شناسهٔ خبر: 90619 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

اجرای ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در استان البرز

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: در سال جاری ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در ۱۵ محله هدف استان در دست اجراست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز  در خصوص فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۹ با اشاره به این که در سال جاری ۲۷ پروژه بازآفرینی شهری در ۱۵ محله هدف استان در دست اجراست، اظهار داشت: استان البرز ۱۷ شهر دارد و از این تعداد ۴ شهر کرج، محمدشهر، نظرآباد وکمالشهر دارای طرح سطح یک بازآفرینی شهری هستند و بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی مشاور و نیز اولویت‌بندی در ستادهای بازآفرینی استان نسبت به تعریف و اجرای پروژه‌ها اقدام می‌شود.

خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اجرای برنامه‌های توسعه اجتماع محلی، بهبود معیشت ساکنان و حل مسایل اجتماعی از طریق توانمندسازی و تقویت نهادها و سازمان‌های مردم نهاد به موازات بهسازی و نوسازی کالبدی محله‌ها و محدوده‌های هدف و نیز ارتقا ایمنی پایداری و مقاوم سازی زیر ساخت‌های شهری همگی تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی مردم دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص کاهش حاشیه‌نشینی تصریح کرد: مباحث مربوط به کاهش حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک است و همه ذی‌نفعان و دستگاه‌های مرتبط باید در آن حضور یافته و وظایف خود را انجام دهند. بر این اساس و مطابق قانون احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد، کارگروهی تحت عنوان کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به دبیری اداره ثبت و ریاست معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل و تمام موارد از سوی این کارگروه پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله وظایف این کارگروه، کنترل و پایش اراضی خصوصی و دولتی به استناد ماده ۹ قانون کاداستر و ضرورت حدنگاری و تحدید زمین‌های در معرض آسیب و شناسنامه‌دار کردن املاک و اراضی توسط اداره ثبت، افتتاح دفاتر تسهیلگری، نصب و به کارگیری نیوجرسی و موانع موقت در مناطق شناسایی شده به شمار می‌رود. همچنین نظارت بر عدم سکونت تحت عناوین مختلف به بهانه تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز از سوی کمیته‌ای با هماهنگی شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و به ریاست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از وظایف این کارگروه به شمار می‌رود.

خالقی همچنین با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز توضیح داد: در احکام برنامه ششم توسعه (با تاکید بر ماده ۵۹) وظیفه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدشهری، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی به تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و شهرداری‌ها با تاکید بر محوریت وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تکلیف شده است.

وی افزود: بنابراین همان طور که قانون پیش‌بینی کرده است این جریان نیاز به اقدام جامع، فرابخشی و همکاری‌های عمودی و افقی همه نهادهای متولی دارد. مجموعه سیاستگذار و اجرایی حاکمیت و دولت با آزمون و خطاهای سیاست‌های مختلف از دهه ۱۳۴۰ تاکنون به این نتیجه رسیده است که نوسازی مردمی مسکن( خودمالکی) اصلی‌ترین روش بازآفرینی تدریجی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است. این جریان باید توسط مشوق‌ها، تخفیفات، تسهیلات و سایر محرک‌های برنامه‌ریزی شده توسط دولت و بخش عمومی تقویت و حمایت شود.

وی اعطای تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن به متقاضیان ساخت در محدوده بافت‌های فرسوده، اعطای تخفیف به پروانه‌های نوسازی و انشعابات در این محدوده‌ها و شناسایی و تعیین تکلیف اراضی رها شده در محدوده‌های بافت فرسوده جهت ورود به چرخه نوسازی مسکن را از جمله فعالیت‌ها در این زمینه برشمرد .

خالقی از تکمیل ۴ پروژه شامل اصلاح شبکه آب شرب و فاضلاب، احداث پایگاه سلامت اجتماعی، احداث سرای محله و ایجاد کانکس نیروی انتظامی در سال ۹۸ خبر داد و با بیان این که ۷ پروژه اجرایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز در سال جاری به اتمام می‌رسد، گفت: بهسازی معابر واحداث سرای محله در خط ۴ حصار، احداث مدرسه در اخترآباد، احداث پایگاه مدیریت بحران، احداث سرای محله وکلانتری در تپه قشلاق و توانمندسازی در راستای مهارت‌آموزی ساکنان بافت‌های هدف در استان از جمله پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته شروع و امسال به بهره‌برداری رسیده‌اند.

خالقی درباره ۹ پروژه ابلاغی سال ۹۸ هم توضیحاتی ارایه کرد و گفت: احداث مراکز آموزشی و فرهنگی در چهارباغ، مشارکت در راه‌اندازی نهاد توسعه محله در کرج، احداث کانال انتقال آب‌های سطحی در محله مهدی‌آباد چهارباغ، احداث سرای محله در کمالشهر ، تهیه طرح خدمات روبنایی، ارتقا توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی‌های اجتماعی و بهسازی معابر  از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌روند.

او همچنین از ۷ پروژه پیشنهادی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این پروژه‌ها اکنون در مرحله تهیه نقشه و اسناد مناقصه از سوی دستگاه‌های بهره بردار و بررسی و تصویب قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث شبکه فاضلاب نظرآباد و احداث مرکز آموزشی و فرهنگی در مهدی‌آباد چهارباغاشاره کرد که در مجموع ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز  در سال جاری ۷ پروژه روبنایی، زیربنایی و توانمندسازی با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان از ردیف‌های ۰۰۴ و ۰۰۶ پیشنهاد شده است که در مرحله بررسی و تصویب قرار دارد، علاوه بر این ادامه پروژه‌های تبصره ۱۸ نیز در حال پیگیری است.