شناسهٔ خبر: 90190 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد:

پیش‌بینی بودجه ۴۲۷۰ میلیارد تومانی برای بودجه ۱۴۰۰ شرکت عمران شهرهای جدید/ سهم اعتبارات هزینه‌‌ای شرکت از کل اعتبارات حدود ۴ درصد بوده است

یدالله رحمانی عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از پیش‌بینی بودجه چهار هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی این شرکت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

یدالله رحمانی، عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح عملکرد بودجه‌ای این شرکت پرداخت و گفت: شرکت عمران شهرهای جدید شرکتی دولتی است که نظام بودجه‌ای آن درآمدهزینه است. یعنی باید از محلی که قانونگذار پیش‌‌بینی کرده است، کسب درآمد کرده و پس از وصول به‌‌‌موقع صرف برنامه‌های توسعه‌ای کند.

وی افزود: خوشبختانه ساختار بودجه‌‌ای شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت‌های تابعه به گونه‌ای است که سهم اعتبارات هزینه‌‌‌ای ما در مقایسه با اعتباراتی که صرف برنامه‌‌های عمران و ساخت‌‌و‌‌ساز و اجرای برنامه‌‌های توسعه می‌‌شود بسیار کم است؛ به‌‌نحوی‌‌‌ که در سال‌های اخیر سهم اعتبارات هزینه‌‌ای شرکت از کل اعتبارات حدود ۴ درصد بوده است. درصورتی‌‌که در مقایسه با بودجه عمومی دولت، این عدد کاملا برعکس است؛ یعنی حدود ۸۰ درصد بودجه، هزینه‌‌ای و مابقی عمرانی است. بنابراین ما از این نظر فرصت خوبی داریم که بتوانیم اهدافی که در توسعه شهرهای جدید داریم را محقق کنیم.

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، بودجه مصوب شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری را دو هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بخشی از این درآمدها به‌‌صورت نقدی و بخشی نیز از تهاتر املاک و اراضی طرف‌‌های قرارداد شرکت است. بر این اساس تا ۳۰ بهمن امسال عملکرد ما سه هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان بوده است. یعنی در این مدت ۱۱ماهه نسبت‌‌‌به کل بودجه مصوب شرکت ۳۰/۵ درصد، افزایش وصولی داریم و پیش‌بینی می‌‌کنیم تا پایان سال این عدد را به حدود چهار هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

رحمانی با اشاره به اینکه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مجمع شرکت‌‌های تابعه است، تصریح کرد: در فصل بودجه، شرکت‌های تابعه در چارچوب بخشنامه بودجه، پیشنهادهای خود را می‌‌دهند و ما جلسات مجمع را برای تصویب بودجه این شرکت‌ها نهایی می‌کنیم و بودجه تلفیقی شرکت مادر که شرکت‌های تابعه را نیز در بر می‌گیرد، آماده می‌کنیم. این بودجه در جلسه مجمع شرکت مادر مطرح و پس از تصویب به‌‌عنوان پیشنهاد ما در لایحه بودجه ثبت می‌شود.

وی گفت: با توجه به این عملکرد ما بودجه سال ۱۴۰۰ را عددی در حدود چهار هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان پیش‌‌بینی کرده‌‌ایم که اگر تصویب شود این عدد را در سال آینده به‌عنوان بودجه شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌‌های تابعه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به عملکردی که شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید در سال گذشته داشت و باعث جلب رضایت سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی به‌‌عنوان متولی بودجه کشور شده است این توافق را داشته‌‌ایم هر چه که در مجمع تصویب شده است را مورد تایید قرار داده‌‌اند و در لایحه تغییر نکرده است.