شناسهٔ خبر: 89206 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ایجاد قرارگاه مشترک برای استقرار آتش‌نشانی، امداد و نجات فوری در جاده‌ها/ ضرورت سختگیری در صدور گواهینامه و بازنگری در جرائم رانندگی

نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی/ تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوانه‌های راه وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که به‌منظور جلوگیری از تصادفات و داغدار شدن خانواده‌ها، باید در مراکز آموزش رانندگی و آزمون‌های پلیس راهور جهت صدور گواهینامه، مراقبت‌های سخت‌گیرانه و ویژه‌ای به عمل آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها اظهار کرد: یکی از مسائل پیش رو در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کمبود آموزش در حوزه ایمنی و افزایش امنیت رانندگی است. ما سعی داریم با مشارکت وزارت آموزش‌وپرورش بخشی از مشکلات را در قالب آموزش رفع کنیم و با گسترش آموزش در حوزه رانندگی بتوانیم شاهد افزایش ایمنی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای باشیم.
وی عنوان کرد: در جشنواره جوانه‌های راه، شعار ما؛ عابر آگاه، راننده قانون‌مدار، جاده ایمن و خودرو ایمن است و ما در تلاشیم تا بتوانیم در فکر و رفتار جامعه، موضوع ایمنی را نهادینه کنیم. ما باید فاصله خود را با تلاش و دست یافتن به یک انضباط فکری و رفتاری افزایش دهیم.

اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه اجرایی شدن آیین‌نامه ایمنی را تسریع کرده‌ایم و در اجرایی شدن این آیین‌نامه باید تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور همکاری داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز تصمیم گرفتیم که برنامه‌های ابلاغ شده در این حوزه را دنبال کنیم، گفت: کارشناسی‌ها و بررسی‌ها در قالب یک اتفاق مشترک انجام شده و جریان بستر لازم برای اجرای آن فراهم شده است تا بتوانیم شاهد اجرایی شدن مقررات لازم در این خصوص باشیم.

وی بابیان اینکه قبول داریم بیش از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد و باید یک اقدام متفاوتی برای کاهش این تصادفات انجام دهیم، افزود: این یک مسئولیت اجتماعی است و با نصب علائم نمی‌توان مسائل موجود را برطرف کرد.

اسلامی  با بیان اینکه خوشبختانه در مهرماه هیئت دولت آیین‌نامه اجرایی مربوط به ایمنی راه‌ها را تصویب کرد، گفت: همه دستگاه‌ها در این آیین‌نامه تکالیفی دارند که باید آن را به اجرا برسانند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ایجاد قرارگاه مشترک بین دستگاه‌های مختلف در سطح جاده‌ها و راه‌ها، گفت: باید قرارگاه مشترک در نقاطی از جاده‌ها داشته باشیم تا اقدامات فوری پس از وقوع سانحه و تصادف انجام شود.

وی تأکید کرد: ایجاد یک مکان قرارگاهی مستقر در جاده‌ها برای تمام دستگاه‌ها باعث می‌شود تا کاستی‌های امداد و نجات در جاده‌ها برطرف شود و به‌زودی سند آ‌ن را به تصویب می‌رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به دنبال ایجاد یک قرارگاه مشترک برای استقرار ایستگاه آتش‌نشانی و گروه‌های امداد و نجات جهت افزایش ایمنی و امداد و نجات فوری در جاده‌ها هستیم.

ضرورت سختگیری در صدور گواهینامه و بازنگری در جرائم رانندگی

اسلامی بر ضرورت توجه ویژه به تصادفات و تلفات جاده‌ای تأکید و گفت: ما نمی‌توانیم بیش از این شاهد فرصت سوزی باشیم و صرفاً به بیان مساله بپردازیم. دوره بیان مساله و آسیب‌ شناسی و برپایی جلسات گذشته است و از این پس باید تمامی افراد و نهادها نسبت به مفاد مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها اقدام کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: ما نیاز به همکاری پایدار داریم و باید آموزش اصول رانندگی در مدارس نهادینه شوند. همچنین باید در مراکز آموزش رانندگی، به طور سخت‌گیرانه برخورد شود. ضرورت دارد در آزمون‌های پلیس راهور جهت صدور گواهینامه نیز، سختگیری و مراقبت‌های ویژه‌ای به عمل آید.

ببینید|نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی

وی افزود: هر فردی که می‌خواهد رانندگی کند، با هر وسیله‌ای که هست، باید خود را ملزم کند تا براساس مقررات اقدام کند؛ به همین منظور در جرائم رانندگی باید بازنگری انجام شود تا بدین ترتیب یک مانع قاطعی در برابر تخلفات و افراد قانون‌گریز به وجود آید.

اسلامی گفت: نباید اجازه بدهیم تا کسانی که بی‌ارتباط هستند و قانون‌گریزند، با جان و مال مردم بازی کنند. این تصادفات باعث داغدار شدن خانواده‌ها می‌شود. حتماً باید تمامی پایش‌ها عملکردی باشند و افراد یا نهادهایی که با کمیسیون همکاری دارند مشخص شده و آن بخشی هم که کاهلی انجام می‌دهند، مشخص شوند و به آن‌ها تأکید کنیم تا کارشان را درست انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اکنون حتی برای سرویس‌های مدارس نیز باید سیاست و ضوابط تعیین نمائیم. به همین منظور در جلسه بعدی کمیسیون ایمنی، سازمان راهداری تمامی ضوابط را تعیین نماید تا در نشست بعدی کمیسیون بررسی و به تصویب نهایی برسد. ما باید یک‌بار و برای همیشه این موضوعات را ساماندهی کنیم.