شناسهٔ خبر: 89964 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران خبر داد:

ضرورت حمایت از فعالیت‌های پایدار و احیای طبیعت

محمد مهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه توسعه شهرنشینی موجب افزایش فشار بر طبیعت و تضعیف تاب‌آوری شده است، گفت: بسیاری از شهرها اقداماتی در زمینه احیای طبیعت انجام داده‌اند و از فعالیت‌های پایدار حمایت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل جمهوری اسلامی ایران در وبینار هم‌اندیشی تاب‌آوری شهری که در قالب شورای پژوهش هبیتات برگزار شد،  بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت شهرنشین در اقصی نقاط دنیا و به ویژه در کشورهای در حال توسعه، در آینده ‌ای نه چندان دور با جهانی عمدتاَ شهرنشین مواجه خواهیم شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جمعیت شهرنشین برای برآوردن نیازهایش، زمین شهری را بیش از توان اکولوژیکی اش مورد بهره‌کشی قرار داد و همچنین خواسته‌ها و تقاضاهای بیشتری از مسئولین و مدیران شهری طلب خواهند کرد.

عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به مواردی مثل طوفان، زلزله و سیل های اخیر در نقاط مختلف، گرم‌تر شدن کره زمین، آلودگی هوا و همچنین افزایش هزینه‌های انرژی، کاهش ذخایر آب و مواد غذایی نیاز فوری به فعالیت و اقدام تأثیرگذار ضرورت یافته است.

به گفته دبیرکل کمیته اسکان بشر ایران عواقب جبران‌ناپذیر حوادث طبیعی و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی شهرهای معاصر موجب شده تا مفاهیم پایداری و تاب‌آوری تا حد زیادی به هم مرتبط شوند به همین دلیل، بسیاری از شهرها اقداماتی در زمینه احیای طبیعت انجام داده‌اند و از فعالیت‌های پایدار حمایت کرده‌اند.  

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اهداف برنامه اسکان بشر ملل متحد ادامه داد: برنامه اسکان بشر ملل متحد هدف خود را تلاش برای بهبود وضعیت سکونتگاه‌های شهری، اقتصاد شهری و مسائلی از این دست در کشورهای مختلف قرار داده است که در این راستا در سال ۲۰۱۶ اولین کنفرانس جهانی را با عنوان «کنفرانس مسکن و توسعه پایدار شهری(هبیتات۳)»  برگزار کرد. در این کنفرانس «دستور کار جدید شهری» برای قرن بیست و یکم، ارائه و تصویب شد. این دستور کار جدید شهری بر روی سیاست‌ها و راهبردهایی تمرکز کرده است که بتواند امکانات لازم را برای ساختن فضاهای شهری پایدارتر و عادلانه تر فراهم کند.

وی افزود: از آنجایی که کنفرانس جهانی هبیتات سوم یک کنفرانس سازمان مللی بود، «دستور کار جدید شهری» طی قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصویب اعضای سازمان ملل متحد رسید. این کنفرانس از این جهت که بخش گسترده ای از بازیگران شهری شامل مسئولین منطقه ای، جامعه مدنی، بخش خصوصی و ... را تحت تاثیر قرار می دهد، منحصربه فرد است.

مظاهری توضیح داد: در جمهوری اسلامی ایران در پنج دهه اخیر، شهری شدن و توسعة اقتصادی و اجتماعی،  تغییرات بسیاری در توزیع منابع و ساختار فعالیتی،  جمعیتی و اجتماعی شهرهای کشور ایجاد کرده است.

دبیر کل کمیته اسکان بشر ایران با اشاره به نابرابری اجتماعی و اقتصادی، گسترش فقر شهری و قطبی شدن شهرها،  فقدان تاب‌آوری شهرها در برابر بلایا و همچنین بحران هویت و افول اعتماد و سرمایه اجتماعی و ناکارآمدی نظام جابه‌جایی و حمل و نقل بیان کرد: بر این اساس تغییر انگاره‌های برنامه‌ریزی شهر،  تعریف رویکرد و سیاستی هماهنگ و روشن درپاسخگویی به این چالش‌ها ضروریست؛  امری که انتظار می‌رود متخصصان و سخنرانان به ابعاد مختلف آن بپردازند و راهکارهای عملی برای رفع مشکلات موجود ارائه دهند.  

بر اساس گزارش، در ادامه نیز محمدرضا فرزاد بهتاش؛ استاد دانشگاه و عضو کمیته ناظران مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران، نیما حضرت حسینی از دانشگاه صنعتی شریف، محمدتقی بابایی از دانشگاه اوکلند نیوزلند و الناز بهزادپور، بهناز عباداله زاده ملکی،  نعیمه رشیدی و سها ذاکری از دانشگاه تهران شمال به بیان دیدگاه‌های خود درباره تاب‌آوری شهری از منظر اصول و مفاهیم، تجربیات حوزه راه‌سازی، فضای شهری و زلزله و همچنین معماری و خوداتکایی و همچنین سیستم حمل و نقل شهری پرداختند.

به گزارش کمیته ملی اسکان بشر ایران، گفتنی است وبینار تاب آوری شهری روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران و جمعی از صاحب نظران و اساتید دانشگاه برگزار شد.