شناسهٔ خبر: 91009 - سرویس وزارتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

افتتاح قطعه‌ای از مسیر خط آهن چابهار- زاهدان در ماه‌های آتی/ رشد ۴۰ درصدی خطوط ریلی در دولت تدبیر و امید/ در سال راه‌آهن اقلید- یزد فروردین به بهره‌برداری می‌رسد

برگزاری مراسم اتصال راه‌آهن به متروی تهران برای نخستین بار در کشور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پیش از این دولت، ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در کشور داشتیم اما امروز این رقم به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است و این نشان از رشد ۴۰ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۲۷ اسفند، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم ورود ۲۸۹ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو تولید داخل به شبکه ریلی و همچنین آغاز اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به شبکه مترو با اشاره به اینکه پیش از این در سازمان برنامه و بودجه، جلسه‌ای در راستای راهبرد جهش تولید ابلاغی مقام معظم رهبری تشکیل شد که وزیر راه و شهرسازی برای ارائه برنامه جهت تولید در آن جلسه سازمان برنامه و بودجه حضور داشت، اظهار داشت: آنچه در بخش ریلی برای جهش تولید پیشنهاد شده بود در دو عرصه ارائه شد؛ نخست برای احداث خطوط و زیرساخت‌ها و دوم ایجاد محصول و واگن و دستگاه‌هایی که برای ناوگان ریلی، نیاز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با یادآوری این‌که پیش‌تر بعید به نظر می‌رسید اهداف دولت برای ناوگان ریلی محقق شود، افزود: در حال ورود به سومین سال محاصره اقتصادی بودیم که وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل برنامه جهش تولید در عرصه ریلی برنامه ای اعلام کرد و ما امیدواریم که بتوانیم در بخش زیرساخت‌ها و احداث ریل و ناوگان موفقیت داشته باشیم.

نوبخت گفت: در حال حاضر از بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران که تحریم هم نیست راه‌آهن به سمت زاهدان در حال احداث است که قطعه‌ای از آن به زودی در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، در استان فارس راه‌آهن اقلید به یزد در حال تکمیل است که تا ماه آینده افتتاح می‌شود، همچنین در استان اصفهان خط آهن اصفهان - شهرکرد را داریم که به‌زودی به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال سنندج به شبکه سراسری ریلی در حال انجام است، گفت: از میانه هم خط ریلی به اردبیل در حال احداث است که به زودی افتتاح می‌شود. همچنین مسیر دیگری به تبریز می‌رود که به زودی خبر بهره‌برداری آن می‌رسد.

نوبخت با تأکید بر اینکه در ماه‌های آتی خبرهای خوبی از اتصال ریلی رشت به مردم داده می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های واگن‌ساز داخلی فعالیت‌های خوبی داشتند که از آن‌ها قدردانی می‌کنم. تا پیش از این دولت، ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در کشور داشتیم اما امروز این رقم به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است و این نشان از رشد ۴۰ درصدی دارد.

نوبخت اتصال راه‌آهن درون‌شهری به راه‌آهن برون‌شهری در تهران را دستاورد بزرگی عنوان کرد و گفت: از شهردار تهران تشکر می کنم که بیش از سایر شهرداران در ارائه خدمات جهت اتصال شبکه ریلی به مترو تلاش کرده است.

وی در پایان گفت: به نیابت از دولت از وزیر راه و شهرسازی قدردانی می‌کنم، وظایف و فعالیت‌ها در وزارت راه و شهرسازی به طور منظم انجام می‌شود.