شناسهٔ خبر: 92047 - سرویس هوایی

تبعات بحران کرونا ادامه دارد

تجدیدنظر ترکیش ایرلاینز در خرید بویینگ ۷۳۷ مکس

ترکیش به دنبال بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در قرارداد خرید بویینگ ۷۳۷ مکس تجدید نظر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، ایرلاین حامل پرچم کشور ترکیه با تجدید نظر در قرارداد خرید بویینگ ۷۳۷ مکس، خرید ۱۰ فروند از ۷۵ فروند بویینگ ۷۳۷ مکسی را که پیشتر به شرکت هواپیماسازی آمریکایی بویینگ سفارش داده بود، لغو کرد. این شرکت در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، گفت که به دلیل بحران ناشی از پاندمی کرونا سافرش ۱۰ فروند بویینگ ۷۳۷ مکس را لغو کرده است.

وبسایت سیمپل فلایینگ در این رابطه نوشت: علاوه بر لغو کردن سفارش این ۱۰ هواپیما، ۴۰ فروند از سفارش ۷۵ فروندی ۷۳۷ این شرکت نیز اکنون به «گزینه خرید» تبدیل شده، و شرکت بویینگ حق دارد تا تاریخ ۲۱ دسامبر خرید این ۴۰ فروند را نیز لغو کند. همچنین زمانبندی تحویل ۱۳ فروند از این هواپیما که هنوز تحویل نشده نیز با توجه به ظرفیت مالی و عملیاتی ترکیش ایرلاینز تغییر خواهد کرد.

پیش از شروع بحران کرونا، ترکیش ایرلاینز تصمیم به خرید ۷۵ فروند بویینگ ۷۳۷ مکس گرفت، چرا که این هواپیما را با نیاز بلندمدت خود برای هواپیماهای باریک‌پیکر منطبق می‌دید. اما اکنون با توجه به شیوع کرونا و کاهش شدید مسافران، این نیازها تغییر کرده است.

این شرکت هواپیمایی ۱۱ فروند ۷۳۷ مکس ۸ و یک فروند ۷۳۷ مکس ۹ در اختیار دارد. بعد از زمینگیری دو ساله این هواپیما به دنبال دو سانحه مرگبار که از نقص در طراحی و نقص فنی سامانه MCAS هواپیما نشات می‌گرفت، اکنون این هواپیما در برخی نقاط جهان مجددا اجازه پرواز گرفته است. به تازگی سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه نیز اجازه پرواز مجدد این هواپیما را صادر کرده و بدین ترتیب دستکم یک فروند از این هواپیماها در ترکیه پروازهای خود را آغاز کرده است.