شناسهٔ خبر: 91011 - سرویس وزارتی

شهردار تهران عنوان کرد:

اتصال متروی تهران به راه آهن هشتگرد و پرند/ ارزش‌های والای معماری ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور/ تقدیر از وزارت راه و شهرسازی به جهت همکاری میان‌بخشی در حوزه ریلی

برگزاری مراسم اتصال راه‌آهن به متروی تهران برای نخستین بار در کشور شهردار تهران ضمن قدردانی از وزارت راه و شهرسازی به جهت همکاری میان بخشی جهت خدمات رسانی بهتر در حوزه ریلی اظهار کرد: اکنون دو پروژه اتصال راه‌آهن ریلی شهری به هشتگرد و پرند در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم یازدهمین و دوازدهمین مرحله بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی که امروز ۲۷ اسفند در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، با اشاره به افتتاح گالری سطح زیر گذر ایستگاه متروی راه‌آهن گفت: از وزارت راه و شهرسازی تشکر می‌کنم که با همکاری میان بخشی امکان خدمات‌رسانی بهتر را فراهم کردند.

وی خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: امسال شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم؛ اما می‌توان با همکاری‌های بین بخشی، بخشی از مشکلات را حل کرد، ازجمله می‌توان با اتصال شبکه ریلی سراسری به شبکه‌های ریلی شهری خدمات بهتری به مردم داد که همین مساله در دستور کار شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار دارد.

حناچی عنوان کرد: ما در این دوره دو پروژه اتصال راه‌آهن ریلی شهری به هشتگرد و پرند را در دستور کار داریم که می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی مردم مناطق حاشیه‌ای و جنوبی تهران تأثیر داشته باشد و راندمان متروی تهران را نیز افزایش دهد.

شهردار تهران با اشاره به پروژه ساخت شارباغ روی طبقه هم‌سطح مسیر راه‌آهن تهران تبریز گفت: این محور به طول حدود ۸ کیلومتر بلندترین محور قلمروی عمومی شهری است که امیدوارم برای ساخت آن تا اواخر اردیبهشت به نتایج قابل قبولی برسیم. این مکان قبلاً محلی بود که به‌واسطه تردد قطارها مردم محل آزار می‌دیدند و با ساخت یک فضای تفریحی و گردشگری در بهبود شرایط زندگی مردم آن محلات تأثیر زیادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در ساخت این پروژه نگاه درآمدزایی نداشته است. افزود: البته در حاشیه این پروژه یک ریل رفت و برگشتی هم برای اتصال مناطق ۱۸ و ۱۷ وجود دارد که امیدوارم با همکاری شرکت راه‌آهن بتوانیم آن را به ظرفیت حمل‌ونقل اضافه کنیم.

حناچی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در همه شهرها عبور خطوط راه‌آهن از مناطق مسکونی است که امیدوارم با همکاری با شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که استانداردها و ضوابط لازم برای مناطق مسکونی در این نقاط از شهر فراهم شود و مشکلات ناشی از عبور این خطوط ریلی به حداقل برسد.

وی با اشاره به ساخت واگن قطار در داخل کشور، گفت: در ساخت واگن شهری و واگن‌های بین‌شهری اتفاقی که افتاده است مصداق بارز جهش تولید است و با توجه به شرایط تحریمی این یک تصمیم استراتژیک بود که خوشبختانه گرفته شده و شاهد ساخت واگن‌های ساخت داخل هستیم.

شهردار تهران به ظرفیت‌های میراث فرهنگی راه‌آهن ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی در حوزه میراث فرهنگی بی‌بدیل است. وقتی من در وزارت راه و شهرسازی بودم تلاش‌هایی برای ثبت جهانی برخی مسیرهای راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیباترین و طولانی‌ترین خطوط آهن جهان در دستور کار بود یا برخی ایستگاه‌های راه‌آهن ارزش‌های معماری بالایی دارند و امیدوارم در این زمینه اقدامات خوبی انجام شود.