شناسهٔ خبر: 91648 - سرویس مسکن و شهرسازی

باحضور وزرای، ایران و ۱۰ کشور دنیا؛

کنفرانس دانش و نوآوری درگذار شهرهای جهان در اصفهان برگزار شد/فرصتی برای گسترش همکاری‌ها و انسجام بین المللی مردم و شهرها

کنفرانس نخستین کنفرانس علمی و بین‌المللی به مناسبت سال خلاقیت برای شکوفایی اقتصادی با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزرا و مقامات دولتی کشورهایی از جمله الجزایر، مالزی، روسیه، ایتالیا، سنگال، پرو، سوریه، باربادوس، اوکراین و فیجی و رییس اجرایی برنامه اسکان بشری سازمان ملل متحد و معاونان‌شان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کنفرانس جهانی علمی با رویکرد بین المللی، "دانش و نوآوری درگذار شهرهای جهان" ، به طور مشترک، مجازی و با مشارکت کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات)  سازماندهی  و در تاریخ ۱۷ فروردین با میزبانی اصفهان و با حضور وزرای مسکن و شهرسازی ایران و تعدادی از کشورهای و اساتید دانشگاه‌ها برگزار شد.  

ایران، در نقش اخیر خود به عنوان رئیس منتخب شورای اجرایی UN-Habitat ، مشتاقانه در پی همکاری با کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای ایجاد فعالیت‌های مشترک مطابق با دستور UN-Habitat است.  محمدمهدی مظاهری، دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران ریاست این نشست علمی را برعهده داشت.  

در زمانی  که جهان با بحران بی‌سابقه ناشی از بیماری همه‌گیر۱۹-COVID روبروست، جامعه جهانی نیازمند نوعی همگرایی برای تقابل با این بحران است.  از آنجا که شهرها دچار اولین و شاید بیشترین آسیب از این وضعیت شده‌اند و احتمالاً تغییرات شگرفی را از شکل فیزیکی گرفته تا ساختار اقتصادی و اجتماعی، تجربه خواهند کرد،  برگزاری این کنفرانس در جهت تعاملات بین‌المللی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.  در راستای ایجاد چنین همگرایی در سطح جهان برمحور شهرها و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی کمیته ملی اسکان بشر ایران با همکاری برنامه اسکان بشر سازمان ملل (هبیتات) از دولت‌ها دعوت کرد تا در یک کنفرانس جهانی برای بحث در مورد نقش دانش و نوآوری شهری به عنوان عوامل اصلی تحول در شهر، رشد پایدار و بازیابی بعد از بیماری همه‌گیر کوید ۱۹ شرکت کنند.   

این کنفرانس به تقویت روابط بین‌الملل کمک خواهد کرد و بر مفاهیم اساسی نوآوری و خلاقیت به عنوان عوامل اصلی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و راهکارهای غلبه بر چالش‌ها در این زمینه متمرکز است.  در عصر دانش، شهرها به عنوان قطب تولید دانش، همراه با مراکز تحقیقاتی و کسب و کارهای دانش‌بنیان می‌توانند به مقابله با مشکلات فوری فقر، تغییرات آب و هوا و بحران‌های پیش‌بینی نشده از جمله در بخش بهداشت و سلامت کمک کنند.  دانش  منجر به نوآوری،  کلید حرکت تحول آفرین به سمت پایداری است . همچنین این کنفرانس فرصتی را برای درک این موضوع فراهم می‌کند که چرا مدیریت دانش و نوآوری نه تنها در کلان شهرها یا پایتخت‌ها بلکه در همه مراکز شهری مهم است.  

این کنفرانس ارتباطات بین برنامه" اهداف توسعه پایدار شهری" "برنامه شاخص هبیتات"  و دانش و نوآوری در شهرها و شهرک‌ها را تقویت می‌کند.  گزارش UN-Habitat، تحت عنوان "شهرها و مسئله همه‌گیری: به سوی آینده‌ای عادلانه‌تر، سبز و سالم" در این کنفرانس ارائه شد و یافته‌های اصلی و توصیه‌های سیاستی آن در کنفرانس مورد بحث قرار گرفت.

همچنین دبیر کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران با اشاره به جایگاه و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار در این کنفرانس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با ابتکار عمل و با تمرکز بر دانش و نوآوری انسجام جهانی برای تحقق توسعه پایدار ایجاد کند و بنابر ظرفیتی که به عنوان رییس شورای اجرایی داراست، پیشنهاد برگزاری این نشست مجازی را داده است.

وی همچنین در ادامه از برگزاری نشست دوم با عنوان نشست شهرداران در سال جاری خبر داد که به مناسبت روز جهانی خلاقیت و همچنین روز ملی سعدی در ایران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش،  نخستین کنفرانس علمی و بین المللی به مناسبت سال خلاقیت برای شکوفایی اقتصادی و به میزبانی استان اصفهان و با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزرا و مقامات دولتی کشورهایی از جمله الجزایر،  مالزی،  روسیه،  ایتالیا،  سنگال، پرو، سوریه، باربادوس، اوکراین و فیجی و رییس اجرایی برنامه اسکان بشری سازمان ملل متحد و معاونان‌شان برگزار شد.

این کنفرانس جهانی فرصتی برای گسترش همکاریها  و انسجام بین المللی مردم و شهرها به منظور توسعه پایدار و رفاه همگانی و تسهیل کننده پیشبرد دانش و نوآوری در این فرآیند است.