شناسهٔ خبر: 90336 - سرویس بنادر و دریانوردی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است

مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، روز شنبه ۱۰ اسفندماه در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک میان این وزارتخانه و وزارت راه و شهرسازی با محوریت توسعه گردشگری دریایی، ابراز امیدواری کرد، امضای این تفاهمنامه به پیشبرد ماموریت‌های دو ‌وزارتخانه در حوزه دریایی و ساحلی کمک کند.

وی با بیان این‌که در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقاط تلاقی زیادی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، افزود: به طور حتم کمک‌های وزارت راه و شهرسازی می‌تواند به انجام هر چه بهتر ماموریت‌ها در این سه حوزه کمک کند. در گذشته همکاری‌های خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در آینده بیشتر شود.

مونسان، تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری و خروج از گردشگری تک محصولی را از جمله اهداف مورد پیگیری در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: در گذشته بیشتر گردشگری تاریخی و فرهنگی مورد توجه بود و با قاطعیت می‌توان گردشگری اکوتوریسم و طبیعت‌گردی را محصول تلاش‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کشور را در کنار ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار دادیم که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت و موجب ایجاد حجم بالای اشتغال در سراسر کشور و ایجاد نشاط در مناطق محروم شد.

اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری کشاورزی و معدن از دیگر نکاتی بود که مونسان در ادامه به آن‌ها اشاره کرد و گفت: این تنوع‌بخشی در گردشگری از دغدغه‌های اصلی و اولویت‌هایی بود که تحقق پیدا کرده و با توجه به ظرفیت بی‌نظیر کشور در حوزه گردشگری دریا نیز توسعه آن در اولویت ماموریت‌های وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اهمیت افزایش تجهیزات دریایی‌تفریحی، بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است. با توجه به پتانسیل‌های دریایی در شمال و جنوب کشور همچنین امکانات خوبی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، می‌توان موضوع تجهیزات دریایی‌تفریحی را به‌طور جدی پیگیری و مورد توجه قرار داد.

وی راه‌اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر را از دیگر نکات با اهمیت در توسعه گردشگری دریایی دانست و افزود: آمادگی داریم که پکیج‌هایی را هم برای اقامت‌های شبانه و هم ترددهای روزانه تعریف کنیم. اگر بتوانیم این خطوط را راه‌اندازی و شناوری‌های مورد نیاز را تامین کنیم علاوه بر موضوع گردشگری بر کاهش ترافیکی شهرها در ایام پیک کمک زیادی می‌شود.

حمایت از ساخت هتل‌های دریایی در شمال و جنوب و آمدن کروزهای بین‌المللی از دیگر نکات مورد اشاره  مونسان در این جلسه بود که می‌تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد و موجب جلوگیری خروج ارز از کشور شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مغفول نماندن هنر لنج‌سازی را نیز به‌عنوان یکی از دغدغه‌های وزارت متبوعش مطرح کرد و گفت: هنر لنج‌سازی در سطح ملی ثبت شده است و این نگرانی وجود دارد که مصوبه دولت درباره نوسازی ناوگان دریایی موجب از بین رفتن هنر لنج‌سازی شود. از این هنر و میراث ملی باید پشتیبانی شود و اگر نیاز به اصلاحی در آیین‌نامه است این کار صورت گیرد.

مونسان در پایان ابراز امیدواری کرد که با این توافقنامه و همکاری دو وزارتخانه شاهد رونق و توسعه گردشگری دریایی در کشور باشیم و استفاده از سواحل به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.