شناسهٔ خبر: 9135 - سرویس ریلی

قربانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

وضعیت راه‌اندازی قطار مسافری گرگان-اینچه‌برون/ ارسال درخواست به معاونت مسافری/ پرداخت۴۰ درصدهزینه بلیت توسط استانداری

محمدرضا قربانی مدیرکل راه آهن شمال شرق دو (گرگان) با بیان اینکه درخواست راه‌اندازی راه‌آهن مسافری گرگان-اینچه برون به معاونت مسافری راه‌آهن ارسال خواهد شد گفت: استانداری گلستان اعلام کرد که ۴۰ درصد هزینه بلیت قطار برای حرکت از مبداء به مقصد و بالعکس را تا زمانی که تقاضا به بالای ۷۰ درصد برسد به راه‌آهن پرداخت می‌کند.

محمدرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته نشستی در استانداری گلستان با حضور مسئولان اجرایی در خصوص راه‌اندازی بخش مسافری راه‌آهن گرگان-اینچه برون برگزار شد٬ گفت: در این نشست مسئولان اداره کل گمرک٬ اداره کل حمل و پایانه‌ها٬ مرزبانی و اداره کل گردشگری استان هم حضور داشتند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق دو (گرگان) ادامه داد: در نشست هفته گذشته مقرر شد ساز و کارهای لازم برای انتقال سرویس‌های حمل و نقلی از بخش جاده‌ای به بخش ریلی پیش‌بینی شود تا استقبال مناسبی از قطار مسافری گرگان-اینچه برون صورت پذیرد.

وی یادآور شد: در این نشست استانداری گلستان اعلام کرد که ۴۰ درصد هزینه بلیت قطار برای حرکت از مبداء به مقصد و بالعکس را تا زمانی که تقاضا به بالای ۷۰ درصد برسد را به راه‌آهن پرداخت می‌کند.

قربانی از تدوین درخواستی در این خصوص خبر داد و افزود: درخواست راه‌اندازی راه‌آهن مسافری گرگان-اینچه برون به معاونت مسافری راه‌آهن ارسال خواهد شد ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش هم قول مساعد داده تا سفرهای دانش‌آموزی را با این قطار صورت دهد تا ظرفیت قطار به میزان بیشتری ارتقا پیدا کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قطار مسافری گرگان-اینچه برون فعلا محلی و داخل کشور سیر می‌کند٬ گفت: این قطار ریل باس و دارای ۳۳۶ نفر ظرفیت خواهد بود؛ همچنین بهای بلیت طوری در نظر گرفته می‌شود که قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر قطار باری گرگان- اینچه برون که به مرزهای بین‌اللملی متصل می‌شود یکی از با اهمیت‌ترین خطوط ریلی در شبکه ریلی کشور به شمار می‌آید که می‌تواند محموله ترانزیتی ریلی شمال شرق کشور را به خلیج فارس برساند و سپس از آنجا از طریق کشتی به سایر کشورها منتقل کند. طول کریدور شرقی دریای خزر موسوم به راه‌آهن مشترک ایران-ترکمنستان- قزاقستان ۹۲۶ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. طول این خط آهن در خاک ایران از گرگان تا اینچه برون (نقطه صفر مرزی) به طول ۸۰ کیلومتر است. ۷۰۰ کیلومتر این خط در خاک ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر نیز در خاک قراقستان واقع شده است./