شناسهٔ خبر: 89996 - سرویس مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت اسکان اضطراری و موقت در سی سخت/هزینه های صدور پروانه رایگان و ۲۰ میلیون تومان برای برخی هزینه ها از سوی بنیاد مسکن به مردم پرداخت می شود

وزیر زلزله سیسخت وزیر راه و شهرسازی بر بازآفرینی و احیاء بافت شهر گردشگری سی سخت تاکید کرد و گفت: عملیات بازسازی و ساخت و ساز روستاهای اطراف نیز به جد پیگیری می شود‌.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی که روز جمعه یکم اسفندماه برای سرکشی به مناطق زلزله زده شهر سی سخت سفر کرده است. در نشست مدیریت بحران شهرستان دنا، اظهار داشت: باید خدا را شاکر باشیم که تلفات انسانی نداشتیم و هموطنان در سلامت به سر می برند. موضوع بلایای طبیعی در کشور ما مسئله پرتکراری است. باید در هنگام بلایا بتوانیم با انسجام و یکپارچگی و مدیریت و همراه با اقتدار در صحنه حاضر شویم.

وی افزود: در این هنگام باید ضمن اقدامات به هنگام و ایجاد آرامش با روحیه دادن به مردم آنها را در مدار زندگی قرار دهیم. در این مواقع مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نخستین عکس العمل را نشان داده و تماس برقرار می کنند. استانداران و فرمانداران طبق ساز و کار اقدامات اولیه را بدون درنگ انجام داده و ضمن رسیدگی به وضعیت مردم نسبت به شناسایی مشکلات و امداد و نجات اقدام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به همت مسئولان، مردم و هلال احمر در زمان لازم  و بدون فوت وقت عملیات امداد و نجات انجام شد. رئیس جمهور به بنده دستور داد به جز وظیفه ساختاری حامل سلام و پیام ایشان به مردم دنا باشم. از انجام ماموریت در جمع مردم نجیب این منطقه خرسند و شاکر هستم این مردم در صحنه مطالبه ای نداشتند و مهم‌‌‌ترین مطالبه  آنها جاده یاسوج_ سی سخت  بود که عملیات اجرایی آن دوباره از سر گرفته شود.

وی بر ضرورت اسکان اضطراری و موقت در سی سخت تاکید کرد و افزود: این مهم با تکمیل توزیع چادر برای روستاها و باقی مانده در شهر خاتمه پیدا می کند. اگر کسانی هستند که می خواهند اموال و وسایل خود را جا به جا کنند هزینه برای جابه جایی به مردم در نظر گرفته می شود‌. هزینه ای برای ممیزی نهایی در نظر گرفته شود و ایستگاهی برای اعتراضات مردمی راه اندازی شود.

وی عنوان کرد: هزینه های صدور پروانه رایگان و ۲۰ میلیون تومان برای برخی هزینه ها از سوی بنیاد مسکن به مردم پرداخت می شود.

اسلامی با اشاره به اینکه در شورای عالی شهرسازی پهنه بندی گسل های کشور را تصویب و ابلاغ کردیم، اظهار داشت: نظام مهندسی موظف به رعایت مقررات ملی ساختمان است. اگر دیدیم یکسری از خانه ها رو گسل ها قرار دارند بنیاد مسکن و راه و شهرسازی استان این موضوع را مشخص و نسبت به جا به جایی اقدام کنند.

اسلامی تصریح کرد: در بازسازی توجه شود که خانه ها و مراکز عمومی در روی گسل نباشند. وام بلاعوض براساس  برآورد ستاد بحران تدوین و در همین هفته پیش رو مصوبات را ابلاغ می کنیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه ارزیابی و کارها به ترتیب محله بندی آغاز شود، بیان کرد: آواربرداری خانه ها هر چه زودتر انجام شده وشهرداری نیروی فنی و شهرسازی از سایر شهرداری برای کمک به این منطقه اعزام کنند.

وزیر خواستار تسریع در آغاز صدور پروانه ساختمان از سوی بنیاد مسکن و سایر متولیان امر شد و با اشاره به تجارب گذشته، گفت: رایزنی های لازم برای هماهنگی با بنیاد مستضعفان برای ارسال سیمان رایگان به این منطقه انجام می شود. 

اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های شهر سی سخت قابلیت گردشگری آن است، تاکید کرد: باید عملیات به سرعت انجام شود تا وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کند. تعدادی از مردم در دیدارها گفتند که از زلزله قبل وام بدهکار هستند اگر مصداق دارد در قالب مصوبه دولت تصمیم گیری خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه برنامه برای احداث بیمارستان را در دستور کار قرار  می دهیم و این خواسته مردم را نیز پیگیری می کنم، تاکید کرد: در کنار مردم هستیم تمام سعی ما و دولت بهبود وضعیت مسکن مردم  و بازآفرینی آن است.