شناسهٔ خبر: 89512 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزییات زلزله با بزرگی ۴/۷ در کرمان اعلام شد

جنبایی گسل لکرکوه مسبب زلزله امروز کرمان/ ۳ شهر و ۸۴ آبادی تحت‌تاثیر زلزله/وقوع یک پس‌لرزه با بزرگی ۲/۷

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییاتی از زلزله با بزرگی ۴/۷ در کرمان را اعلام کرد و گفت: ۳ شهر و ۸۴ آبادی در محدوده ۵۵ کیلومتری زلزله تحت‌تاثیر آن قرار گرفتند.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله‌ای که امروز ۱۸ بهمن ساعت ۲:۱۶ بامداد با بزرگی ۴.۷ در عمق ۱۲ کیلومتری و به فاصله ۲۲ کیلومتری راور (کرمان)، ۴۴ کیلومتری کوهبنان (کرمان)، و ۴۷ کیلومتری کیانشهر (کرمان) رخ داد را توضیح داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این خبر که طبق تازه‌ترین آمار تنها یک پس‌لرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده که بزرگی آن ۲/۷ است، گفت: جنبایی گسل لکرکوه در شرق رومرکز زلزله موجب رخداد این زلزله با بزرگی ۴/۷ شده است.

بیت‌اللهی نزدیک‌ترین شهرها به اطراف رومرکز زلزله را شامل راور با جمعیت ۲۲ هزار و ۷۲۹ نفر،  کوهبنان با جمعیت ۱۰ هزار و ۷۶۱  نفر، کیانشهر با جمعیت ۴ هزار و ۵۴۳ نفر با تعداد یکهزار و ۲۴۰واحد مسکونی برشمرد.

وی همچنین اعلام کرد: ۸۴ آبادی در محدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار دارند که برآورد می‌شود، بیشترین آسیب به آبادی‌های نزدیک به زلزله یعنی یوسف‌آباد با جمعیت ۱۸۰ نفر، ده‌علی با جمعیت یکهزار و ۱۲ نفر، جلال‌آباد با جمعیت ۵۷۰ نفر وارد شده باشد.

بیت‌اللهی به نمایندگی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای شهری و روستایی تاکید کرد تا میزان خسارت‌های زلزله‌های احتمالی کاهش یابد.

به گفته رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جمعیت کل شهری و آبادی‌ها در محدوده ۵۵ کیلومتری، ۵۸ هزار و ۱۹۴ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۶ هزار و ۹۳۸ واحد است که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی حدود ۱۰ هزار و ۴۶۹ واحد فاقد اسلکت است.

گفتنی است، مرکز زلزله نقطه‌ای روی سطح زمین است که درست بالای کانون ژرفی جایی که زمین لرزه از آن سرچشمه می‌گیرد، قرار دارد.