شناسهٔ خبر: 89674 - سرویس هوایی

عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد

توفیق بزرگ اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در تهیه سند ADR/ برنامه‌ریزی برای جهش آموزش حوزه آتش‌نشانی در سال ۱۴۰۰

محمد امیرانی عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی یکی از اقدامات شاخص و مهم انجام شده در اداره کل آتش‌نشانی طی یک سال اخیر را پیشگامی در تهیه سند صلاحیت شغلی ADR برای دریافت گواهینامه مربوط از سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد امیرانی، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم  افتتاحیه کارگاه آموزشی کارشناسان آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیماهای فرودگاه کشور با حضور مسعود نیکبخت، معاون عملیات هوانوردی و مدیرکل و کارشناسان ستادی اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما، همچنین به‌صورت ویدیوکنفرانس با حضور کارشناسان آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیمای فرودگاه‌های کشور برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: کارشناسان اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در یک سال گذشته با وجود مشکلات متعدد توانستند با فرهنگ سازمانی که از اولویت‌های اصلی شرکت است، اقدامات مهمی انجام دهند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا سال سختی برای کشور بود که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با وجود کاهش درآمدها با جدیت تأمین و حفظ سلامت کارکنان را پیگیری کرد که پایین بودن آمار ابتلای کارکنان شرکت نسبت به میانگین کشوری گواه توفیق ما در این زمینه است.

وی یکی از توفیق‌های بزرگ اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در یک سال اخیر را پیشگامی در تهیه سند ADR برای دریافت گواهینامه صلاحیت شغلی از سازمان هواپیمایی کشور عنوان و از اقدامات انجام شده در این زمینه قدردانی کرد.

امیرانی همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: اکنون میانگین پروازهای عبوری به ۳۰۰ سورتی رسیده که ۴۰ درصد سال گذشته است. همچنین با توجه به پیش‌بینی کمبود درآمد در تمام حوزه‌ها در سال آینده باید مصرف بهینه و نگهداری صحیح تجهیزات در اولویت قرار گیرد و در تأمین و خرید نیز اولویت‌ها مورد توجه باشد.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین از کارشناسان آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در فرودگاه‌های کشور خواست که ضمن اولویت دادن به آمادگی جسمانی و پیگیری و حضور در دوره‌های مجازی پروتکل‌های بهداشتی را به‌طور کامل در حین عملیات رعایت کنند.

تأمین تجهیزات آتش‌نشانی فرودگاه‌ها در سطح استاندارد جهانی

مسعود نیکبخت، معاون عملیات هوانوردی در سخنانی با اشاره به اینکه وضعیت اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما از سایر اداره‌های کل زیرمجموعه معاونت عملیات هوانوردی بهتر است و به استاندارد جهانی رسیده، گفت: سال ۱۴۰۰ تقویت آموزش آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در اولویت است.

نیکبخت همچنین از اجرای طرح   TRA(آنالیز منابع انسانی) در اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما ابراز خرسندی کرد و افزود: برای جذب نیروی انسانی موردنیاز این اداره کل هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی همچنین اقدام کارشناسان نخبه آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه یزد را در تهیه سامانه جامع آتش‌نشانی و هدایت زمین هواپیما تحسین کرد.

اجرای طرح TRA در اداره کل آنش نشانی و هدایت زمینی هواپیما

همچنین در این مراسم، حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما در سخنانی با اشاره به انجام طرح TRA (آنالیز منابع و وظایف آتش‌نشانی فرودگاهی) به‌صورت پایلوت در فرودگاه کرمان، عنوان کرد: این طرح بدون استفاده مستقیم از مشاور با دریافت مشاوره و ارتباط با یک مشاور خارجی انجام شده و هفته آینده شاهد اجرای آن در فرودگاه بندرعباس خواهیم بود.

حاجی بیگی همچنین از تدوین دستورالعمل اقدامات آتش‌نشانی هنگام بروز سوانح و حوادث (Action Plan) بر پایه استانداردهای بین‌المللی در اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما خبر داد.

وی به راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفای حریق مرکز RCAG مرکز کنترل فضای کشور و دیتا سنتر اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار تدوین نظام‌نامه ایمنی اماکن فرودگاهی انجام شده و در انتظار تائید سازمان هواپیمایی کشوری است. همچنین نظام‌نامه عملیات زمستانی تدوین و به فرودگاه‌های کشور ارسال شده است.

حاجی بیگی همچنین از اجرای طرح شناسایی و پرورش ارزیابان صلاحیت شغلی و نیز ساخت شبیه‌ساز آموزشی فضای محدود برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما با توجه به محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار به اجرای طرح آموزشی در قالب تمرین‌های فصلی در پنج فرایند اقدام کرده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ارسال ۶۶ خودروی کفساز آتش‌نشانی، ۱۰ برف خور و ۲۳ برج روشنایی به فرودگاه‌های کشور خبر داد.