شناسهٔ خبر: 91542 - سرویس مسکن و شهرسازی

فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه احداث مسکن و عمران‌ روستایی اعلام شد:

بازسازی ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار واحد مسکونی بر اثر حوادث طبیعی/ اجرای بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۷۶۶ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن

مسکن محرومان فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه ساخت مسکن و عمران روستایی حاکی از بازسازی ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد مسکونی بر اثر حوادث طبیعی و بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۷۶۶ هزار واحد مسکونی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای عمل به بخشی از وظایف خود، احداث مسکن روستایی و همچنین عمران روستایی را در برنامه قرار داد.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهم فعالیت‌های آن بنیاد در زمینه واحدهای مسکونی بازسازی شده در مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی، واحدهای مسکونی احداث شده طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تامین مسکن اقشار محروم روستایی (موضوع تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور)، ساخت مسکن برای خانوارهای حداقل دو معلول و همچنین نوسازی بافت‌های در معرض خطر و ساماندهی حاشیه شهرهای منتخب، حاکی از اهمیت توجه به واحدهای مسکونی روستایی است.

اتمام ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۱۶ واحد مسکونی بازسازی شده بر اثر سوانح طبیعی

طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده، تعداد ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۱۶ واحد مسکونی بازسازی شده (احداثی و تعمیری) در مناطق ‌آسیب‌دیده از سوانح طبیعی از ابتدا تاکنون تکمیل و تحویل شد. همچنین تعداد ۵۷ هزار و ۱۹۹ واحد احداثی و تعمیری نیز در این بخش در دست اجرا قرار دارد.

اتمام یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۴۹ واحد مسکونی در طرح ویژه بهسازی و نوسازی

از ابتدای سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۴۹ واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به اتمام رسید. هم‌اکنون نیز تعداد واحدهای احداثی در دست اجرا از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ۸۷ هزار و ۹۹ واحد است که با پیشرفت فیزکی ۴۸ درصد در حال اجراست. بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای امسال (۱۴۰۰) تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این طرح در برنامه اجرا، قرار دارد.

۴۸۶۴۹ واحد مسکن محرومان به اتمام رسید

در خصوص تامین مسکن اقشار محروم روستایی موضوع تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور، طبق هماهنگی بوجود آمده، تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع تامین ۱۰۱۴۴۰ واحد مسکونی در ۲۴ استان کشور در سه سال ۱۳۹۷ (۱۶۰۰۰ واحد) و درسال ۱۳۹۸ تعداد ۳۴۹۴۰ و در سال ۱۳۹۹ (۶۵۰۰۰ واحد) تنظیم  شد که تاکنون ۴۸۶۴۸ واحد آن به پایان رسیده و ۵۲۷۹۲ واحد آن در حال اجراست.

اتمام ۱۱۱۳۱ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دومعلول و بیشتر

طی تفاهم‌نامه پنج جانبه بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان، سازمان زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن ساز جهت تامین مسکن برای خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول، که حدود ۱۷۵۷۸ خانوار (۶۵۵۰ خانوار روستایی و ۱۱۰۲۸ خانوار شهری) هستند، اقدام شده است. تاکنون ۱۱۱۳۱ واحد مسکونی شامل۴۹۶۶ واحد روستایی و ۶۱۶۵ واحد شهری) به اتمام رسیده است و در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۴۲۸  مسکونی (۱۳۵۲ واحد روستایی و ۲۰۷۶ واحد شهری) بوده است. همچنین،تعداد ۶۴۴۷ واحد در دست اجراست.

ساماندهی برخی بافت‌های حاشیه‌ای

نوسازی بخشی از بافت در معرض خطر و حاشیه‌ای برخی شهرها جهت پیشگیری از وقوع خسارات در حوادث آتی، از سوی دولت  به بنیاد مسکن واگذار شده است. مناطق مشمول این طرح شامل حاشیه شهرهای دوگنبدان، مسجد سلیمان، چابهار، زاهدان و مشهد هستند. در این خصوص تاکنون تعداد ۱۲۰۰ واحد مسکونی به اتمام رسیده است و تعداد ۱۷۳۰۰ واحد در دست اجراست که شامل تعداد ۱۸۰۰ واحد دوگنبدان و تعداد ۱۰۰۰ واحد حاشیه مسجد سلیمان، ۱۰۰۰۰ واحد حاشیه زاهدان، ۲۵۰۰ واحد حاشیه چابهار و ۲۰۰۰ واحد حاشیه مشهد است.