شناسهٔ خبر: 91131 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل اعلام کرد:

افتتاح پروژه کمربندی بیله سوار در سال ۱۴۰۰/ برنامه ریزی برای انجام آسفالت ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل در قالب طرح ابرار

كليم اله وثوقي مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات این اداره کل در سال ۹۹ که به سال جهش تولید نامگذاری شد، پرداخت .

کلیم الله وثوقی،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات این اداره کل در سال ۹۹ که به سال جهش تولید نامگذاری شد، پرداخت .

وی درخصوص آخرین اقدامات در بحث نوسازی و بازسازی ماشین آلات راهداری و میزان صرفه جویی انجام گرفته  در سالی که گذشت،  اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با ۲۹۵ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات شبانه روز درحال خدمت رسانی به مردم در حوزه های مختلف است که برای ارائه خدمات مطلوب و شایسته امسال ۴ دستگاه دستگاه ماشین آلات سنگین شامل گریدر، لودر و بیل مکانیکی با اعتبار حدود ۱۶ میلیارد تومان خریداری و ۶۰ دستگاه ماشین آلات شامل کامیون های برف روب، لودر، گریدر، بولدوزر و برف خور با تلاش و همت همکاران اداره ماشین آلات استان اردبیل با اعتبار ۱۰ میلیارد میلیون تومان اورهال و کاملا بازسازی شده است.

وی ادامه داد: واگذاری بازسازی، تعمیر، نگهداری و سرویس ماشین آلات به بخش خصوص با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان، تجهیز ماشین آلات با اعتبار ۵ میلیاردتومان و ۱۵۰ مورد تعمیر اساسی و غیراساسی ماشین آلات، ثبت عملکرد روزانه ، کنترل بانک ماشین آلات، بروز رسانی اطلاعات ماشین آلات، ثبت تحویل و تحول ماشین آلات، ثبت و کنترل هزینه ها در سامانه های  CMMS ، GPS و RMS  از دیگر اقدامات انجام یافته در حوزه ماشین آلات راهداری استان اردبیل است.

وثوقی تصریح کرد: صرفه جویی ناشی از کنترل آلودگی سوخت شامل تمیز کردن داخل و نصب فیلتر در خروجی تانک‌های سوخت برای آب گیری از گازوئیل،  تمیز کردن مرتب شیلنگ‌های سوخت،  نصب سایه‌بان روی تانک ها جهت جلوگیری از نفوذ آب و گرد و خاک،  استفاده از صافی حین سوخت گیری ماشین‌آلات،  نصب تانکر تمیز سوخت روی ماشین های سوخت رسان و کنترل مصرف سوخت با درج همزمان مصرف سوخت در برگ های سوخت ارسالی سازمان متبوعه علاوه بر کنترل مصرف سوخت،  هزینه تعمیر به جهت تمیز بودن سوخت کنترل شد. همچنین با تهیه و در اختیار گذاشتن کارواش برای شستشوی ماشین‌آلات و نیز صافکاری و رنگ آمیزی به موقع ماشین آلات جلوی پوسیدگی و زنگ زدگی ماشین آلات که به دلیل نمک پاشی اتفاق می‌افتاد، گرفته شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در خصوص آخرین اقدامات در بحث تعمیرات اساسی و نگهداری پل های بزرگ و ابنیه فنی راه ها،  اظهار داشت: در محورهای مواصلاتی استان اردبیل ۵ هزارو ۶۰۰ عدد پل و ابنیه فنی وجود دارد که راهداران سخت کوش در کنار سایر اقدامات نسبت به نگهداری و تعمیرات این مهم اقدام می کنند و در این راستا عملیات تعمیر،  احداث، آب بندی و تطویل آب چکان های ۱۷ پل از جمله پل های کنگرلو، سامیان، کمرو عنبرلو با هزینه ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان اردبیل ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی، کاهش تصادفات جاده ای، شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز را از جمله برنامه های مهم این اداره کل دانست و گفت: ۱۵ نقطه حادثه خیز در محورهای آراللو تا کرگان،  پمپ بنزین مائده تا نیروگاه،  مابین تونل ۴ و ۵،  فرودگاه،  پل پریخان،  پیچ قبل از روستای بابک،  تقاطع گیلارلو،  روستای اولتان،  پیچ قبل از سه راهی ثمرین،   دوربرگردان کشتارگاه،  پل عزیزکندی،  سه راهی اسمعلی کندی-سه راهی شعبانلو،   تقاطع و دوربرگردان انبار نفت،  سه راهی سیاب و سه راهی مشیران حذف شد.

کلیم اله وثوقی با بیان اینکه برای حذف و اصلاح نقاط پرحادثه استان اردبیل ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده افزود: عملیات حذف ۵  نقطه حادثه خیز دیگر نیز در مسیرهای اختصاصی سرازیری شرفه،  روستای قصابه،  پیچ بالاتر از رانش،  سه راهی تازه کند با تلاش راهداران درحال انجام است.

عضو شورای اداری استان اردبیــل خاطرنشان کرد: حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده های استان در مسیرروستاهای اسدکندی،  اودلو،  الهیارلو،  احمدآباد، مسیر سرازیری ایلخچی،  سه راهی جغناب،  پل آقچاي،  پيچ عسل فروشان،  اولين پيچ بعد از تونل،  سه راهي ميجمير،  پيچ بنيادآباد،  پيچ هاي كيلومتر ۱۱۷ قبل از سه راهي گوسجين،  پيچ هاي پالاز هاماري در سال آینده انجام خواهد شد.

وی تجدید خط کشی هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی،  ۲۶ هزارو ۹۳۰ کیلومتر رفع افتادگی شانه راه و تسطیح حریم ، تهیه نصب و اصلاح ۲ هزارو ۷۰۰ مترمربع تابلوهای اطلاعاتی، تهیه و نصب ۷ هزارو ۶۰۰ عدد تابلوهای الزامی راهها، نصب ۲ هزارو ۵۰۰ متر حفاظ در پرتگاه ها، آبروها و رفوژمیانی، مونتاژ و اصلاح ۶ هزارو ۸۰۰ عدد تابلوی انتظامی و هم چنین اجرای ۲۶ هزارو ۹۰۰ مترطول شیار لرزاننده عرضی و طولی را ازدیگر اقدامات راهداران در راستای ایمن سازی محورها عنوان کرد.

وثوقی درباره مجموعه کارهای انجام گرفته در بحث نگهداری راه های شریانی در قالب روکش، گفت: استان اردبیل ۶ هزارو ۳۷۳ راه دارد که شامل۱۸۰ کیلومتر بزرگراه-۷۰۷ کیلومتر راه اصلی -۷۰۰ کیلومتر راه فرعی- ۴ هزارو ۷۵۱ کیلومتر روستایی، ۲ هزارو ۷۳۶ کیلومتر آسفالته و ۲ هزارو ۱۵ کیلومتر شوسه و خاکی است.

وی ادامه داد: عملیات روکش آسفالت، لکه گیری و درزگیری ۵۳ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان با تلاش راهداران دیار سبلان امسال انجام شد.

کلیم اله وثوقی با بیان اینکه تکمیل کمربندی بیله سوار به جهت قرار گرفتن در مسیر گمرک و پایانه‌مرزی بیله‌سوار و تردد روزانه چند صد دستگاه خودروهای عمومی و ناوگان حمل و نقل ضروری است افزود: عملیات اجرائی این پروژه بطول ۴ کیلومتر توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل آغاز شده و تاکنون ۱.۸ کیلومتر آن بهسازی شده است.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل تصریح کرد: پروژه کمربندی بیله سوار از میدان مرزداران تا میدان شهریار ادامه دارد و در کیلومترهای مختلف با رعایت اصول راهسازی،  خاکبرداری و خاکریزی‌ها مطابق نقشه‌های اجرائی انجام خواهد شد.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل گفت: این پروژه مهم در ادامه لایه‌های روسازی در عرض مناسب که بیشتر از عرض فعلی خواهد بود اجرا شده و نهایتا با اجرای دو لایه آسفالت در عرض استاندارد جاده اصلی،  کیفیت سرویس و سازه جاده در حد مطلوب خواهد بود.

وی از افتتاح پروژه کمربندی بیله سوار در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: برای اجرای این مهم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه می شود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل با بیان اینکه ۵۸ درصد راه های روستایی استان دارای آسفالت هستند تصریح کرد: استان اردبیل ۴ هزار و ۷۵۱ کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان ۲ هزار و ۷۳۶ کیلومتر از آسفالت مناسب برخوردار است.

کلیم‌الله وثوقـی گفت: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته قرار است حدود۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در قالب طرح ابرار ۱ و ۲ آسفالت شود که از این مقدار راه روستایی تاکنون ۴۰ کیلومتر بهسازی، ، مرمت،  شن‌ریزی و آسفالت شده است.

عضو شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه میانگین راه روستایی آسفالت در استان اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است،  اظهار کرد: متوسط راه روستایی آسفالت در کشور ۵۲ درصد است که این رقم در استان اردبیل ۵۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه راه دسترسی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل آسفالت است،  گفت: با اینکه راه ۵۸ درصد از روستاهای استان آسفالت است،  اما به علت پر جمعیت بودن این روستاها،  ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان تحت پوشش جاده‌های آسفالته هستند.

وثوقی  بهسازی،  مرمت،  شن‌ریزی و آسفالت راه‌های روستایی را از اولویت‌های اداره کل راهداری برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه روستاهای بالای ۵۰ و ۲۰ خانوار در استان اردبیل مرمت و آسفالت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ابرار در استان تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای ایمنی،  کاهش تلفات رانندگی و تسهیل جابجایی بار و مسافر روستایی خواهد داشت،  افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی،  بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی موجب تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اولویت نخست این اداره کل را  ارتقای سطح ایمنی راه‌های این استان  ذکر کرد و افزود: علاوه بر ارتقای سطح ایمنی راه ها،  احداث و توسعه راه های روستایی و استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی موجود از دیگر اولویت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت ها و حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه هر جامعه است،  اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلو متر انواع راه ها مانند بزرگراه،  راه اصلی،  فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آنها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.

وثوقی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل کالا و مسافر در استان اردبیل از طریق جاده است،  افزود: خوشبختانه باتلاش راهداران ۵۰ درصد از پروژه های طرح ملی ۱ و ۲ ابرار اجرا شده است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل اظهارامیدواری کرد با تخصیص به موقع اعتبارات استانی و قیر رایگان ۵۷۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۲۰ خانوار و ۱۵۹ کیلومتر از راههای روستایی بالای ۵۰ خانوار استان در سال های آینده آسفالت شود.

 وی خدمات رسانی و توسعه راه های روستایی را از جمله برنامه مهم راهداران استان اردبیل دانست و خاطرنشان کرد: امسال با تلاش همکاران معاونت راه های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ۱۵۲ کیلومتر بهسازی و احداث ، ۴۶ کیلومتر عملیات آسفالت و ۳۰ دستگاه ابنیه فنی ابرو در محورهای روستایی استان انجام شده است.