شناسهٔ خبر: 89432 - سرویس جاده‌ای

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی:

۳۵ نقطه از نقاط پرتصادف رفع و در حال حاضر ۲۰ نقطه در دستور کار قرار دارد / تعميرات اساسی بر روی ۱۵ دستگاه از پل های استان خراسان رضوی و با هزینه ای بالغ بر ۲۲میلیارد ریال

ابراهیم نصری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به تشریح اقدامات این اداره کل در سال جهش تولید پرداخت و گفت: تاکنون ۳۵ نقطه از نقاط پرتصادف رفع و در حال حاضر ۲۰ نقطه در دستور کار قرار دارد.

ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در گفت و گو با  خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت  حمل  ونقل به عنوان بخش مهم و تأثير گذار اقتصادی كشور اظهار داشت: حمل و نقل اهمیت فزاینده ای دارد و همپوشانی و غرابت راهداری در کنار حمل و نقل به عنوان يك صنعت و حلقه ميان صنايع برای ایجاد پلی ارتباطي بسیار موثر است.

وی افزود: این دو از دیرباز توليدكنندگان كالا و خدمات و مصرف كنندگان را به هم متصل می کردند و در تمامي جوامع كنوني نياز به تسهيلات راهداری و حمل و نقل جهت رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به شدت  مورد توجه و تاکید است.

نصری اقدامات انجام گرفته در زمینه نوسازی و بازسازی ماشین آلات راهداری را گامی موثر در زمینه صرفه جویی و افزایش راندمان کاری برشمرد و گفت: در برنامه ریزی های انجام گرفته سه دستگاه لودر پنج تن به ارزش ۱۰۴میلیارد و ۴۰میلیون ریال خریداری شده و یک دستگاه دیگرهم تاپایان سال خریداری می شود.

وی افزود: با استفاده از بخشی از هزینه یک دستگاه نمک پاش که از محل اعتبارات سال ۹۸ بود و تامین اعتبار مابقی دستگاه ها در سال جاری موفق به خرید سه دستگاه نمک پاش و چهار دستگاه بیل برف روب به ارزش ۱۳میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال شدیم.

وی در ادامه از تعمیر و راه اندازی تعداد ۱۲۷ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری نیمه سنگین و سنگین با هزینه ۳۸ میلیارد ریال گفت و ادامه داد: تعمیر ۴۶ دستگاه از انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین نیز با هزینه ۲۰میلیارد ریال در دست اقدام است. ۳۳۰ حلقه انواع لاستیک ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین راهداری نیز به ارزش ۱۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خریداری شد.

اینفوگرافیک|پروژه‌های جهش تولید سال ۱۳۹۹ در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی از تامین انواع تیغه گریدری و کامیونی به تعداد ۵۰۰ عدد و به ارزش نه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: تامین انواع روانکار ماشین آلات راهداری نیز از دیگر اقدامات در این بخش بوده است که به مقدار ۶۰هزار لیتر و به ارزش ۱۵ میلیارد ریال اجرایی شد.

به گفته نصری از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای نوسازی و بازسازی ناوگان راهداری تامین سوخت انواع ماشین آلات راهداری و تعمیرات جزیی و تامین قطعات مصرفی ماشین آلات بوده است که در بخش تامین سوخت به مقدار دو میلیون و ۵۲۰ هزار لیتر و به ارزش نه میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال و تعیرات جزیی و تامین قطعات مصرفی ماشین آلات نیز بر اساس نیاز و به ارزش ۱۹میلیارد و ۷۵۰میلیون ریال اقدامات لازم عملیاتی شده است.

وی به مواردی که منجر به صرفه جویی ماشین آلات نیز شده است اشاره کرد و گفت: خرید برخی اقلام همچون لاستیک و روغن  از سامانه کالا (با نرخ دولتی) و یا شرکت های معتبر داخلی، به همراه بازیافت لاستیک های فرسوده (روکش نمودن) به تعداد ۵۰ حلقه، تغییر کاربری چهار دستگاه کامیون در راستای استفاده بهینه از ماشین آلات و تبدیل به کامیونت گشت راهداری و خط کش و جرثقیل و استفاده مجدد از لوازم و قطعات دستگاه های فرسوده و از رده خارج مستقر در انبار اموال به تعداد ۵۰ دستگاه از جمله این اقدامات بوده است.

وی در ادامه به استفاده از موتور دستگاه های فرسوده و از رده خارج مستقر در انبار اموال جهت دستگاه های نیمه سنگین کامیون و سنگین راهسازی  به تعداد حداقل ۱۰ دستگاه اشاره کرد و گفت: استفاده مجدد از تیغه های گریدری فرسوده از طریق جوشکاری دو تیغه با هم و مبادله لوازم و قطعات بین ادارات راهداری تابعه از طریق سرکشی به انبار ادارات و تعیین لوازم بلامصرف و مازاد نیز از جمله دیگر اقداماتی بود که در صرفه جویی به ما کمک شایان توجهی داشته است.

آخرین اقداماتی که در بحث تعمیرات اساسی و نگهداری پل های بزرگ و ابنیه فنی راه های استان 

نصری در پاسخ به این سوال گفت: اقداماتی که در بخش نگهداری از ابنیه راه های استان انجام می پذیرد با اهداف حفظ و توسعه سرمايه اداره كل و ارتقاء ايمني راه های استان اجرایی می شود و از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. چرا که همه ساله با تغییرات فصلی و شرایط جوی شاهد فرسایش در این سازه ها هستیم و همواره این سازه های راهداری نیازمند تعمیرات و نگهداری اصولی هستند.

وی افزود: به همین جهت ما در اداره نگهداري ابنيه راه ها همواره برنامه مطالعه، احداث و تعميرات ابنيه فني را در دستور کار داریم و هرساله اقداماتی را در این راستا عملیاتی می کنیم و امسال نیز از سال های قبل مستثنی نبوده و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است که شامل تعميرات اساسي پل، احداث پل ها و آبنماهاي باكسی، احداث رادیه، برید و تعمیرات پل های کوچک، تهیه باکس بتنی برای محل های مورد نیاز، احداث دیوارساحلی، دريواسيون، تنقيه و هدايت آبهاي سطحي به دهانه پل ها، برداشت شناسنامه پل ها و ابروها و شستشوی پل ها، تنقیه و بازگشایی دهانه پل ها بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: تمامی این اقدامات انجام می گیرد تا مسیر راه های استان جای امن تری برای تردد وسایط نقلیه مختلف شود و هر یک از این اقدامات به واسطه نیاز سنجی و گسترده در سطوح مختلف راه های استان انجام گرفته است.

وی افزود: در سال جاری، تعميرات اساسي بر روی ۱۵ دستگاه از پل های استان و با هزینه ای بالغ بر ۲۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است و پارسال نیز ۱۲ دستگاه از پل های استان با هزینه ای بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال تعمیر شد.

 نصری افزود: در سال جاری ۱۴ دستگاه پل و آب نماهاي باكسي با ۵۶میلیارد ریال اعتبار احداث و پارسال نیز هشت دستگاه با ۲۴میلیارد ریال ساخته شد، احداث راديه و بريد و تعميرات پل هاي كوچك نیز از اقدامات هرساله است که امسال به تعداد ۷۵دستگاه و پارسال به تعداد ۶۵دستگاه ساخته شد و برای ساخت آن ها به ترتیب ۲۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۲۶میلیارد ریال هزینه شده است.

وی در ادامه از تهیه هزار باكس بتني براي محل هاي مورد نياز در سال جاری گفت و اشاره کرد: برای تهیه این باکس ها میزان ۲۰میلیارد ریال هزینه شد و پارسال نیز در این بخش برای تهیه ۸۵۰قطعه برابر با ۱۷میلیارد ریال هزینه کرده ایم.

به گفته وی امسال ۵۷۰متر ديوار ساحلي (بتني، سنگي، گابيوني) با ۲۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه احداث شد، ۷۰۰کیلومتر دريواسيون، تنقيه و هدايت آب هاي سطحي به دهانه پل ها با هزینه ای بالغ بر ۷۰میلیارد ریال صورت پذیرفت، از ۱۰هزار پل و آبروهای موجود در استان شناسنامه برداشت شده که برای این امر ۲میلیارد و ۵۰میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و پنج هزار دستگاه از پل ها، تنقيه و بازگشائي دهانه پل های استان با ۲۰میلیارد ریال هزینه نیز عملیات اجرایی آن انجام پذیرفت.

اقدامات جهت اصلاح و ایمن سازی راه های شریانی استان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: استان ما دارای ۱۴۷ نقطه پرتصادف است که ۶۰ نقطه آن مربوط به نقاط پرتصادف و ۸۷ نقطه دارای تصادف است و از سال ۱۳۹۶ که حذف و ایمن سازی این نقاط در دستور کار اداره کل قرار گرفته است، تا کنون ۳۵ نقطه از نقاط پرتصادف رفع و در حال حاضر ۲۰ نقطه در دستور کار قرار دارد و برای رفع این نقاط اعتبارات استانی و اعتبارات سازمانی در نظر گرفته شده است.

مجموعه برنامه ها و عملیات انجام گرفته در بحث نگهداری راه های شریانی استان

 نصری در پاسخ به این سوال گفت: در سال گذشته(۱۳۹۸) در مجموع ۲۳۱هزار و ۱۵۴تن آسفالت مصرفی در استان بوده است که شامل اجرای پروژه های مختلفی چون ۱۸۶و نیم کیلومتر روکش آسفالت راه های اصلی وفرعی، ۲۲۹هزار و ۸۰۰مترمربع لکه گیری راه ها، ۱۲۱کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی، ۹۰هزار و ۲۰۰ متر ظول درزگیری راه ها، ۱۲۶کیلومتر اجرای چیپ سیل و فوک سیل، ۲۲۴کیلومتر اصلاح شیب شیروانی و ۹ هزار و ۴۳۷ کیلومتر تیغ زنی وتسطیع جاده های شنی است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص عملکرد ۹ ماه اول امسال نیز گفت: ۱۷۰/۱ کیلومتر روکش آسفالت راه های اصلی وفرعی در سال جاری اجرایی شده است که معادل ۱۴۹هزار و ۹۰۳ تن آسفالت مصرفی داشت. ۲۸۲ هزار و ۹۴۵ متر مربع لکه گیری راه ها اجرایی شد که درمجموع به میزان معادل ۲۸۴۸۸ تن آسفالت استفاده شد.

وی افزود: اجرای ۶۹ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی راه ها معادل ۲۲۷۰۱ تن آسفالت و ۹۷هزار و ۸۷۵ متر طول درزگیری راه ها اجرایی شد، چیپ سیل و فوگ سیل با میزان ۱۴۷ کیلومتر، اصلاح شیب شیروانی به میزان ۲۶۰ کیلومتر و تیغ زنی و تسطیح جاده های شنی به میزان هشت هزار و ۹۳۷ کیلومتر از دیگر اقدامات امسال در این بخش بوده است و در مجموع برای اجرای تمامی این پروژه ها ۲۰۱هزار و ۹۲ تن آسفالت مصرف شده است.

ایمن سازی و نگهداری و بهسازی راه های شریانی

نصری در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بخش گفت: برای ایمن سازی و نگهداری و به سازی راه های شریانی استان سه موضوع مهم روشنایی، ایمن سازی و خط کشی در دستور کار است که در بخش روشنایی تعداد ۲۲۲ پایه روشنایی به صورت محوری و نقطه ای در محور مشهد – سبزوار – کاهک در حال احداث  است، در محور مشهد – نیشابور و در واقع ورودی شهر نیشابور به طول ۷ کیلومتر تعداد ۱۶۰ پایه روشنایی در حال احداث بوده که پروژه تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نصری افزود: در محور نیشابور – سبزوار نیز در ۵ نقطه تعداد ۶۲ پایه روشنایی احداث شد و در حال بهره برداری است. عملیات احداث روشنایی تونل باجگیران در محور قوچان – درگز با نصب ۲۰۰ چراغ که مراحل روشنایی تونل رو به اتمام است در حال اجراست. ۶۳ پایه روشنایی نیز به صورت نقطه ای در محورهای مشهد – قوچان، سبزوار – اسفراین و مشهد – کلات – درگز احداث شد.

وی گفت: تهیه و نصب حفاظ بتنی مفصلی (نیوجرسی مفصلی) به طول ۱۲ کیلومتر در آزادراه مشهد – باغچه در حال انجام است و پروژه اجرای نیوجرسی و نیم نیوجرسی مفصلی، گاردریل سه موج و دوموج و قطعات اتصالی مربوط به ناحیه انتقالی به همراه کلیه متعلقات بر روی پل های محور نیشابور – سبزوار – شاهرود و بالعکس نیز اجرای شد.

به گفته او در بخش خط کشی راه ها و محورهای استان جهت رفع نقاط پر خطر اقداماتی در حال اجرا است که شامل خط کشی محورهای اصلی توسط پیمانکار است، نصری افزود: علاوه بر قراردادهای پیمانکاری از یکسال پیش دو دستگاه خط کش به ناوگان سازمان اضافه شده است که به صورت امانی و با تامین رنگ، خط کشی محورهای فرعی و روستایی توسط اداره کل در حال اجرا است.

اقدامات انجام گرفته در توسعه راه های روستایی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در پاسخ به این سوال گفت: با عنایت به ابلاغ طرح ابرار و پروژه های استانی و همچنین تخصیص قیر جهت توسعه و تکمیل راه های روستایی موجود در سطح استان، تاکنون فعالیت ها و اقدامات مقتضی انجام گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع ۱۱۰۰۰۰میلیون ریال از اعتبارات به این بخش اختصاص یافت و امسال نیز بالغ بر ۲۳۳میلیارد و ۶۴۶میلیون ریال به همراه ۲۴۹میلیارد ریال اعتبار برای تهیه قیر تخصیص یافته است.

نصری افزود: از ابتدای سال تا کنون ۱۵۸ کیلومتر راه روستایی احداث و ۸۶.۵ کیلومتر آسفالت در سطح استان انجام شده است. با اجرای این طرح ها، سه هزار و ۵۳۳ خانوار از نعمت راه آسفالته برخوردار شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که بر اساس پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سال جاری به میزان ۱۴ کیلومتر آسفالت و در سال آینده نیز با توجه به ابلاغ اعتبارات و تخصیص مناسب به میزان ۱۲۰ کیلومتر از راه ها و محورهای روستایی استان آسفالت شود.