شناسهٔ خبر: 91293 - سرویس جاده‌ای

تشریح اهم اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در سال ۹۹

کاهش عمر ناوگان راهداری استان با صرفه جویی ۵۰ درصدی/ احداث ۲ دستگاه پل به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال با مشارت خیرین/ ایمن سازی ۳۹ نقطه پرتصادف در استان/ تکمیل بیش از یک سوم برنامه ابرار درخصوص راه های روستایی استان

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان شمالی از جمله اقدامات این اداره کل در سال ۹۹ که به سال جهش تولید نامگذاری شده بود را صرفه جویی ۵۰ درصدی بابت تامین ماشین آلات راهداری به وسیله تعمیر و نگهداری آن ها اعلام کرد.

جعفر شهامت،مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص عملکرد این اداره کل در سال ۹۹ که به سال جهش تولید نامگذاری شده بود، با اشاره به آخرین اقدامات انجام گرفته در بحث نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات راهداری و میزان صرفه‌جویی انجام گرفته، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۲۲ دستگاه ماشین آلات در محورهای اصلی و حدود ۸۳ دستگاه در محورهای روستایی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این ماشین‌آلات هرهفته مورد بازدید برنامه‌ای کارشناسان مربوطه قرار می‌گیرند و نسبت به سرویس و درصورت لزوم تعمیر آن‌ها اقدام می‌شود.

شهامت گفت: درسال گذشته با پیگیری‌های به عمل آمده در بحث نوسازی ماشین‌آلات اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت که از جمله می‌توان به خرید ۲ دستگاه لودر، ۱ دستگاه نمکپاش پلاگین، یک دستگاه برفروب کامیونی، یک دستگاه خط کش اتوبانی و دم تیغ گریدری و برفروب کامیونی اشاره کرد که هزینه خرید آن حدود ۷۷۶۸۰ میلیون ریال بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به موارد اعلام شده با خرید ماشین‌آلات جدید عمر ناوگان از ۲۳/۸به ۲۲/۸سال کاهش یافته است. در بحث بازسازی و اورهال نمودن ماشین‌آلات نیز با استفاده از تعمیرکاران بومی و تجمیع قراردادهای تعمیرات ماشین‌آلات حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد صرفه جویی انجام گرفته است.

احداث ۲ دستگاه پل به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال با مشارت خیرین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات در بحث تعمیرات اساسی و نگهداری پل‌های بزرگ و ابنیه فنی راه‌های استان، گفت: پس از تأسیس اداره نگهداری ابنیه فنی در اردیبهشت ماه سال گذشته، با توجه به وجود حدود ۷۴ دهنه پل بزرگ (بالای ۱۰ متر) و ۶۶۵۳ ابنیه فنی (زیر ۱۰ متر)، تعداد ۳ تونل و در راه‌های مواصلاتی استان، با استفاده از اعتبارات ملی و استانی، در سال جاری دو دستگاه پل مربوط به روستای حسین آباد شهرستان شیروان و دهانه اجاق شهرستان اسفراین به طور اساسی بازسازی و مرمت شد.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه تا پایان سال مالی حدود ۱۱ پل مربوط به راه‌های استان که در دست احداث و تعمیرات اساسی هستند، پایان یابند، اظهار داشت: همچنین دو دستگاه پل با مشارکت خیرین در شهرستان رازوجرگلان احداث شد که ارزش روز سرمایه گذاری روی این پل‌ها برابر ۱۱۰ میلیارد ریال است.

شهامت ادامه داد: در این زمینه ارتقا ایمنی پل‌های بادهانه بزرگ استان با نصب هندریل و گاردریل و بازسازی آب چکان پل‌ها، لایروبی منظم ابنیه فنی و پل‌ها و تعمیر پل‌های قدیمی نیز از جمله اقدامات انجام گرفته در سال ۹۹ بوده است.

ایمن سازی ۳۹ نقطه پرتصادف در استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در مورد بحث اصلاح و ایمن‌سازی راه‌های شریانی کشور از جمله حذف و اصلاح نقاط پرحادثه گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اعتبارات تخصیص یافته از منابع ملی و استانی با رویکرد کاهش نقاط پرتصادف و تصادفات جاده‌ای، یکی از اهداف بارز سازمانی این اداره کل به حساب می‌آید.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه  در سالی که گذشت حدود ۲۰ نقطه پر تصادف ایمن سازی و اصلاح شدند و در این زمینه گام‌های موثری از جمله اصلاح دوربرگردان‌ها، بازسازی و نصب گاردریل در محورها، خط کشی محورهای اصلی و فرعی، اجرای رامبل عرضی و طولی، اجرای روشنایی در راه‌ها و محورهای کوهستانی و مه گیر و ... برداشته شد.

شهامت گفت: از اهم نقاط حذف و اصلاح شده می‌توان بر تکمیل دیوار حائل زیرگذر اله‌وردیخان و تعریض و اصلاح دوربرگردان آرد شریعت آشخانه و ایمن‌سازی پلیس راه امین ا... و اجرای دو مورد واریانت با حذف جمعا ۸ قوس خطرناک اشاره کرد. در این خصوص واریانت پیچ مرغزار در محور شریانی گرمه – چمن بید به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: با این اوصاف تاکنون ۳۹ نقطه پرتصادف در راه‌های استان ایمن سازی شده که تعداد ۲۰ نقطه طی سال جاری اقدام و یا تکمیل شده است. بر این مبنا و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طی ۶ ماه آتی تعداد ۱۰ نقطه دیگر نیز ایمن سازی خواهد شد. بدون شک بکارگیری ماشین‌آلات راهداری و امکانات موجود نقش موثری در تسریع ایمن سازی این نقاط داشته است. 

انجام ۱۰۰ درصد ۲۴/۸ کیلومتر نگهداری راه‌های شریانی در قالب روکش آسفالت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی درخصوص اقدامات انجام گرفته در بحث نگهداری راه‌های شریانی در قالب روکش آسفالت در سال ۹۹ گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از راه‌های استان برفگیر و کوهستانی هستند، همواره در فصل سرما و هنگام یخ‌زدگی، دائما عملیات نمک پاشی در سطح راه‌ها انجام می گیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب رویه آسفالت آسیب‌هایی خواهد دید. به همین خاطر با پیگیری و اختصاص اعتبارات این امکان فراهم شد که در سال ۹۹ حدود ۲۴/۸ کیلومتر از اهداف برنامه‌های جهش تولید استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد روکش آسفالت انجام بگیرند. در این خصوص می‌توان به روکش آسفالت محورهای جاجرم – امیرآباد به طول ۲۳ کیلومتر، بجنورد – آشخانه به طول ۴ کیلومتر، بجنورد – سنخواست به طول ۱ کیلومتر و سنخواست – بجنورد به طول ۲ کیلومتر، اشاره کرد.

شهامت گفت: در کنار این مسایل، اجرای روکش حفاظتی اسلاری سیل و میکرو سرفیسینگ تا انتهای سال مالی در دستور کار استان قرارگرفته و عملیات لکه‌گیری و درزگیری در نقاط مورد نیاز به صورت امانی و پیمانی اجرایی خواهد شد.

پیشرفت ۷۰ درصدی ایمن سازی راه های شریانی استان

این مقام مسئول در مورد بحث ایمن‌سازی و نگهداری و بهسازی راه‌های شریانی و اقدامات انجام شده، گفت: در بحث ایمن‌سازی و نگهداری و بهسازی راه‌های شریانی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت که از مجموع ۳۸ کیلومتر هدف تعیین شده برنامه‌های جهش تولید به میزان ۲۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد راه‌های استان بهسازی و مرمت شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به تعریض برخی از محورهای استان از جمله محور آشخانه – جنگل گلستان و دیگر محورها  و همچنین دو بانده شدن آن، ایمن‌سازی محور با نصب گاردریل‌های حفاظتی، اجرای آشکارسازی دوربرگردان‌ها، نصب علائم ایمنی در محورها در دست انجام است.

شهامت گفت: از جمله این محورها می‌توان به محور قوچان – فاروج لکه گیری و درزگیری در طول ۶ کیلومتر، محور بجنورد – شیروان لکه گیری در طول ۸/۶ کیلومتر،  محور شیروان – بجنورد لکه گیری در طول ۸ کیلومترو محور بجنورد – آشخانه لکه گیری در طول ۴/۷ کیلومتر اشاره کرد.

تکمیل بیش از یک سوم برنامه ابرار درخصوص راه های روستایی استان

شهامت در زمینه اقدامات انجام شده در توسعه راه‌های روستایی گفت: با عنایت به جایگاه و نقش موثر راه‌های روستایی استان که بخش عمده‌ای از راه‌های استان را تشکیل می‌دهند، این راه‌ها در ارائه نیازها و انتقال و جابه‌جایی محصولات کشاورزی و دامی و اشتغال و رونق اقتصادی استان بسیار حائز اهمیت هستند.

وی افزود: از طرفی با توجه به عقب ماندگی ۱۰ درصدی شاخص راه‌های روستایی استان نسبت به میانگین و استاندارد کشوری و فقدان راه‌های دسترسی در روستاهای محروم مرزی و صعب العبور استان، موجب شده که یکی از اهداف و برنامه‌ریزی‌های مهم استان و این اداره کل، ساماندهی و بهسازی راه‌های روستایی و اجرای راه دسترسی در قالب طرح ابرار با استفاده از امکانات و ماشین آلات و ظرفیت های موجود در اختیار باشد.

شهامت تصریح کرد: در این رابطه از ۸۱/۱ کیلومتر راه روستایی برنامه‌های جهش تولید تاکنون حدد ۲۵ کیلومتر از راه‌های روستایی بصورت کامل احداث و آسفالت آن نیز انجام شده و عملیات خاکی حدود ۵۴ کیلومتر آن در پروژه‌های روستایی به اتمام رسیده است.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته تاکنون مجوز برگزاری مناقصات آسفالت حدود ۴۱ کیلومتر از محورهای روستایی از محل اعتبارات نگهداری راه‌های فرعی غیرشریانی اخذ شده که به محض مشخص شدن پیمانکاران‌، عملیات اجرایی آنها نیز در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها، با توجه به وجود تعداد قابل توجهی روستای فاقد راه که از مسیر رودخانه  به عنوان راه دسترسی استفاده کرده و در سیلاب‌های سال ۹۸ مشکلات فراوانی ایجاد کردند، با مساعدت سازمان راهداری احداث مسیر محور دسترسی به این روستا ها به تعداد ۶ روستا در دستور کار قرار گرفت که از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی برخوردار هستند.

اقدامات مناسب در تکمیل و بهره برداری بهینه از حمل و نقل هوشمند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۹ از دیگر اقدامات انجام گرفته در بحث تکمیل و بهره‌برداری بهینه حمل و نقل هوشمند و استفاده از سامانه‌ها و دوربین‌های نظارتی – تصویری به منظور کنترل و نظارت بر محورهای مواصلاتی و همچنین کنترل سرعت لحظه‌ای وسایل نقلیه بود که گام‌های بسیار خوبی در این استان برداشته شد.

وی افزود: در این زمینه می‌توان به نصب ۶ سامانه ثبت تخلف سرعت در محورهای سه‌راهی ایرج - گرمه – میامی و یک دستگاه سامانه در محور بجنورد - آشخانه اشاره کرد. شایان ذکر است تمامی موارد به طور مداوم و شبانه‌روزی توسط همکاران در مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها رصد شده و به سئوالات کاربران جاده‌ای و مخاطبان سامانه ۱۴۱ پاسخگو خواهند بود.

شهامت ادامه داد: همچنین با مساعدت ویژه سازمان متبوع، فعال‌سازی یک دستگاه تابلو پیام متغیر جاده‌ای و راه‌اندازی اعمال قانون متوسط سرعت در بخشی از شبکه راه‌های استان تا پایان سال ۹۹ برنامه ریزی شد. در این زمینه با توجه به نامناسب بودن فضای قرارگاه پلیس راه استان و ضرورت تکریم مراجعین، مجوز احداث ساختمان جانبی قرارگاه پلیس راه استان با پیگیری موضوع اخذ و فرآیند احداث این مرکز تا پایان سال مالی جاری عملیاتی و بهره برداری خواهد شد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر به منظور کنترل و نگهداری راهها تعداد ۲ راهدارخانه در دست احداث بوده که امید است پس از تکمیل عملیات اجرایی آن‌ها، بتوانیم با استقرار ماشین‌آلات و فراهم نمودن امکانات موثر شاهد راه‌های ایمن در استان باشیم.