شناسهٔ خبر: 90587 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ حمایت می‌شود

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از حمایت آن مرکز برای پایان‌نامه‌های مرتبط با کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای همکاری در خصوص پایش مصرف انرژی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها با تاکید بر اهمیت مقوله انرژی در کشور گفت: یکی از کارهای خوبی که در دهه ۸۰ انجام شد برگزاری مسابقات بتن دانشجویی بود که باعث جریان‌سازی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها شد. معتقدم که مشابه این کار را در حوزه انرژی نیز می‌توانیم انجام دهیم که قطعا تاثیرات بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بدنه مهندسی کشور از موضوع انرژی بسیار دور هستند و قطعا نیاز است که این کار را در بدنه دانشگاه‌ها توسعه دهیم. از پایان‌نامه‌های حوزه انرژی حمایت کنیم و محورهای موضوعی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهیم. حتی می‌توانیم در کارگروه مبحث ۱۹، شاخه‌ای را برای دانشگاه‌ها در نظر بگیریم. با همکاری نظام مهندسی استان‌ها می‌توان این موضوع را جدی‌‌تر پیگیری کرد.

شکرچی‌زاده افزود: موضوع انرژی در برخی استان‌ها که این مبحث بسیار حاد است و جزو استان‌های بسیار گرم و یا سرد به شمار می‌روند هنوز چندان مورد توجه نبوده است.پیشنهاد ما این است که در جلساتی که برای نظام مهندسی استان‌ها دارید، این موضوع طرح و یک رقابت مثبتی بین استان‌ها در مبحث انرژی و بهینه‌سازی آن ایجاد کنیم.
وی افزود: حتی می‌توانیم یک روز در سال را به موضوع انرژی اختصاص دهیم و به این بهانه پروژه‌ها و اقدامات مثبت در این حوزه و مهندسینی که اقدامات شاخص انجام داده‌اند را معرفی نماییم.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهیه اپلیکیشن اجرایی مبحث ۱۹ برای مهندسین در حوزه طراحی و نظارت و همچنین مبحث رده‌بندی و رتبه‌بندی ساختمان‌ها دو محور مهم دیگری بود که بر همکاری‌های متقابل جهت اجرایی نمودن آنها تاکید شد.