شناسهٔ خبر: 89998 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

دولت تمام قد در کنار مردم دنا است / لزوم رعایت پهنه‌بندی گسل‌های کشور توسط نظام مهندسی و سازندگان / نقشه گسل‌های دنا توسط مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت

بازدید وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه زلزله در کهگیلویه و بویراحمد با قدرت ۵.۶ ریشتر تلفات جانی نداشت و در این زمینه آنچه بعد از حوادث و بلایای طبیعی حائز اهمیت بوده، حضور یکپارچه و با اقتدار برای آرامش‌بخشی به مردم و التیام روحیه آنها برای بازگشت به مدار زندگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان زلزله چهارشنبه شب در استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز در سفر به این استان از شهر زلزله سی سخت بازدید کرد. وی پس از جلسه بررسی شرایط بعد از زلزله این شهرستان اظهار داشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چنین مواقعی مقامات عالی کشور از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تا همه دستگاه‌ها اولین نفراتی هستند که واکنش نشان می‌دهند و تماس می‌گیرند که اقدامات لازم به وسیله مسئول ارشد استان انجام گیرد، تصریح کرد: در حادثه زلزله سی‌سخت به همت مردم، مسئولان، هلال احمر و نیروهای مسلح در اولین لحظات پس از وقوع حادثه بدون فوت وقت کار امدادرسانی انجام گرفت.

وی ادامه داد: در همین رابطه آقای رئیس جمهور به من دستور دادند که به سی‌سخت سفر داشته باشم و به جز وظیفه ذاتی در حوزه راه و مسکن حامل پیام سلام آقای دکتر روحانی هستم.

این عضو هیات دولت با ابراز خوشحالی از حضور در جمع مردم نجیب، فهیم و شاکر سی‌سخت گفت: مردم اینجا هیچ مطالبه‌ای نداشتند و مهمترین خواسته آنها از ما ادامه عملیات تعویض جاده سی‌سخت است که متوقف شده بود.

وی به سه موضوع مهم در سی‌سخت اشاره کرد  و گفت: اسکان اضطراری مردم اولین موضوع مهم است که با همت جمعیت هلال احمر و توزیع چادر و پتو در حال انجام است.

اسلامی بیان کرد: دومین موضوع مهم این است که آنهایی که می‌خواهند برای مدت چند ماه در مکان دیگری اسکان اضطراری داده شوند، ۲۰ میلیون بلاعوض در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به دیگر موضوع مهم اشاره کرد و افزود: اخیرا در شورای شهرسازی، پهنه‌بندی گسل‌های کشور را تصویب و ابلاغ کردیم و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها توسط نظام مهندسی و سازندگان باید رعایت شود.

اسلامی با بیان اینکه مهم است خانه‌های مقاوم احداث شود، بیان کرد: گسل‌های شهرهای بزرگ پرجمعیت را ابلاغ کردیم و همین امروز هم مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نقشه گسل‌های دنا را در اختیار بنیاد مسکن قرار داده تا خانه‌ها روی گسل ساخته نشود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع وام بلاعوض ساخت و ساز و تعمیرات هفته قبل در جلسه دولت اعلام شد و آواربرداری انجام و متناسب با بلوک‌بندی کار آغاز می‌شود.

اسلامی بیان کرد: در این زمینه لازم است شهرداری نیروی فنی و شهرسازی از سایر استان‌ها جهت کمک آورده تا شروع به صدور پروانه ساختمان  کند و به این شکل فرآیند اخذ پروانه طولانی نشود.

وی با بیان اینکه سی‌سخت شهر گردشگری است و باید کمک کنیم بازآفرینی شهر انجام گیرد، افزود: تعدادی از مردم به ما گفتند از زلزله قبل وام بدهکار هستند که قرار شد استاندار و آقای نجار این موضوع را پیگیری کرده تا برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

وی احداث بیمارستان را از دیگر مطالبات مردم دانست و گفت: این کاستی شهر را به هیات دولت انتقال می‌دهم.دولت تمام قد در کنار مردم دنا خواهد بود.