به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه دهم اسفندماه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان این وزارتخانه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با محوریت توسعه گردشگری ساحلی و دریایی برگزار شد، اظهار داشت: این تفاهمنامه موضوع مهمی است، زیرا ما آنگونه که بایسته است زمینه را برای استفاده مردم از موهبتهای دریا، سواحل و زیباییهای طبیعی که در کشور وجود دارد به صورت مدیریت شده فراهم نکردهایم.
وی افزود: در دوره کنونی وزارت راه و شهرسازی ما بحث کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم را هدف قرار دادهایم. به این منظور نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و توجه به گردشگری و فرصتآفرینی برای بهرهمندی مردم از تفریحات دریایی و استفاده از ظرفیت دریا در جهت اشتغالزایی و تولید تعریف کردهایم.
وی گفت: موضوع مهم برای ما این است که بتوانیم برنامه مدون سازمان یافتهای برای توسعه سواحل و استفاده از دریا و تفریحات دریایی داشته باشیم تا اولا انضباطی در بهرهبرداری وجود داشته باشد و ثانیاً با مسئولیتپذیری و رعایت قوانین و مقررات دریایی به یک جریان دائمی و پایدار تبدیل شود.
اسلامی از عزم این وزارتخانه برای احیاء مسافرتهای دریایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز در جنوب کشور با استفاده از ساز و کارهای مختلف خبر داد و گفت: این نوع مسافرتها باید مورد توجه قرار گیرد و سفرهای دریایی همواره در کشور برقرار باشد. این موضوع نیازمند سیاستهایی در حوزه سوخت و انرژی و برخورداری از سیستمهای پشتیبانی برای جذب سرمایهگذاران در این بخش است.
وی افزود: اکنون امکاناتی که در حوزه کشتیهای تفریحی در کشور وجود دارد تا حد زیادی مشابه امکانات دیگر کشورهای منطقه و اروپا است اما به دلایل گوناگون نمیتوانیم آن را به خوبی استفاده کنیم. بنابراین باید سازوکارها را به گونهای در نظر بگیریم که ضمن جلوگیری از استهلاک سرمایه در این بخش مردم بتوانند برای سفرها و تفریحات دریایی از این امکانات استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان دریایی از در دستور کار بودن ارتقاء وضعیت کشتیها و شناورهای کوچک خبر داد و اظهار داشت: این موضوع ظرف دو ماه گذشته در هیئت دولت مطرح شد. اما نکته مهم این است که این ارتقاء و نوسازی نباید منجر به از بین رفتن صنعت لنجسازی کشور شود و باید این صنعت را که از دیرباز در کشور وجود داشته است با الگو و کلاسی جدید در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار دهیم تا این صنعت از بین نرود.
وی گفت: موضوع مهم دیگر کنترل و ساماندهی تردد شناورهای کوچک و تفریحی در دریا است. تردد جتاسکیها و همچنین شناورهای بدون شناسنامه و بدون مجوز به خصوص در نقاطی در جنوب و شمال کشور مخاطره آمیز است و اگر یک کار مشترک توأمان برای ساماندهی و هدایت این شناورها برای یک کار منظم و ایمن انجام شود، مردم نیز خود را با این ساز و کار تنظیم میکنند و میتوانند از رفتارهای ناهنجار و تخلفات سنگین و سوء استفادههایی که در پرتو این نوع اقدامات انجام میشود، جلوگیری کرد.
اسلامی ادامه داد:این بینظمیها موجب بروز آسیبهای اجتماعی نیز میشود که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی قابل جبران نیست. بنابراین سازماندهی و تحت انضباط خاص آوردن این شناورها باید در پرتو همکاری دو وزارتخانه در دستور کار قرار گیرد.
وی نکته مهم دیگر را ایجاد ماریناها خواند و تصریح کرد: به این منظور اقداماتی در شمال و جنوب کشور انجام شد که همه آنها ناقص است. در این خصوص به دنبال این هستیم که با سرمایهگذاری بخش خصوصی برای افرادی که میتوانند قایقهای تفریحی با کلاسهای مختلف داشته باشند، تحت یک نظام حکمروایی مشخص ماریناهایی ایجاد کنیم تا انضباطی در ساحل برای استفاده از این قایقها داشته باشیم و از وضعیت کنونی فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: در کنار این مورد ایجاد پلاژهای ویژه بانوان و آقایان با سازههای پایدار و برخوردار از الگوهای سازههای دریایی در دستور کار قرار دارد. ما اکنون جز ساحل کیش، محیط مناسبی به این منظور نداریم و مردم به شدت به چنین فضاهایی نیاز دارند. این موضوع نیز میتواند با هماهنگی سازمان بنادر مورد توجه قرار گیرد تا پلاژهای سازمانیافته، مقاوم، مدون و براساس ضوابط و با رعایت الزامات فرهنگی و ایمنی ساخته شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد. این موضوع مهمی است که مارا از طرحهای به اصطلاح سالمسازی دریا رها شویم؛ زیرا چیزی به اسم سالمسازی در این مناطق اتفاق نمیافتد. همچنین با ایجاد این پلاژها میتوان برخی مواردی که به آلودگی دریا میانجامد و نیز افرادی که بدون هیچ مجوز و سرمایهای ساحل را به اسم گردشگری تصرف میکنند، ساماندهی کنیم و در یک برنامه پنجساله شاهد اتفاقی اساسی در این بخش باشیم که امنیت اجتماعی و مباحث مربوط به ضوابط فنی و مقررات برای استفاده از ساحل و دریا را تحت پوشش قرار دهد.
اسلامی با اشاره به اینکه ساحل جزو انفال و برای استفاده همه مردم است، خاطرنشان کرد: هیچ سازمان و ارگانی حق ندارد ساحل را تصرف کند. بنابراین وقتی اسکنی از ساحل تهیه میکنیم فقط بهرهبرداریهای مجاز را میپذیریم و جز این موارد نباید اجازه هیچ سواستفادهای داده شود.
وی گفت: شناسایی تاثیر بندر بر شهر و تاثیر شهر بر بندر جزو رویکردهایی است که در سازمان بنادر و دریانوردی در اولویت است. به این منظور طرح جامع شهر و طرح جامع بندر را با هم تلفیق کردهایم و بنادری نظیر بندر نوشهر که بیشترین نزدیکی و پیوستگی را بر شهر دارند در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفتهاند. بندر نوشهر، بندری است که به دلیل موقعیت خاص و عدم وجود پسکرانه، توسعه آن با اهداف تجاری دیگر به صلاح نیست و باید این بندر را به سوی یک بندر گردشگری سوق دهیم؛ زیرا بندری تاریخی و قدیمی است. بنابراین باید زمینه استفاده مردم با ایجاد فرصتهای تفریحی در این بندر و سایر بنادری که این پیوستگی را دارند، مورد توجه قرار گیرد.
اسلامی ادامه داد: برای نمونه کار بسیار خوبی در بندر انزلی انجام شد و یک پیادهراه خوب و نفیس به طول حدود ۲/۲ کیلومتر بر روی موجشکن بندر ایجاد و رستورانها و ایوانها و سکوهایی برای استفاده کردن مردم از این فضا احداث شده است تا استفاده از آن تجدیدروحیهای برای مردم به دنبال داشته باشد. اینگونه اقدامات برای تعداد دیگری از بنادر نیز میتواند دنبال شود که سازمان بنادر برنامههای خوبی در این خصوص دارد.
وی ابراز امیدواری کرد، وزارت راه و شهرسازی از این طریق بتواند اقتصاد و اشتغال دریا و فرصتهای بینظیر سواحل شمال و جنوب کشور را فعال کند و زمینه را برای حضور شرکتها و افراد صاحب صلاحیت فراهم سازد تا انواع و اقسام این خدمات در سواحل ارائه و ساماندهی در این حوزه انجام شود و یک دگرگونی اساسی در بخش تفریحات دریایی را شاهد باشیم.