شناسهٔ خبر: 9122 - سرویس وزارتی

تاکید اسحاق جهانگيری بر توسعه‌ اقتصاد دريايی جنوب كشور؛

كارگروه توسعه زيربنايی سواحل مكران به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد/ گزارش وزير راه‌وشهرسازی از پيشرفت طرح توسعه سواحل مكران

عباس آخوندی در جلسه مرکز تحقیقات وزير راه و شهرسازي در جلسه كارگروه توسعه زيربنايی سواحل مكران گزارشی از پيشرفت طرح ويژه توسعه و عمران سواحل مكران ارائه كرد و به تشريح پروژه‌ها و طرح‌های مختلف اين وزارتخانه در بخش زيربنايی در اين منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه كارگروه توسعه زيربنايي سواحل مكران عصر شنبه به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد. در اين نشست در خصوص طرح‌ها و برنامه هاي دولت براي توسعه سواحل مكران در بخش زيربنايي، انرژي، صنعت، كشاورزي و شيلات بحث و تبادل نظر و تصميماتي در راستاي رفع محروميت، ارتقاي امنيت و توسعه پايدار و متوازن اين سواحل اتخاذ شد.

اسحاق جهانگيري در اين جلسه با تاكيد بر اين كه توسعه‌ اقتصاد دريايي جنوب كشور در محور چابهار – خرمشهر با تأكيد بر سواحل مكران، يكي از سياست‌هاي كلي برنامه‌ي ششم توسعه است كه اخيرا توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده گفت: توسعه و آباد شدن اين سواحل همكاري و تلاش همه دستگاه ها و بخش هاي مختلف را مي طلبد.

معاون اول رييس جمهور با يادآوري اين نكته كه البته ايده توسعه سواحل مكران با سفر مقام معظم رهبري به بندرعباس مطرح شده بود، اظهار داشت: رييس جمهور نيز در بازديد خود از اين منطقه، توسعه سواحل مكران را يكي از برنامه هاي كليدي دولت معرفي كرده و تصميم دولت در خصوص ايجاد منطقه آزاد در اين منطقه را به مردم اعلام كرده است.

وي افزود: خوشبختانه بخش عمده اي از طرح هاي سفر مقام معظم رهبري به اين منطقه اجرايي شده و از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انتظار داريم با وجود محدوديت هاي موجود در اعتبارات دولت و بودجه در سال جاري به جهت اهميت سواحل مكران و تاكيدات ويژه مقام معظم رهبري، اعتبارات مورد نياز اجرا و تكميل همه مصوبات سفر ايشان را تامين كند.

وي همچنين بر ضرورت مطالعه و تدوين طرحي جامع براي توسعه زيربنايي سواحل مكران تاكيد كرد و از وزارت راه و شهرسازي، سازمان محيط زيست و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خواست براي اين موضوع وقت ويژه بگذارند و در اسرع وقت طرحي جامع تهيه كنند.

معاون اول رئيس جمهور بيان كرد: نيروي دريايي نيز از ظرفيت هاي گسترده اي براي كمك به توسعه اين سواحل برخوردار است و دستگاههاي متولي مي توانند ضمن رعايت محدوديت هاي نيروهاي مسلح، از آنان براي توسعه اين سواحل كمك بگيرند.

وزير نفت نيز در اين جلسه با بيان برخي از طرح هاي وزارت نفت در اين منطقه تاكيد كرد : طرح توسعه سواحل مكران بايد طرحي جامع باشد و درآن بايد همه مسائل از صفر تا صد ديده شود و سهم و وظايف هر دستگاه كاملا مشخص باشد.

در اين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت هم برنامه ها و طرح هاي پيش بيني شده اين وزارتخانه جهت توسعه سواحل مكران را تشريح كرد و از احداث مجتمع فولاد مكران، احداث مجتمع توليد فولاد اسفنجي مكران، تكميل مجتمع پتروشيمي مكران، احداث شهرك صنعتي جاسك و احداث مجتمع شمش فولاد با ظرفيت 2 ميليون تن در منطقه چابهار به عنوان برخي طرح‌هاي صنعتي در اين منطقه ياد كرد.

مهندس چيت‌چيان وزير نيرو نيز با تاكيد بر اينكه مطالعات و طرح جامع توسعه سواحل مكران بايد داراي برنامه زمانبندي بوده و متولي مشخصي داشته باشد، توسعه شبكه برق، توليد برق و احداث نيروگاه و تامين آب در سواحل مكران را از برنامه هاي وزارت نيرو در اين منطقه برشمرد.

در اين جلسه كه وزراي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، كشور، رييس سازمان حفاظت محيط زيست، دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي، استاندار هرمزگان و برخي مسئولين ستاد كل نيروهاي مسلح و نيروي دريايي ارتش نيز حضور داشتند، گزارشي از پيشرفت پروژه هاي مصوب سفر مقام معظم رهبري به بندرعباس و نيز مصوبات جلسات پيشين كارگروه ارائه و توضيحاتي درخصوص پيشرفت فيزيكي اين پروژه ها و اعتبارات مورد نياز براي تكميل آن مطرح شد.

مُكران از نظر تاريخي سرزميني ساحلي در جنوب شرقي ايران و جنوب غربي پاكستان است كه در طول خليج عمان از رأس‌الكوه در غرب جاسك تا لاس بلا در جنوب غربي ايالت بلوچستان پاكستان گسترده‌است.

يكي از مهم‌ترين قابليت‌هاي اين منطقه، مجاورت آن با آب‌هاي آزاد بين‌المللي در سرتاسر مرز جنوبي، همسايگي مستقيم با كشورهاي پاكستان و افغانستان، و به طور غيرمستقيم با كشورهاي آسياي مركزي (از طريق تركمنستان) است كه يك راه غيرقابل چشم پوشي براي اين كشورهاي محصور در خشكي( به جز پاكستان) به درياهاي آزاد محسوب مي‌شود.

استان سيستان و بلوچستان در مسير دو كريدور از سه كريدور ترانزيتي بزرگ دنيا قرار دارد. اين امر، منطقه مكران را به عنوان محور ترانزيتي طرح توسعه جنوب شرق مطرح مي‌كند. در صورت راه‌اندازي محور ترانزيتي كشور، كه از بندر چابهار آغاز و با عبور از شهرهاي استان سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي، رضوي و شمالي به كشورهاي آسياي ميانه ختم مي‌شود.

همچنين بندر چابهار يكي از چهارراه هاي اصلي كريدور جنوبي تجارت جهاني نيز محسوب مي‌شود. اين بندر به علت موقعيت استراتژيك خود و دستيابي به آب‌هاي آزاد بين‌المللي، جايگاه ويژه‌اي در مبادلات بين ايران و ساير نقاط منطقه دارد. چابهار نسبت به ساير نقاط ساحلي ايران، مزيت‌هاي خاص خود را دارد. آب هاي عميق در خليج چابهار، شرايط پهلوگيري كشتي هاي بزرگ و ايجاد تاسيسات بندري را فراهم مي كند. اين بندر، مهم‌ترين بندر تجاري خارج از حوضچه خليج فارس است

بنادر جاسك، سيريك، كوهستك، تياب، هرمز و بندر شهيد حقاني در كنار بندر شهيد باهنر از جمله بنادر مهم تحت مديريت اداره بنادر و دريانوردي شهيد باهنر است كه در سواحل جنوب كشور داراي اهميت است.

بندر سيريك در خط الرآس مناطق دريايي جنوب ايران يعني در محل تلاقي درياي عمان و خليج فارس است و اين بندر از حوضچه اي به وسعت ۳۴ هكتار برخوردار است كه ۱۵ هكتار اراضي استحصالي و ۳۶ هكتار اراضي قابل واگذاري دارد.

بندر جاسك با ۱۶.۷ هكتار اراضي پسكرانه و ۱۸ هكتار مساحت حوضچه موقعيت خوبي دارد. كه اين بندر در حال حاضر داراي يك انبار ۴ هزار متر مربعي مسقف براي محموله هاي تره بار مي باشد.

ترمينال مسافري بندر جاسك ۴۵۰۰ متر مربع زيربنا دارد. از سوي ديگر، مقدمات لازم براي انجام مسافرت هاي خارجي در اين بندر از جمله استقرار اداره گذرنامه فراهم شده است.

بنابر اين گزارش لايروبي خور تياب و توسعه بندر آن در حال حاضر در دست اقدام است كه شامل ۳۴۵ هزار متر مكعب لايروبي حوضچه و۷۲ هزار متر مكعب لايروبي دهانه خور است./