شناسهٔ خبر: 91935 - سرویس هوایی

صنعت هوایی قربانی پاندمی کرونا

یک سوم هواپیماهای جهان زمین‌گیر هستند

هواپیماهای زمینگیر بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا سبب شده بیش از ۱۰ هزار هواپیما در سرتاسر جهان، معادل یک سوم کل ناوگان هوایی دنیا زمین‌گیر شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همه‌گیری کرونا آسیب شدیدی به اقتصاد و صنایع مختلف زده و صنعت هوانوردی نیز از این مساله مستثنی نبوده است. 

پایگاه خبری «سیمپل فلایینگ» در این رابطه نوشت: با وجود بروز نشانه‌های حیات در بازارهای هوانوردی، بخش بزرگی از این صنعت همچنان در بحران به سر می‌برد. تعداد پروازهای مسافری که اکنون در سراسر جهان انجام می‌شود، معادل ۶۱ درصد مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است. در نتیجه تعداد هواپیماهای زمین‌گیر جهان افزایش یافته است. به طوری که در انتهای ماه فوریه، در سراسر جهان بیش از ۱۰ هزار هواپیما زمین‌گیر بوده‌اند.

به صورت عمومی، اگر یک هواپیما برای مدتی بیش از ۳ ماه از عملیات هوایی دور باشد، زمین‌گیر تلقی می‌شود و این با پارک بودن هواپیما تفاوت دارد. زمین‌گیر شدن هواپیما باعث ایجاد برخی آسیب‌ها به هواپیما نیز می‌شود که در پارک کردن هواپیما تنها برای چند هفته چندان محتمل نیست.

حال یک گزارش که در مورد ماه فوریه منتشر شده، نشان می‌دهد که در این ماه ۱۰ هزار و ۱۸۳ هواپیما زمین‌گیر بوده و ۲۱ هزار و ۶۳۵ هواپیما در عملیات پروازی شرکت داشته‌اند. این بدان معناست که بیش از ۳۲ درصد از کل ناوگان هوایی جهان در ماه فوریه زمین‌گیر بوده است. 

اگر آمار منطقه‌ای را جداگانه بررسی کنیم، در می‌یابیم که ۲ هزار و ۹۳۷ هواپیما در منطقه شمال آمریکا (۲۸.۸ درصد کل ناوگان)، ۳ هزار و ۵۳۶ هواپیما در اروپا (۳۴.۷ درصد ناوگان)، ۶۱۹ هواپیما در آمریکای لاتین (۶.۱ درصد ناوگان)، هزار و ۶۵ هواپیما در خاورمیانه و آفریقا (۱۰.۵ درصد ناوگان) و هزار و ۹۵۶ هواپیما در منطقه آسیا-پسیفیک (۱۹.۲ درصد کل ناوگان) با این شرایط روبه‌رو بوده‌اند.

ایرلاین‌ها به طور گسترده هواپیماهای پهن‌پیکر خود را زمین‌گیر کرده و مشغول فعالیت با هواپیماهای باریک‌پیکر خود هستند. به طوری که بیشترین پروازهای جهان با هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ انجام می‌شود. 

از سوی دیگر، بخش عمده پروازهای باطل شده، مربوط به مسیرهای بین‌المللی هستند. به عنوان مثال در خاورمیانه، کشوری مانند عربستان سعودی که بخش عمده پروازهایش را پروازهای داخلی تشکیل می‌دهند، وضعیت مطلوبی در صنعت هوانوردی دارد. اما کشورهایی مانند قطر و امارات متحده عربی که پروازهای بین‌المللی ستون فقرات صنعت هوایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، صدمات زیادی را متحمل شده‌اند. بنابراین شرکت‌هایی که سهم کمتری از بازار داخلی دارند و بخش عمده ناوگان آن‌ها را هواپیماهای پهن‌پیکر تشکیل می‌دهند، بیشترین آسیب را از همه‌گیری جهانی کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن متحمل شده‌اند. آسیبی که به نظر نمی‌رسد به زودی به پایان برسد.