شناسهٔ خبر: 89269 - سرویس استان‌ها

معاون وزير راه و شهرسازی اعلام کرد:

اتمام عمليات اجرايی مرتفع‌ترين پل پايه‌ای راه‌آهن كشور در خط ريلی ميانه- اردبيل/ محور اردبیل- سرچم؛ اصلی ترین كریدور ارتباطی استان به مركز كشور

اردبیل 11 معاون وزير راه و شهرسازي در سفر به استان اردبيل گفت: عمليات اجرايی پل آرپاچای به عنوان مرتفع‌ترين پل پايه‌ای راه‌آهن كشور در راه آهن ميانه- اردبيل به اتمام رسيد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل)، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه علی نیكزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، اكبر بهنام جو استاندار اردبیل و محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم بازدید كرد.

خادمی در بازدید از راه آهن میانه- اردبیل از اتمام عملیات اجرایی پل آرپاچای خبر داد و گفت:‌ پل دره‌ای آرپاچای با ارتفاع ۸۳ متر و به طول ۲۶۴ متر دارای دو دهانه ۳۵ متری و ۳ دهانه ۶۵ است كه بلندترین ارتفاع پایه پل‌های راه آهن در كشور را به خود اختصاص داده است. پایه‌های پل به صورت قالب لغزنده و عرشه آن با روش قالب شاریو اجرا شده است.

وی همچنین استفاده از سیستم دستگاه‌های قالب طره تمام ایرانی را یكی از ویژگی‌های ساخت این پل معرفی كرد و افزود: سیستم دستگاه‌های قالب طره در گذشته وارداتی بود و در واقع اولین سیستم طره تمام ایرانی كه همه ادوات قالب در داخل كشور ساخته شده و سازه مذكور پس از ساخت به محل پروژه حمل و  مونتاژ شده برای اولین بار در این پروژه به كار رفته است. همچنین تولید سیستم قالب و كلایمینگ ستون‌ها نیز توسط توان و تخصص مهندسان ایرانی انجام گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خط‌آهن میانه- اردبیل را یكی از اولویت‌های سال جهش تولید در حوزه ریلی دانست و گفت: این محور ریلی ۱۷۵ كیلومتر طول دارد و با هدف اتصال استان اردبیل به شبكه ریلی، كاهش مصرف سوخت، حمل مواد اولیه مورد نیاز كارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی و بسترسازی برای توسعه نقاط محروم اردبیل احداث می شود.

وی با اشاره به واقع شدن محور در مسیر كوهستانی این خط آهن را یكی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌‌های ریلی در حال اجرای كشور اعلام كرد و گفت: در این مسیر ریلی ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل به طول ۴۳۰۰ متر و ۱۴۳ دستگاه گالری به طول ۷۱۰۰ متر احداث می‌شود.

خادمی پیشرفت فیزیكی زیرسازی راه آهن میانه-اردبیل را حدود ۸۸ درصد دانست و افزود: با افزایش نیروی انسانی و ماشین‌آلات در پروژه، طی یك سال گذشته پیشرفت فیزیكی از ۶۵ درصد به ۸۸ درصد در بخش زیرسازی رسیده است.

مدیرعامل شركت ساخت وتوسعه ادامه داد: پیشرفت فیزیكی كل پروژه ۷۰ درصد است كه در بخش روسازی حدود ۱۷ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

 خادمی اعتبار هزینه شده در این پروژه را تا به امروز حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت:‌ قیمت روز این پروژه بیش از ۳ هزار میلیون تومان است.

خادمی در این سفر همچنین از ایستگاه اردبیل واقع در این محور نیز بازدید کرد و گفت: این محور دارای ۸ ایستگاه است كه ایستگاه اردبیل و سبز درجه یك، ایستگاه‌های فیروز آباد، گنجگاه و مهماندوست درجه دو و ایستگاه‌های شهریار، مشكول و جعفرلو درجه سه سبقت و تلاقی است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در حال تكمیل است. پیشرفت كلی ایستگاه‌های میانی نیز  ۳۵درصد است.

محور اردبیل- سرچم؛ اصلی ترین كریدور ارتباطی استان به مركز كشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در ادامه این سفر از محور اردبیل- سرچم بازدید كرد و گفت:‌  این محور نزدیك ترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به شبكه آزادراهی كشور و اصلی‌ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب  می شود و به همین خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.

وی اضافه كرد: این محور ۱۷۸ كیلومتر است كه ۱۹ كیلومتر آن زیر عبور قرار دارد و ۲۵ كیلومتر نیز با پیشرفت فیزیكی ۶۷ درصد در حال اجرا است كه پیش بینی می‌شود با توجه به وضعیت جوی و برودت هوا در استان اردبیل از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی در این محدوده سرعت بیشتری بگیرد.

خادمی این محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتی، گردشگردی، اقتصادی و فرهنگی عنوان كرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال در منطقه حین ساخت و بهره برداری، افزایش ایمنی و فواید زیست محیطی ناشی از كاهش مصرف سوخت و... از دیگز مزایای بهره برداری از این پروژه است.

وی یادآور شد: محور اردبیل- سرچم دارای ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ كیلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زیرگذر است.