شناسهٔ خبر: 90846 - سرویس مسکن و شهرسازی

ستاد ملی بازآفرینی شهری:

بالاترین میزان تحقق برنامه اقدام مشترک در کهگیلویه و بویراحمد

جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری جلسه بررسی عملکرد برخی استان‌هادر خصوص وظایف مرتبط با اقدام‌های فرابخشی و بین بخشی ستادها در سال جاری با حضور نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های ذکر شده به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی عملکرد استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان،کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در خصوص وظایف مرتبط با اقدام‌های فرابخشی و بین بخشی ستادها در سال جاری با حضور نمایندگان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های ذکر شده به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در این جلسه که با ریاست زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برگزارشد، ابتدا نماینده آذربایجان شرقی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در خصوص عملکرد استان ارایه کرد، منصور استادی معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بعد از استماع این گزارش عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی در اجرای برنامه اقدام مشترک جزو استان‌های پیش‌رو به شمار می‌آمد اما در ادامه روند فعالیت‌ها کمی کند شد و انتظار می‌رود تا برنامه‌های بازآفرینی این استان با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود. منیره جعفری کارشناس راهبر استان در دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز عنوان کرد که در اجرای برنامه اقدام مشترک آذربایجان شرقی سهم شهرداری‌ها ۱۲ درصد، سایر دستگاه‌های عضو ستاد ملی ۹ درصد و در مجموع برنامه اقدام مشترک ۱۱ درصد محقق شده است.

تحقق ۷۷ درصدی برنامه اقدام مشترک

در ادامه نماینده کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از وضعیت فعالیت‌های بازآفرینی این استان ارایه کرد و گفت: اکنون در استان برخی محلات آمادگی خروج از برنامه را دارند، سرانه کاربری در این محلات به سطح متوسط شهری رسیده، این محلات تکمیل و معابر کاملا اصلاح شده و فقط کار  استحکام بنا باقی مانده است. به گفته جعفری عملکرد اقدام مشترک در شهرداری‌های این استان ۱۲۷ درصد، سایر دستگاه‌ها ۶۰ درصد و در مجموع برنامه اقدام مشترک ۷۷ درصد محقق شده است.  استادی با اشاره به این که تحقق ۷۷ درصدی برنامه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد نشان‌دهنده ارتباط موثر بین دستگاه‌هاست، تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۷ محله در کهگیلویه و بویر احمد در دستور کار قرار می‌گرفت که تا کنون برنامه ۱۳ محله تهیه و در حال اجراست و لازم است برنامه اقدام مشترک سایر محلات نیز تهیه شود.

نیمه کاره ماندن پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار

در این جلسه نماینده استان هرمزگان نیز توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجام شده ارایه کرد و گفت: تمام تلاش خود را جهت اجرایی کردن برنامه اقدام مشترک اجرایی به کار بردیم اما همواره مشکلاتی پیش روی ما قرار دارد که کمبود اعتبارات مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود، هنوز بسیاری از دستگاه‌ها توجیه نشده‌اند که در اقدام مشترک باید برای پروژه‌ها اعتبار تعریف کنند. او افزود: برنامه اقدام مشترک باید انعطاف‌پذیر شود، اکنون بسیاری محلات از پتانسیل‌های لازم جهت شروع کار برخوردار نیستند برای مثال در جزیره قلعه لارک به دلیل عدم همکاری میراث فرهنگی کار به سختی جلو می رود و باید بتوان محلات را جایگزین کرد. جعفری، کارشناس شرکت بازآفرینی شهری نیز آماری از عملکرد برنامه اقدام مشترک این استان ارایه کرد و گفت: در استان هرمزگان سهم شهرداری‌ها در تحقق برنامه اقدام مشترک ۱۱ درصد، سهم سایر دستگاه‌ها ۱۸ درصد و در مجموع ۱۴ درصد از برنامه محقق شده است.

به گفته او استان هرمزگان از سال ۹۴ تا ۹۹ بهترین استان در زمینه برگزاری ستادهای استانی، شهرستانی و کارگروه‌های تخصصی ذیل ستادهای استانی و شهرستان هر سال رتبه اول را در این زمینه کسب کرده است. زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستادملی توسعه پایدار نیز با اشاره به این که بهترین مطالعات در سکونتگاه‌های غیررسمی هرمزگان انجام شده است؛ تصریح کرد: می‌توان مدلی را که برای بندرعباس پیشنهاد شده به شکل پایلوت در استان‌های دیگر اجرایی کرد. همچنین مشکل کمبود اعتبار و استفاده از سرمایه‌های شرکت را می توان با کمک هیات عامل حل کرد زیرا استفاده از منابع در اختیار هیات عامل قرار دارد. یکی از معضلات مطرح شده توسط نمایندگان استان‌ها به کمبود اعتبار و نحوه تخصیص اعتبارات بر می‌گشت که اسکندری در این خصوص توضیح داد: در شیوه‌نامه سال ۱۴۰۰ روش جدیدی برای تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده و بر این اساس بودجه به نسبت اجرای پروژه در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

تعریف برنامه اقدام مشترک برای مناطق جدید در سال آینده

نماینده استان اصفهان نیز با بیان این که برنامه اقدام مشترک را در ۷ شهر و در قالب تبصره ۱۸ شروع کردیم، عنوان کرد: مهمترین معضل تبصره ۱۸ تزریق قطره چکانی اعتبارات است. در اصفهان که وسیع‌ترین شبکه شهری کشور را با ۱۰۷ شهر دارد، نیاز به اعتبارات بیشتری داریم زیرا سطح توقعات شهرداری‌ها از ما بسیار بالاست و کمبود بودجه باعث بی انگیزگی شهرداری‌ها شده، درنتیجه برگزاری جلسات ستاد شهرستانی کمرنگ شده است.

به گفته او توانمندسازی ساکنان بافت‌های غیررسمی که در قالب برگزاری وبینار و دوره‌های آموزشی با همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان صورت گرفت، باعث جلب رضایت ساکنان این مناطق شده است. او افزود: همچنین در مناطق ۱۰، ۱۲،۱۴ و جوی‌آباد خمینی‌شهر، دفاتر تسهیلگری سازمان امور اجتماعی وزارت کشور راه اندازی شده و امیدواریم سال آینده برای این مناطق برنامه اقدام مشترک تعریف شود.

جعفری نیز گزارشی از فعالیت‌های بازآفرینی این استان ارایه کرد و گفت: دراستان اصفهان عملکرد شهرداری‌ها در برنامه اقدام مشترک ۲۳ درصد، عملکرد سایر دستگاه‌ها به دلیل ناچیز بودن صفر درصد و در مجموع ۱۳ درصد از برنامه‌های اقدام مشترک انجام شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری، نماینده اصفهان اظهار داشت: برای ۱۲ شهر و ۲۵ محله هدف در استان اصفهان برنامه اقدام مشترک تهیه شده است که از این تعداد ۸ شهر و ۱۰ محله هدف گزارش عملکرد برنامه اقدام مشترک خود را ارسال کرده اند. او همچنین گفت: یکی از موانع موجود این است که سایر دستگاه‌ها علی‌رغم اقدام‌های انجام شده در زمینه بازآفرینی، گزارش عملکردشان را برای ما ارسال نمی‌کنند. اسکندری خطاب به نماینده اصفهان اظهار کرد که باید گزارش مشکلات و موانع موجود در خصوص تهیه گزارش عملکرد برنامه اقدام مشترک استان را به استاندار ارایه کنند.