شناسهٔ خبر: 91839 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران خبر داد

آغاز نصب سامانه ILS فرودگاه ساری/ حداقل دید فرود به ۸۰۰ متر کاهش می‌یابد

ILS مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران از آغاز نصب سامانه ILS فرودگاه ساری خبر داد و گفت: با نصب و عملیاتی شدن این سامانه حداقل دید فرود به ۸۰۰ متر کاهش می‌یابد.

سعد‌الله وطن‌خواه، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از آغاز نصب سامانه کمک‌ناوبری ILS در فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری خبر داد و گفت: نصب تجهیزات زمینی این سامانه در روزهای اخیر آغاز شده و انتظار می‌رود این عملیات تا یک ماه و نیم دیگر به پایان برسد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آب و هوایی مازندران و به دلیل اینکه خلبانان گاهی اوقات برای فرود در فرودگاه ساری با مشکل کاهش دید افقی مواجه می شوند، از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخواست کردیم نسبت به نصب ILS در این فرودگاه اقدام کند.این سامانه دو سال پیش خریداری شد اما تاکنون با مشکل مالکیت زمین‌های اطراف فرودگاه، که این سامانه باید در این زمین‌ها نصب شود، مواجه بودیم.

وظن‌خواه افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته با پیگیری‌های مداوم، زمین‌های لازم برای نصب این سامانه تحت تملک فرودگاه درآمده و سکوی نصب این سامانه احداث شد. 

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با بیان اینکه انتظار می‌رود نصب ILS تا یک ماه و نیم دیگر به پایان برسد، گفت: پس از اتمام نصب، این سامانه باید مورد وارسی سامانه فلایت‌چک قرار بگیرد و بعد از آن، عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: اکنون فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری از سامانه‌های کمک‌ناوبری DVOR/DME و NDB برخوردار است و با استفاده از این سامانه‌ها، خلبانان امکان نشست و برخاست در حداقل دید افقی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ متر را دارند. با نصب و راه‌اندازی سامانه ILS Cat I حداقل دید افقی لازم برای نشست و برخاست هواپیماها به ۸۰۰ متر کاهش می‌یابد.

این مدیر فرودگاهی کشور در انتها گفت: اکنون قیمت دستگاه ILS بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان است و برای آماده‌سازی نصب آن، شامل تملک زمین، ساخت سکو و احداث تجهیزات جانبی مانند تاسیسات برق‌رسانی، تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

گفتنی است فرودگاه بین‌المللی شهدای ساری، بزرگترین فرودگاه مازندران است و به حدود ۸۰ پرواز هفتگی خدمت‌رسانی می‌کند. این فرودگاه جدای از پروازهای حج، میزبان پروازهای خارجی به مقاصدی مانند استانبول، بغداد و نجف است و پروازهای داخلی به این فرودگاه نیز از شهرهایی مانند تهران، مشهد، بندرعباس، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، قشم، عسلویه، کیش و قشم برقرار است.