل‌های ابرو و دیگر موارد دانست و افزود: انجام این اقدامات که در قالب طرح‌های امانی امکان اجرای آن‌ها میسر است هم اینک نیز توسط عوامل اجرایی ادارات شهرستان درحال پیگیری هستند.

محمدپور درخصوص اقدامات میان مدت نیز اظهار داشت: تهیه و نصب تابلو و علائم، چراغ‌های راهنمایی، خط کشی، اجرای رفلکتور و سرعتکاه و ... در زمره اقدامات میان مدتی است که اجرای آن‌ها منوط به تهیه و خرید ملزومات است که این امر در دستور کار قرار گرفته است .

رییس اداره ایمنی و ترافیک  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم به آن دسته از اقداماتی که اجرای آن‌ها منوط به تامین اعتبار و انجام تشریفات مناقصه‌ای است عنوان اقدامات بلند مدت را اتلاق و توضیح داد: اقداماتی همچون بهسازی راه‌ها ( اجرای روکش آسفالت، درز گیری هندسی و ...)، کوه‌بری و ترانشه برداری، تعریض و اصلاح قوس، احداث پل، زیرگذر و... در زمره اقدامات بلند مدت است.

وی بازه زمانی ملحوظ جهت رفع نقاط پرتصادف محورهای جاده‌ای استان را سه ساله عنوان و یادآور شد: طی برنامه‌ریزی های انجام گرفته، ان‌شاءالله در هرسال  10 مورد از این نقاط رفع و ایمن می‌شوند.

محمدپور خاطر نشان ساخت: با توجه به رویکرد سازمان متبوع درخصوص اجرای طرح‌های عمران جاده‌ای به صورت امانی که بهره‌مندی از توان فنی پرسنل و به کارگیری ناوگان راهداری است، غالب طرح‌هایی که امکان اجرای آن‌ها به صورت امانی میسر باشد هم اینک نیز درحال انجام هستند.

وی بیشترین تعداد نقاط پرتصادف (منتج از احصا کارشناسانه ۱۴هزار کروکی تصادف به وقوع پیوسته درسطح راه‌های استان، طی سال‌های ۹۶ الی ۹۸) را متعلق به کمربندی شهرستان قم دانست و افزود: این امر به دلیل تعدد راه‌های دسترسی ( ورودی و خروجی‌ها) واقع در این کمربندی است.

محمدعلی محمدپور دومین محور پرتصادف استان را بزرگراه قم – سلفچگان عنوان کرد و افزود: آزادراه قم – تهران که از حیث تعداد تردد خودرو به عنوان سومین محور ترافیکی کشور معرف کاربران جاده‌ای است، از حیث میزان تصادفات منجر به تلفات انسانی طی سال‌های ۹۶ الی ۹۸، به عنوان سومین محور پرتصادف  استان نیز شناخته شده است .

وی درخاتمه با یادآوری این مهم که خطای انسانی در وقوع حوادث جاده‌ای نقش اصلی را دارد از کاربران جاده‌ای، بخصوص رانندگان درخواست کرد نسبت به رعایت کامل مقررات رانندگی توجه وافی داشته باشند .