شناسهٔ خبر: 9249 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی؛

سیاستگذاران انتخابات نظام مهندسی ساختمان، اصلاحات قانونی را تدوین کنند/ حق رای فاقدان پروانه در انتخابات ممنوع شود

محمد رضا اخوان عبداللهیان رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ضمن تاکید بر اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان برای حضور حرفه‌مندان گفت: سیاستگذاران انتخابات نظام مهندسی، اصلاحات قانونی را برای ممنوعیت حق رای افراد فاقد پروانه اشتغال تدوین کنند.

محمدرضا اخوان عداللهيان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره انتخابات نظام مهندسی ساختمان به عضویت اعضای سازمان‌های نظام مهندسی که پروانه کار نداشته اما حق رای دارند اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب برای افرادی که عضو اما فاقد پروانه اشتغال هستند اجازه حضور در انتخابات و رای را داده است كه رای این افراد با افراد واجد پروانه نیز یکسان است.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی در بیان چرایی این مشکل و واکنش حرفه‌مندان نسبت به آن تاکید کرد: اگرچه مشکل برابری حق رای افراد فاقد و واجد پروانه در انتخابات گذشته مورد سوال و درخواست شرکت‌کنندگان واجد پروانه بود اما هنوز هم ابهام در این مسئله به قوت خود باقی است. دریافت پروانه اشتغال مرحله‌ای است که تعدادی از مهندسان آن را می‌گذرانند و ضروری است برای آن‌ها به عنوان یک امتیاز نسبت به کسانی که این مرحله را نگذرانده‌اند محسوب شود و در انتخابات نظام‌مهندسی پیش رو و آینده مدنظر مسئولان و سیاستگذاران قرار گیرد.

اخوان عبداللهيان افزود: اینکه اعضای فاقد پروانه اشتغال که عضو سازمان نظام مهندسی هستند در انتخابات شرکت کنند و مانند افراد واجد پروانه حق رای و انتخاب داشته باشند یک امتیاز کاذب محسوب می‌شود که ضروری است مسئولان برای رفع آن تدبیری بیاندیشند.

وی ادامه داد: این مسئله توازن آراء را به هم می‌زند و در انتخابات پیشین نیز درخواست بسیاری از حرفه‌مندان بود که افراد فاقدپروانه اشتغال با افراد واجد آن در یک کفه قرار نگیرند و قانون در این مورد اصلاح شود. انتظار می‌رود تا مسئولان و سیاستگذاران در وزارت راه و شهرسازی نسبت به این مشکل اقدام کرده و تغیرات لازم را از مجرای قانونی اعمال کنند.

مديركل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین در مورد انتخابات پیش‌رو و پیشنهادات خود به افزایش شعب اخذ رای اشاره کرد و گفت: اگر تعداد شعب اخذ رای اضافه شود، نظارت بر آن‌ها بهتر انجام می‌شود.

اخوان عبداللهيان همچنین گفت: در دوره‌های پیشین، افرادی با داشتن رشته‌های مرتبط در آزمون اخذ پروانه اشتغال شرکت کرده و با کسب نمره قبولی در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان رای آوردند در حالیکه آیین‌نامه مصوب اجازه نمی‌دهد اینگونه افراد عضو هیئت مدیره شوند و انتخاب آنها نیز غیرقانونی است. با توجه به اینکه در دوره‌های پیشین چنین مشکلاتی را شاهد بودیم ضروری است تا مسئولان نسبت به آن واکنش نشان داده و بر اساس آیین‌نامه جلوی این موارد را بگیرند./